اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

اقتصاد گیگ (Gig Economy):‌ مفهوم متفاوتی از بازار کار

اگر تا به حال از خدماتی مثل تاکسی اینترنتی، سفارش غذا یا اجاره مکانی برای تعطیلات در بستر آنلاین استفاده کرده‌اید یا با دوست خود برای یک پروژه می‌خواهید همکاری کنید، شما جزئی از اکوسیستم اقتصاد گیگ (Gig Economy) شده‌اید!

اقتصاد گیگ به مدلی از اقتصاد گفته می‌شود که در آن، کارفرمایان و کارجویان به‌صورت موقت و پروژه‌ای با یکدیگر همکاری دارند. اقتصاد گیگ با سابقه بیش از ۱۰۰ ساله خود امروزه تبدیل به یکی از محبوب‌ترین روش‌های کسب درآمد در دنیا است. بر اساس بررسی‌های شرکت گالوپ (Gallup) حدود ۵۷ میلیون نفر در آمریکا تا سال ۲۰۲۰ که معادل ۳۶٪ از جامعه کارمندان آمریکایی است، در این اقتصاد مشغول به کار هستند. درآمد ناخالص ایجاد شده توسط اقتصاد گیگ در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۴۷ میلیارد دلار برآورد شده و بر اساس گزارش استاتیستا (Statista) این مقدار تا سال ۲۰۲۳ به ۴۵۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

اقتصاد مبتنی بر شور و اشتیاق (The Passion Economy): آیا صنایع بزرگ جدیدی در راه است؟

امروزه مفاهیم جدیدی به عرصه کارآفرینی و آینده شغلی وارد شده که جریان‌های بزرگی از دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از این مفاهیم، اقتصاد مبتنی بر شور، اشتیاق و علاقه (Passion Economy) است که روش‌های نوینی از سبک کاری را ارائه می‌دهد. اما این مفهوم به چه معناست؟ چگونه جریان‌های شکل‌گیری آن در جامعه امروزی اتفاق افتاده است؟ و در مقایسه با روش‌های پیشین چه تفاوت‌هایی دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا