الگوی 6ضلعی حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران – دیده بان
رگولاتوری
موضوعات داغ

الگوی 6ضلعی حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران

الگوی 6 ضلعی حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران برای بازه زمانی 5 ساله منتشر شد.

هدف: در حال حاضر، فضای مجازی اهمیت فراوانی در معادلات حکمرانی یافته و نظم سیاسی تازه‌ای را به جهان تحمیل کرده است. در این میان، برای جمهوری اسلامی ایران به ‌عنوان مهم‌ترین منتقد سیاست‌های ناعادلانه در جهان، فهم عمیق اقتضائات مواجهه با این پدیده و مواجهه‌ای عقلانی با فضای مجازی ضروری است.

روش: این مقاله نتیجه تحقیقی است که با هدف مدل­سازی برای چنین مواجه ه­ای صورت گرفته و بر اساس رویکردی دقیق‌تر، واقع‌بینانه‌تر و آینده‌نگرانه‌تر، به «ویژگی‌های گوناگون فضای مجازی» و نیز با در نظرگرفتن «اصول و مبانی راهبردی جمهوری اسلامی در ارتباط با فضای مجازی»، الگویی را پیشنهاد داده است که هندسه مواجهه جمهوری اسلامی با فضای مجازی را مشخص می‌کند. روش این تحقیق، داده­ بنیاد است و نهایتاً با استفاده از این روش یک الگوی شش ضلعی را ترسیم می­کند

یافته‌ها: که ضلع اول تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، ضلع دوم شکل‌دهی به اینترنت دوم یا ایجاد شبکه فراملی اطلاعات، ضلع سوم شکل‌دهی یک ائتلاف جهانی برای کاهش اختیارات امریکایی‌ها در فضای مجازی و ایجاد نظام حقوق بین‌الملل برای فضای مجازی، ضلع چهارم ایجاد غلبه گفتمانی برای مواجهه معقول و انقلابی با فضای مجازی، ضلع پنجم راه‌اندازی شرکت‌های عظیم غیردولتی با رویکرد فراملی و باز کردن میدان نوآوری و ضلع ششم ایجاد بسیج سایبری با رویکرد محتوایی می باشد.

نتیجه‌گیری: که در کل، خطوط حکمرانی ج.ا.ا را در یک بازه زمانی پنج ساله تشکیل می­دهد و توجه همزمان به تمام این موارد باید مدنظر حکمرانان فضای مجازی کشور باشد.

این گزارش را از فایل زیر دانلود کنید.

JFS_Volume 6_Issue 1_Pages 1-26 (2)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا