سیستم عامل
موضوعات داغ

اپل به دنبال پایان دادن بر سلطه جهانی گوگل؛ اپل برای رقابت با گوگل، موتور جستجو می‌سازد!

گزارش جدید وبسایت The Information (به نقل از پایگاه 9to5Mac) به پروژه در حال اجرا توسط شرکت اپل برای توسعه قابلیت‌های جستجو بومی اشاره دارد؛ اما این گزارش در رابطه با عرضه یک رقیب مستقیم برای موتور جستجوگر گوگل، تصویری مبهم را ترسیم می‌کند. بر اساس اعلام منابع مورد استناد این گزارش، موتور جستجوگر اپل با فرض برنامه‌ریزی حقیقی برای عرضه تا 4 سال آینده منتشر نخواهد شد.

خریداری یک استارتاپ فعال در زمینه خبر و ارائه پیشنهاد با نام Laserlike طی سال 2018 گمانه‌زنی پیرامون توسعه موتور جستجو بومی توسط اپل را تقویت کرد. این استارتاپ پیش‌تر توسط 3 کارمند سابق واحد جستجو گوگل تاسیس شده بود. در عین‌حال این پروژه برای غول کوپرتینویی از اهمیت بالایی برخوردار بود؛ تا جایی که Srinivasan Venkatachary؛ یکی از بنیان‌گذاران شرکت Laserlike به‌عنوان مدیر ارشد تیم متمرکز بر جستجو برگزیده شد. این تیم متشکل از حداقل 200 کارمند بود. بعلاوه وی مسئولیت تیم جستجو در اپ استور را نیز بر عهده داشت.

با این‌حال وبسایت The Information خاطرنشان می‌کند که هر 3 بنیان‌گذار استارتاپ Laserlike در ادامه به شرکت گوگل بازگشته و این موضوع به منزله یک ضربه بالقوه برای تیم توسعه‌دهنده قابلیت‌های جستجو در اپل محسوب می‌شود. این پدیده احتمالا بر توانایی اپل برای رقابت با گوگل در حوزه جستجو تاثیر منفی می‌گذارد. اکنون منابع خبری پیش‌بینی می‌کنند که اپل تا راه‌اندازی یک جایگزین بالقوه برای موتور جستجو گوگل حداقل 4 سال فاصله دارد.

اکنون بایستی به این نکته مهم توجه داشت که برنامه‌های اپل چه پیش و چه پس از جدا شدن استعدادهای حوزه جستجو و بازگشت آنها به گوگل به احتمال فراوان تنها به ایجاد یک رقیب مستقیم برای Google.com متمرکز نبوده است. جستجو به‌عنوان یک عنصر یکپارچه برای اپل حائز اهمیت است. در واقع این مشخصه برای بهبود توانایی سیری در پاسخگویی به سوالات، قابلیت Spotlight در مک و آیفون و ارائه پیشنهادات توسط سیری حیاتی است.

عملکرد جستجوگر اپ استور نیز به لحاظ تاریخی چندان فوق‌العاده نیست. بنابراین حتی در صورت استقلال تیم توسعه‌دهنده قابلیت‌های جستجو انتظار می‌رود که پیشرفت‌های این تیم حداقل تا حدی بر عملکرد سایر پلتفرم‌های اپل نیز تاثیرگذار باشد. در واقع گزارش جدید خاطرنشان می‌کند که کار تیم سابق Venkatachary در آینده می‌تواند برای توسعه موتور جستجو بومی و همچنین سرویس اپل موزیک مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

قابلیت‌های بومی جستجو علاوه بر افزایش کیفیت محصولات اپل احتمالا به شکلی مستقیم‌تر بر سودآوری نهایی این شرکت نیز تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر اپل از موتور جستجو گوگل بهره گرفته و از این طریق هر ساله 18 تا 20 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند. اما کنترل داخلی فرآیند جستجو فرصت‌های درآمدی جدیدی را بر پایه تبلیغات و جمع‌آوری داده‌ها ایجاد خواهد کرد. اپل پیش‌تر به این حوزه‌ها علاقه چندانی نشان نداده است؛ موضوعی که احتمالا با رفتارهای اخیر این شرکت مطابقت دارد.

منبع: آی‌تی‌رسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا