زیرساخت
موضوعات داغ

در نمایشگاه CES 2023 باید منتظر رونمایی از چه محصولاتی باشیم؟

از قطعات سخت‌افزاری و لپ‌تاپ‌ها گرفته تا لوازم خانگی هوشمند و خودروهای الکتریکی، همگی در نمایشگاه CES 2023 حضور خواهند داشت.

CES یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های دنیاست که در سال‌های اخیر تحت‌الشعاع همه‌گیری کرونا قرار گرفته بود، اما امسال بالاخره این نمایشگاه مانند گذشته برگزار خواهد شد و شرکت‌ها به‌طور گسترده در آن شرکت می‌کنند و دستاوردهایشان را به نمایش می‌گذارند. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به تمام انتظارات از این نمایشگاه داشته باشیم.

نمایشگاه CES 2023 از تاریخ 15 تا 18 دی‌ماه در لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود، بااین‌حال معمولاً پیش از شروع رسمی آن، شاهد برگزاری کنفرانس‌های شرکت‌های مطرح هستیم. البته در طول نمایشگاه هم با محصولات جذابی روبه‌رو می‌شویم و دستاوردهای متنوعی را می‌بینیم.

هرآنچه از نمایشگاه CES 2023 انتظار داریم

محصولات حاضر در این نمایشگاه بسیار متنوع خواهند بود؛ از قطعات کامپیوتر گرفته تا خودروهای برقی و لوازم خانگی هوشمند.

لپ‌تاپ‌ها و قطعات کامپیوتری در نمایشگاه CES 2023

انتظار داریم امسال در نمایشگاه CES 2023 با لپ‌تاپ‌های متنوعی با جدیدترین پردازنده‌های اینتل و AMD روبه‌رو شویم. اینتل احتمالاً در این نمایشگاه از نسخه مخصوص لپ‌تاپ پردازنده‌های نسل سیزدهم خود، رپتور لیک رونمایی خواهد کرد؛ پردازنده‌هایی که مانند نسل قبلی‌شان از معماری هیبریدی بهره می‌برند. این پردازنده‌ها باید در رده‌های مختلف از U (کم‌مصرف‌ترین) گرفته تا HX (قدرتمندترین) وارد بازار شوند.

شرکت AMD هم پردازنده‌های سری رایزن 7000 را در اختیار تولیدکنندگان لپ‌تاپ قرار می‌دهد و انتظار داریم در CES 2023 با چندین لپ‌تاپ مجهز به این پردازنده‌ها روبه‌رو شویم. لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های جدید اینتل و AMD قدرتمندتر و کم‌مصرف‌تر از گذشته خواهند بود و احتمالاً از ماه فوریه روانه بازار خواهند شد.

اینتل نسل سیزدهم رپتور لیک

مسلماً یک لپ‌تاپ جدید تنها به پردازنده نیاز ندارد و قطعه مهم دیگری هم باید در آن‌ها وجود داشته باشد: گرافیک. انویدیا به‌زودی کنفرانس خود برای CES 2023 را برگزار می‌کند و انتظار داریم در آن شاهد رونمایی از نسخه مخصوص لپ‌تاپ گرافیک‌های RTX 40 باشیم. علاوه بر این GPUها، کارت گرافیک RTX 4070 Ti مخصوص دسکتاپ هم معرفی خواهد شد. نسل جدید گرافیک‌های انویدیا قدرت بسیار بالاتری نسبت به نسل قبلی خواهد داشت.

در کنار قطعات سخت‌افزاری، احتمالاً نمایشگر لپ‌تاپ‌ها باکیفیت‌تر و سریع‌تر خواهد شد و البته شاید با چند لپ‌تاپ مجهز به نمایشگر تاشو هم روبه‌رو شویم. در‌کل، شرکت‌ها هرآنچه در چنته دارند را در CES 2023 رو می‌کنند.

یکی دیگر از قطعات کامپیوتری که احتمالاً در نمایشگاه پیش‌رو با آن روبه‌رو خواهیم شد، حافظه‌های مبتنی بر PCI Express 5.0 هستند؛ چرا که پردازنده‌های نسل سیزدهم اپل و همچنین رایزن 7000 شرکت AMD از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

درحال‌حاضر حافظه‌های مبتنی بر PCIe 4.0 با سرعت فوق‌العاده بالا در بازار حضور دارند، اما نسل جدید آن‌ها عملکرد به مراتب بهتری از خودشان نشان می‌دهند و سرعت انتقال دیتا در آن‌ها به 13 هزار مگابایت بر ثانیه هم می‌رسد. سازندگان حافظه SSD از جمله اپیسر، گیگابایت/آئورس و کورسیر در سال 2022 از توسعه حافظه‌ها مبتنی بر PCIe 5.0 خبر دادند.

مانیتورها

در سال 2022 فناوری‌های جدیدی به مانیتورها راه پیدا کردند و تنها با پنل‌های عادی در آن‌ها روبه‌رو نبودیم. علاوه‌براین، قیمت مانیتورها با فناوری‌های باکیفیت هم کاهش پیدا کرد تا کاربران بیشتری قادر به خرید آن‌ها باشند.

شرکت دل در این سال از اولین مانیتورهای خود با فناوری IPS Black شرکت ال‌جی رونمایی کرد و البته خود ال‌جی به همراه اچ‌پی هم چنین مانیتورهایی را روانه بازار کرده‌اند. بنابراین انتظار داریم در CES 2023 با مانیتورهای بیشتری با این فناوری روبه‌رو شویم.

مدتی می‌شود که شاهد ورود مانیتورهای با رزولوشن بالاتر 4K به بازار هستیم، بااین‌حال شاید در نمایشگاه CES 2023 آن‌ها مرسوم‌تر از گذشته شوند و شرکت‌های بیشتری از این محصولات رونمایی کنند. همچنین شاید با مانیتورهای OLED بیشتری نسبت به گذشته روبه‌رو شویم.

لوازم خانگی هوشمند

در نمایشگاه‌های CES همیشه با چندین لوازم خانگی هوشمند روبه‌رو می‌شویم. حتی سامسونگ پیش از برگزاری این رویداد از یک یخچال پرچمدار با نمایشگر غول‌پیکر 32 اینچی رونمایی کرده است که از اپ‌هایی مانند اینستاگرام پشتیبانی می‌کند.

یخچال سامسونگ

در کنار سامسونگ، ال‌جی دیگر شرکت کره‌ای است که انتظار داریم در نمایشگاه امسال از چندین لوازم خانگی هوشمند جدید رونمایی کند. حتی این احتمال وجود دارد که با ربات‌های خانگی جدید این شرکت‌های کره‌ای روبه‌رو شویم. یخچال‌ها، ماشین‌های لباسشویی و جاروبرقی‌های رباتیک تنها تعدادی از محصولاتی هستند که شرکت‌های مختلف در نمایشگاه CES 2023 به نمایش می‌گذارند.

گوشی‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی

معمولاً شرکت‌ها از گوشی‌های چندان مهمی در نمایشگاه CES رونمایی نمی‌کنند و برای معرفی آن‌ها رویدادهای جداگانه‌ای برگزار می‌کنند. بااین‌حال این موضوع به‌معنای عدم معرفی گوشی جدیدی در نمایشگاه امسال نیست.

موتورولا تینک‌فون

یکی از محصولاتی که انتظار داریم در این نمایشگاه معرفی شود، موتورولا تینک‌فون است. این گوشی هوشمند از طراحی مشابه لپ‌تاپ‌های محبوب تینک‌پد لنوو بهره می‌برد و احتمالاً نمایشگر 6.6 اینچی P-OLED با رفرش ریت 144 هرتز و تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 داشته باشد. این احتمال هم وجود دارد که سونی از گوشی جدیدی در این رویداد رونمایی کند.

در کنار گوشی‌های هوشمند، چندین گجت پوشیدنی هم معرفی خواهند شد. این گجت‌های پوشیدنی شامل ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند به‌همراه ایرباد‌های بی‌سیم خواهند بود. احتمالاً گارمین از ساعت هوشمند جدیدی رونمایی می‌کند و با چندین دستبند هوشمند مخصوص تناسب اندام هم روبه‌رو می‌شویم. هرچند به احتمال زیاد نباید منتظر معرفی محصول جدیدی از شرکت‌هایی مانند سامسونگ باشیم.

هدست‌های واقعیت مجازی/افزوده

اگرچه متا اخیراً از هدست پیشرفته و گران‌قیمت کوئست پرو رونمایی کرده است، اما اچ‌تی‌سی Vive، دیگر بازیگر اصلی دنیای هدست‌ها در نمایشگاه پیش‌رو از هدست جدیدی رونمایی خواهد کرد. احتمالاً چندین شرکت کمتر شناخته‌شده هم از هدست‌های واقعیت‌ مجازی خود رونمایی کنند.

هدست واقعیت ترکیبی اچ‌تی‌سی

در کنار هدست‌های واقعیت مجازی، باید منتظر هدست‌ها یا عینک‌های واقعیت افزوده با کاربردهای خاص مانند پزشکی و نظامی هم باشیم. احتمالاً چندین شرکت چینی از محصولات جدید خود رونمایی می‌کنند، اما نباید منتظر معرفی محصولی باشیم که دنیای این دستگاه‌ها را تغییر دهد، البته این اتفاق احتمالاً امسال با اولین هدست اپل رخ خواهد داد.

تلویزیون‌ها

تلویزیون‌ها بخش مهم دیگری از نمایشگاه CES را تشکیل می‌دهند. در کنار تلویزیون‌های 4K جدید، با چند تلویزیون 8K هم روبه‌رو می‌شویم تا کم‌کم شاهد گذر از 4K به 8K باشیم؛ هرچند هنوز محتوای چندانی برای این رزولوشن تولید نشده است. بنابراین هنوز چند سال تا جایگزینی تلویزیون‌های 8K با 4K فاصله داریم؛ البته با افزایش تولید آن‌ها و معرفی مدل‌های جدید، قیمتشان کاهش می‌یابد.

علاوه بر افزایش رزولوشن، باید منتظر معرفی تلویزیون‌های مجهز به پنل‌های OLED و mini-LED هم باشیم. این پنل‌ها کیفیت فوق‌العاده بالایی دارند، اما متأسفانه همچنان گران هستند. بااین‌حال با معرفی مدل‌های جدید و گذر زمان، کم‌کم قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین امسال هم مانند سال‌های اخیر، باید منتظر معرفی چند تلویزیون با این پنل‌ها باشیم، هرچند همچنان با قیمت‌های بالایی روبه‌رو خواهیم شد. ال‌جی، سامسونگ و سونی برندهایی هستند که احتمالاً از جدیدترین دستاوردهایشان در نمایشگاه CES 2023 رونمایی خواهند کرد.

خودروهای الکتریکی

محبوبیت خودروهای الکتریکی رو به‌ افزایش است و شرکت‌ها از هر فرصتی برای رونمایی از جدیدترین دستاوردهایشان استفاده می‌کنند. البته تنها خودروسازان نیستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ چرا که خودروهای الکتریکی حالا ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار هستند.

گوگل، کوالکام، پاناسونیک، مایکروسافت و سونی همگی تا حدی در این بازار حضور دارند. این همکاری‌ها باعث شده است شاهد توسعه خودروهای با قدرت گیمینگ مناسب، ایمنی بهبودیافته و سنسورهای LiDAR، سیستم‌های صوتی شگفت‌انگیز و نمایشگرهای لمسی متعدد باشیم.

یکی از محصولاتی که منتظر رونمایی‌اش در نمایشگاه CES هستیم، خودروی هوندا و سونی است. این شرکت‌های ژاپنی با همکاری یکدیگر، یک کمپانی جدید به نام Honda Sony Mobility را شکل داده‌اند که روی خودروهای سرگرمی‌محور تمرکز دارد. اگرچه دستپخت این کمپانی جدید در نمایشگاه CES 2023 معرفی می‌شود، اما پیش‌خرید آن سال 2025 آغاز و تحویل آن در سال 2026 انجام خواهد شد.

در کنار محصولات بالا، مسلماً با گجت‌های دیگری هم روبه‌رو می‌شویم؛ گجت‌هایی که بعضاً ما را غافلگیر هم خواهند کرد. با این‌حال اکثر محصولات جدید در دسته‌بندی‌های بالا قرار می‌گیرند.

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا