هوش مصنوعی
موضوعات داغ

ذهن ماشینی؛ دستکاری نامرئی تکنولوژی‌های بزرگ در انتخابات

رابرت اپستاین محقق ارشد شناختی در حال تحقیق و بررسی نحوه تأثیرگذاری بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری بر رفتار و ادراک انسان‌ها بوده و پروژه‌های نظارتی گسترده‌ای را در مورد سوگیری‌های شناختی در محصولات این شرکت‌ها با تمرکز ویژه بر محیط گوگل انجام داده است.

اپستاین، روان‌شناس ارشد و پژوهشگر شناختی در مؤسسه تحقیقاتی و فناوری رفتاری آمریکا در کالیفرنیا است که یافته‌های خود را به دلیل توانایی شرکت‌های فناوری در دستکاری رفتار و ادراک جامعه در سطح جهانی بسیار “وحشتناک” خواند.

اپستاین در مصاحبه اخیرش به، یان جکیلک مجری تلویزیون Epoch گفت: آن‌ها قدرت تغییر رفتار فکری در مقیاس وسیع را در دست دارند، به هر حال قدرت در انتخابات نزدیک، برای انتخاب برنده در کشوری به کشور دیگر.

وی در ادامه گفت که موتور جستجوی گوگل طی چند ماه قبل از انتخابات ۲۰۱۶ بین ۲.۶ تا ۱۰.۴ میلیون رای را به هیلاری‌ کلینتون منتقل کرد و بعداً حداقل ۶ میلیون رای را به جو بایدن و سایر دموکرات‌ها منتقل کرده است.این اقدام غیر مستقیم و کاملا از طریق تغییر ادراک صورت پذیرفته است.او در ادامه گفت: ما در یک نقطه محاسبه کردیم که تا سال ۲۰۱۵، بیش از ۲۵ درصد از انتخابات ملی در جهان توسط الگوریتم جستجوی گوگل کنترل می‌شد.

اپستاین پس از انجام مطالعات دقیق، تقریباً یک دهه، و مستندسازی تجربیات زودگذر از دستکاری در گوگل و پلتفرم‌های دیگر شرکت‌ها، این نظرات را بیان می‌کند.او گفت تجربیات زودگذر، مانند یک فیدخبری چشمک زن، یک نتیجه جستجو، یا یک ویدیوی پیشنهادی را شکل ایده‌آلی برای شستشوی مغزی می‌داند، زیرا ثبت نمی‌شوند و مستندسازی آن‌ها سخت است.

اپستاین گفت: آن‌ها بر ما تأثیر می‌گذارند، ناپدید می‌شوند، در هیچ کجا ذخیره نمی‌شوند و پاک می‌شوند مردم نمی‌دانند که دارند دستکاری می‌شوند، شماره یک و شماره دو، مقامات نمی‌توانند به گذشته برگردند تا ببینند چه چیزی به مردم نشان داده می‌شود، به عبارت دیگر، چگونه آنها را دستکاری می‌کنند.

یکی از آزمایش‌های اخیر تیم او شامل تخصیص تصادفی افراد به گروه‌هاست که نتایج جستجو به نفع نامزد A در یک گروه و به نفع کاندید B در گروه دیگر است. در واقع ایده اصلی این بود که اولویت رای‌گیری شرکت‌کنندگان تغییر کندکه اپشتاین فکر می‌کرد حدود٣ درصد از شرکت‌کنندگان خواهد بود.

“در اولین آزمایشی که در این مورد انجام گرفت، ترجیحات رای‌گیری بیش از ۴۰ درصد تغییر داده شد. بنابراین غیرممکن است، نتوان آن را تکرار کرد. آزمایش با گروه دیگری بیش از ۶۰ درصد تغییر کرد. بنابراین متوجه شده‌اند، یک لحظه صبر کنید، شاید به چیزی در اینجا برخورد کرده باشم.

به گفته اپستاین، که گفت گام بعدی او ردیابی عملیات (نفوذ) در مقیاس بسیار بزرگتر است، این یافته‌ها بزرگترین کشف در علوم رفتاری وشناختی اجتماعی در بیش از ۱۰۰ سال گذشته است. او معتقد است که نقاب‌زدایی سیستماتیک از تکنیک‌های کنترل ذهن، توانایی آن‌ها را برای تداخل با دموکراسی، زندگی و جامعه خنثی می‌کند.

وی می‌گوید: این راه حلی است که نظارت دائمی و گسترده در ۲۴ ساعت شبانه روز در تمام ۵۰ ایالت آمریکا در انجام است و همان کاری را که با ما و فرزندانمان می‌کنند با آنها انجام می‌دهیم. اگر این کار را با آنها انجام دهیم، اگر نظارت کنیم، ضبط کنیم، بایگانی کنیم و افشا کنیم، خوب، آن‌ها از زندگی ما خارج می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا