زیرساخت
موضوعات داغ

ماهواره ای که بدون نیاز به موشک به فضا پرتاب می شود!

شرکت SpinLaunch شرکت جدیدی در صنعت هوا و فضا است که قصد دارد محموله های مختلف را به فضا بفرستد اما نه با روشهای معمول بلکه این شرکت به معنای واقعی کلمه می خواهد این محموله ها را به فضا پرتاب کند!

در حالت معمول شرکتها برای پرتاب محموله های مختلف از جمله ماهواره ها به فضا از موشک استفاده می‌کنند که توسط موتورهایی به فضا پرواز می شود و عمده وزن آن را سوخت این موتورها تشکیل می دهد. در حالی که محموله اصلی بخش کوچکی از وزن آن را تشکیل می‌دهد.

اما روش کار SpinLaunch بدین صورت است که محموله را درون دستگاه مخصوصی قرار می دهد که در محیط خلاء و با استفاده بازویی که به موتورهای الکتریکی وصل است،  محموله را تا سرعت 2 کیلومتر بر ثانیه می‌چرخاند و در زمان مناسب آن را از طریق استوانه ای به بیرون و به فضا پرتاب می‌کند.

چنین مکانیسمی با چنین سرعت بالایی، نیروی 10 هزار g به محموله وارد می کند. بنابراین باید آن محموله درون محفظه مخصوص موشک مانندی قرار گیرد تا از آن محافظت شود. بعد از پرتاب به فضا، این محفظه دارای موتور کوچکی است که آن محموله را به مدار موردنظر هدایت می‌کند.

این شرکت می‌تواند بدون نیاز به موشک و مصرف سوخت زیاد، تنها با استفاده از این روش، محموله هایی مثل ماهواره ها را تا وزن 200 کیلوگرم (معادل چند ماهواره کوچک) به فضا پرتاب کند و هزینه پرتاب چنین محموله هایی را از 7 میلیون دلار در حال حاضر به کمتر از نیم میلیون دلار برساند.

 

این شرکت در ماه اکتبر سال گذشته اولین ازمایش زیرمداری خود را انجام داد و با دستگاه مخصوص خود که آن را در مقیاس کوچکتر نسبت به نسخه نهایی و با ارتفاع 50 متر ساخته است، محموله ازمایشی را با موفقیت کیلومترها به بالا پرتاب کرد.

اسپین لانچ که از شرکتهایی بزرگی مثل گوگل و ایرباس تاکنون بیش از 110 میلیون دلار سرمایه جذب کرده، قرار است آزمایشات بیشتری را در سال جاری انجام بدهد و با پشت سرگذاشتن این آزمایشات، نمونه ای نهایی از دستگاه مخصوص خود را برای انجام پرتابهای مداری و تجاری در سالهای آینده بسازد.

منبع خبر در این لینک قرار دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا