سیستم عامل
موضوعات داغ

هرآنچه که باید درباره سرویس‌های موبایل هوآوی (HMS) بدانیم

اطلاع از سرویس‌های موبایل هواوی (HMS‌) برای همه کاربران گوشی‌های هواوی واجب است. ما در این گزارش هرآنچه که باید درباره سرویس‌های موبایل هوآوی (HMS) بدانید را در اختیار شما می گذاریم.

در سال 2019 اختلافات‌ میان آمریکا و چین و ایجاد محدودیت توسط آمریکا شدت گرفت. هوآوی امکان همکاری با شرکت‌های آمریکایی را از دست داد. گوگل نیز مجبور شد تا دسترسی به سرویس‌های موبایلی خود را برای گوشی‌های جدید هوآوی محدود کند.

نتیجتا محصولاتی که از آن تاریخ به بعد معرفی شدند، به سرویس موبایل گوگل دسترسی نخواهند داشت. البته عده‌ای به اشتباه گمان کردند این خبر به معنی عدم دسترسی گوشی‌های هوآوی به سیستم عامل اندروید است.

با وجود اینکه اندروید به گوگل تعلق دارد اما یک پلتفرم منبع‌باز محسوب می‌شود و استفاده از آن به طور انحصاری در اختیار هیچ شرکتی نیست. اما هوآوی قدم در راه توسعه سرویس‌ های موبایل هوآوی گذاشت. در ادامه هرآنچه که باید درباره سرویس های هواوی موبایل (HMS) بدانیم، ارائه شده است.

طراحی و توسعه Huawei Mobile Services که به اختصار از آن با عنوان HMS یاد می‌شود. از مدت‌ها پیش در حال انجام بوده است، اما بعد از تحریم‌های آمریکا، هوآوی تصمیم گرفت سرعت توسعه‌ این خدمات را افزایش داده و به طور گسترده‌ آن را به کاربران خود ارائه کند تا برای دریافت و استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی مشکلی وجود نداشته باشد.

HMS یا همان سرویس های هواوی موبایل مجموعه‌ کاملی از اپلیکیشن و سرویس‌هایی است که به طور اختصاصی توسط هوآوی برای گوشی‌های هوشمند این شرکت طراحی و اجرا شده‌اند. حتی اگر در آینده هوآوی دوباره به خدمات گوگل نیز دسترسی پیدا کند، توسعه و ارتقاء پلتفرم هواوی موبایل سرویس ادامه خواهد داشت.

سرویس‌های موبایل هوآوی (HMS)

پلتفرم هواوی موبایل سرویس از دو بخش تشکیل شده است. یکی مربوط به خدمات مستقیم به کاربران مانند ارائه فروشگاه اپلیکیشن AppGallery است که به سرعت جای خود را در بین سه مارکت برتر اپلیکیشن جهان باز کرده است.

بخش دیگر مربوط به توسعه‌دهندگان است و HMS Core نام دارد. HMS Core شامل API، SDK و سرویس‌هایی می‌شود که توسعه‌دهندگان می‌توانند برای ساخت و بهبود اپلیکیشن‌ها از آن‌ها استفاده کنند. به گفته هوآوی، در حال حاضر تعداد افراد فعال در بخش ساخت و توسعه اپلیکیشن سرویس ‌های موبایل هوآوی به 1٫4 میلیون نفر رسیده است.

سرویس های موبایلی هواوی (Huawei Mobile Services) با گوشی‌های Honor 9X Pro، Huawei Mate XS و Honor View 30 Pro به شکل جهانی شروع به کار کرد. این سرویس در حال حاضر توسط همه گوشی‌ها و تبلت‌های هواوی، از جمله مدل‌های قدیمی هواوی با GMS که قبل از ممنوعیت راه‌اندازی شده بود، پشتیبانی می‌شوند.

سرویس GMS برنامه‌های مختلفی را از قبیل Google Maps، Google Drive، YouTube، Google Photos، Google Play Store، Google Chrome و غیره را شامل می‌شود. بدون GMS، گوشی‌های هواوی نه تنها این محصولات ضروری گوگل را از دست می‌دهند، بلکه تعدادی برنامه محبوب دیگر مانند توییتر و اینستاگرام را نیز ندارند. علاوه‌ بر آن، بسیاری از برنامه‌های کوچک‌تر دیگر به زیرساخت ارائه شده توسط گوگل از طریق GMS بستگی دارند. تنها راه‌حل هواوی برای مقابله با این مشکل، ایجاد پلتفرم رقابتی خود با نام سرویس های موبایلی هواوی یا HMS بود. بنابراین توجه داشته باشید که این سرویس یک سیستم عامل مجزا نیست و چیزی به نام سیستم عامل HMS وجود ندارد. بسیاری از گوشی‌های Honor نیز از HMS پشتیبانی می‌کنند؛ اما برند سابق هواوی بار دیگر GMS را در گوشی‌های جدید خود مانند سری Honor 50 به دست آورده است. اکنون نوبت آن رسیده که پی ببرید سرویس های موبایلی هواوی چه امکاناتی ارائه می‌دهد.

هواوی مدعی است که HMS در حال حاضر بیش از 650 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان دارد و گالری برنامه‌های آن در بیش از 170 کشور در دسترس است.

در ادامه با تعدادی از سرویس‌های اصلی نرم افزار هواوی موبایل سرویس آشنا می‌شویم.

Huawei ID

نخستین و اصلی‌ترین پیش‌نیاز استفاده از سرویس‌ های موبایل هوآوی داشتن Huawei ID است. این شناسه کاربری به شما اجازه می‌دهد تا تنظیمات شخصی خود را بر روی دستگاه اعمال کنید. برخی از داده‌های شخصی مانند اطلاعات تماس، پیام‌ها، گذرواژه‌ها و موارد مشابه به کمک Huawei ID و برای استفاده مجدد ذخیره می‌شوند. با IP ایران نیز به سادگی می‌توان Huawei ID ساخت و از قابلیت‌های آن استفاده کرد.

درست مانند Apple ID یا یک حساب گوگل، Huawei ID به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌‌های هواوی خود را شخصی‌سازی کنید.

Huawei Mobile Cloud

فضای ابری هوآوی امکان ذخیره داده‌هایی مانند تصاویر، ویدیوها، فهرست مخاطب‌ها و موارد دیگر را به شما می‌دهد. 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به طور رایگان در اختیار هر کاربر قرار می‌گیرد اما می‌توان با پرداخت مبلغی این فضا را تا دو ترابایت افزایش داد. امکان استفاده از امکانات دیگری مانند پشتیبان‌گیری خودکار از گالری بر روی فضای ابری و مدیریت آسان  و امن اطلاعات نیز در سرویس های هواوی موبایل وجود دارد.

Huawei Mobile Cloud هماهنگ با Huawei ID عمل کرده و به شما این امکان را می‌دهد تا به همه داده‌های دستگاه‌های خود به صورت یکجا دسترسی پیدا کنید. به‌واسطه این سرویس مواردی مانند عکس، فیلم، مخاطبین، تقویم، یادداشت‌ها و موارد دیگر جهت پشتیبانی ذخیره می‌شود. اگر قصد دارید به داده‌های ابری هواوی خود دسترسی داشته باشید، می‌توانید به سایت cloud.huawei.com مراجعه کنید.

سرویس‌های موبایل هوآوی (HMS)

Huawei AppGallery

App Gallery مهم‌ترین بخش هواوی موبایل سرویس محسوب می‌شود و جایگزینی برای فروشگاه گوگل‌پلی در گوشی‌های هواوی و آنر است. هوآوی حدود یک میلیارد دلار برای تولید و توسعه اپلیکیشن‌های این فروشگاه سرمایه‌گذاری کرده است. App Gallery در حال حاضر بیش از 570 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

فروشگاه نرم‌افزاری هوآوی مجموعه‌ کاملی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مورد نیاز کاربران است. امنیت کافی هنگام دانلود و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف با تضمین حریم خصوصی، در روند توسعه این فروشگاه اهمیت بسیاری داشته‌اند.

تجربه یکپارچه‌سازی در استفاده از محصولات هواوی نیز امکان پذیر شده است. این امکان برای گوشی‌ها، تبلت‌ها، تلویزیون‌های هوشمند، دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی، گجت‌های واقعیت مجازی و… در نظر گرفته شده است. یکی از ویژگی‌های جالب توجه در App Gallery، ‌قابلیت Quick Apps نام دارد که به کاربران امکان می‌دهد اپلیکیشن‌های موردنظر خود را بدون نصب کردن و با مصرف میزان کمی از حافظه اجرا کنند.

نمی‌توان مطمئن بود که هواوی چگونه به این اعداد رسیده است و آیا این اعداد واقعی هستند یا خیر. درواقع تاکنونی هیچ سازمانی ادعاهای هواوی را برای این آمارها تایید نکرده است. به همین دلیل نیز نباید از صحت کامل آن‌ها اطمینان داشته باشیم. Huawei AppGallery تقریبا مدت زیادی است که فعالیتش را آغاز کرده است؛ اما با‌این‌حال، هنوز برنامه‌های پرطرفدار زیادی در آن وجود ندارند که آن را برای رقابت، در نزدیکی فروشگاه‌های بزرگی همچون گوگل‌پلی یا فروشگاه اپل قرار دهد.

این فروشگاه در حال حاضر برنامه‌ها را در 18 دسته مختلف ازجمله اخبار، رسانه‌های اجتماعی، سرگرمی و موارد دیگر تقسیم‌بندی می‌کند.

از جمله محبوب‌ترین برنامه‌هایی که در این فروشگاه وجود دارند می‌توان به Snapchat، WhatsApp، Amazon، Amazon Prime Videos و The Financial Times اشاره کرد. هنوز برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، توییتر و سایر موارد هنوز در فروشگاه برنامه هواوی وجود ندارند. البته گفته شده که به‌زودی برخی از آن‌ها در این فروشگاه قرار می‌گیرند. بدیهی است که شاهد حضور برنامه‌هایی همچون YouTube، Gmail، Google Photos، Google Maps، Drive و … در فروشگاه هواوی نخواهیم بود. این برنامه‌ها احتمالا تا زمانی که محدودیت‌های ایالات متحده برداشته نشود، در گوشی‌های هواوی در دسترس نخواهد بود. از سوی دیگر، هواوی اعلام کرده است که اگر کاربران موفق نشوند برنامه‌ مورد نظر خود را در فروشگاه پیدا کنند، می‌توانند نام برنامه مورد علاقه خود را در لیست خاصی قرار دهند.

هنگامی که آن برنامه در دسترس قرار گرفت، کاربرانی که آن را در این لیست قرار داده بودند، از عرضه آن آگاه می‌شوند. یکی دیگر از قابلیت‌های سرویس های موبایلی هواوی که توسط فروشگاه این شرکت عرضه شده، ویژگی Quick Apps است. Quick Apps درواقع دسته‌ای از برنامه‌های رایگان با حجم بسیار کم است. هواوی می‌گوید که کاربران می‌توانند بیش از 2000 برنامه سریع را به جای 20 برنامه معمولی تنها با 1 گیگابایت فضا در اختیار داشته باشند. ما نمی‌دانیم که کدام برنامه‌ها در قالب Quick Apps موجود هستند؛ اما این شرکت ادعا می‌کند که بیش از 1700 مورد از آن‌ها تاکنون منتشر شده و تعداد بیشتری نیز در راه است. در هر صورت مشخص است که هواوی برنامه‌های گسترده‌ای را برای فروشگاه اختصاصی خود در نظر دارد.

Huawei Browser

یک مرورگر امن با کاربری آسان در سرویس ‌های موبایل هوآوی، که با درنظر گرفتن امنیت و حریم خصوصی کاربران توسعه یافته است. تمرکز روی مشاهده صفحات اینترنت با سرعت بالا، امکان جستجوی آسان و ارائه امنیت بالا از اهداف ساخت این مرورگر بوده است

همچنین به‌کارگیری الگوریتم‌های هوش مصنوعی باعث می‌شود کاربر به مرور زمان تجربه کاربری جذاب‌تری را تجربه کند. شخصی‌سازی تجربه خواندن مطالب با استفاده از قابلیت‌هایی مانند نمایش در شب و نمایش مطابق با محیط دسکتاپی از دیگر موارد قابل توجه این مرورگر محسوب می‌شود.

مرورگر هواوی ابزاری کاربردی برای گشت‌وگذار در اینترنت است که می‌تواند برای کاربران بسیار مفید باشد. مرورگر هواوی را می‌توان به راحتی شخصی‌سازی کرد و از امکانات مختلف آن بهره برد.

Huawei Assistant

انواع مدل‌های جهانی گوشی‌های HMS هواوی مانند Honor 9X Pro، Huawei Mate XS و Honor View 30 Pro مجهز به دستیار هواوی هستند. دستیار هواوی درواقع جایگزینی برای دستیار گوگل محسوب می‌شود.

با استفاده از دستیار دیجیتالی سرویس ‌های موبایل هوآوی می‌توان از سرویس‌های متنوعی استفاده کرد. جستجوی آسان و دسترسی سریع در عنوان‌های خبری شخصی‌سازی شده و از منابع مختلف، در این بستر فراهم شده است. Huawei Assistant به کاربران اجازه می‌دهد از طریق فرمان‌های صوتی کارهای مختلفی با گوشی هوشمند خود انجام دهند.

این قابلیت دسترسی شما به اطلاعات و برنامه‌های مختلف را تسهیل می‌کند. این دستیار می‌تواند بیشتر دستورهای تعیین شده در دستیار گوگل را بدون هیچ مشکلی برای گوشی‌های هواوی به ارمغان بیاورد.

سرویس‌های موبایل هوآوی (HMS)

Huawei Themes

این اپلیکیشن در سرویس‌ های موبایل هوآوی تجربه جذابی به کاربران خود ارائه می دهد. ارائه «لاک اسکرین‌های» (Lock Screen) متفاوت، «آیکون‌های» (Icon) شخصی‌سازی شده و ده‌ها هزار «تم» (Theme) موجود در بخش آنلاین خود، تجربه‌ای متفاوت با طراحی‌های رنگارنگ و متنوع در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توان محیط گوشی را به سلیقه خود تغییر داد.

Huawei Themes درواقع برنامه تم سرویس های موبایلی هواوی محسوب می‌شود. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تلفن خود را با تم‌ها، فونت‌ها، نمادها، قفل صفحه‌ها و تصاویر پس‌زمینه مختلف شخصی کنید.

Huawei Music

با استفاده از سرویس ‌های موبایل هوآوی، کاربران می‌توانند به موسیقی‌های با کیفیت بالا گوش دهند. همچنین قابلیت‌هایی مانند کتابخانه موسیقی شامل میلیون‌ها فایل صوتی، لیست آهنگ‌های محبوب و کانال‌های ارائه کتاب‌های صوتی استفاده کنند.

Huawei Music در واقع سرویس پخش موسیقی اختصاصی خود شرکت است. یکی از صفحات رسمی این شرکت اعلام کرد که این برنامه مانند بسیاری از برنامه‌های پخش موسیقی قرار است جایگاه آهنگ‌های بسیاری از هنرمندان محبوب و مشهور باشد. همچنین در Huawei Music موسیقی بر اساس ژانرها، حالات، ملیت و موارد دیگر تقسیم می‌شود. قابلیت Party Mode به کاربران این امکان را می‌دهد تا یک آهنگ را همزمان در تلفن‌های همراه مختلف جهت تجربه گوش دادن مشترک پخش کنند.

Huawei Video

سرویس ویدیویی هوآوی با برند های مختلفی همکاری دارد. برندهایی مانند Youku, Mango TV, Sohu.com, Jetsen Huashi Wangju, HUACE FILM&TV, Sony, Disney و … . تجربه متفاوتی از محتوای ویدیویی با کیفیت را برای کاربران خود به وجود خواهد آورد.

سرویس Huawei Video در دستگاه‌های هواوی و آنر با EMUI نسخه 5 یا بالاتر در دسترس می‌باشد. این قابلیت اکنون تنها برای کاربرانی کار می‌کند که دارای شناسه هواوی ثبت شده در ایتالیا یا اسپانیا هستند. این سرویس شامل مجموعه‌های تلویزیونی اروپایی و اسپانیایی، فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های ورزشی، مستند و فیلم سینمایی است.

Huawei Reader

این سرویس در واقع کتابخانه آنلاین هواوی موبایل سرویس است. در تعامل با ده‌ها ارائه‌دهنده کتاب الکترونیک مانند IReader Technology، Dianzhong Technology،  Ali Literatureو China Literature این مجموعه شامل بیش از یک میلیون عنوان کتاب با کیفیت و در دسته‌بندی‌های مختلف است. عناوین کلاسیک و البته عنوان‌های پرفروش بازار نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

HMS Core

سرویس‌های هواوی موبایل شامل مجموعه‌ای از خدمات توسعه‌دهنده به نام HMS Core است. این خدمات شامل ابزارهایی برای ردیابی مکان، ورود به سیستم، خریدهای درون برنامه‌ای، تبلیغات، تشخیص چهره، تشخیص متن و موارد دیگر می‌شود. توسعه‌دهندگان می توانند از این خدمات اصلی و سایر API‌ها و SDKهای ارائه شده توسط هواوی جهت ساخت برنامه‌های کاربردی برای سرویس های موبایلی هواوی استفاده کنند. هواوی علاوه بر ارائه ابزارهای لازم به توسعه‌دهندگان، آن‌ها را با پول نقد تشویق می‌کند تا برنامه‌های خود را به HMS منتقل کنند. گفته می‌شود که این شرکت با توسعه‌دهندگان در بازار همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که برنامه‌های برتر اندروید در گوشی‌های هواوی از پیش نصب شوند.

جمع‌بندی

محدویت‌های ایالات متحده آمریکا باعث شد تا هواوی سرویسی به نام سرویس موبایلی هواوی یا HMS را راه‌اندازی کند. این شرکت با توسعه هرچه بیشتر HMS می‌تواند توجه کاربران بیشتری را به سمت خود جلب کند. بدون شک این سرویس در آینده می‌تواند درخشش بالایی داشته باشد و مورد توجه کاربران زیادی قرار بگیرد.

منبع۱: ایسل

منبع۲: هواوی فارسی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا