متاورس
موضوعات داغ

پيش به‌سوی متاورس ؛ محل تلاقی رمزارزها، بازی‌ها و سرمایه‌داری

برای اینکه بفهمید چرا مارک زاکربرگ معتقد است «متاورس» مرز بعدی است، به ماجرای سم پیوریفوی توجه کنید، جوانی ۲۷ ساله و دارای مدرک دکترای شیمی از دانشگاه کلمبیا که، در اوج همه‌گیری کرونا، کارش را در شرکت گُلدمن ساکس رها کرد و اکنون، با انجام بازی‌های رایانه‌ای، بخت خود را در دنیای رمزارزها جست‌وجو می‌کند.

او دَه‌ها نفر را از مکزیک تا فیلیپین گرد آورده تا «انجمنی» را تحت هدایت «کاپیتان» پیوریفوی شکل دهد و، در ازای این کار، هزینه‌های لازم را برای ورود به بازی اَکسی اینفینیتی پرداخت می‌کند. در این بازی، بازیکنان «معجون عشق» جمع‌آوری می‌کنند، ژتونی دیجیتالی که می‌توان آن را با پول واقعی معاوضه کرد.

متاورس در رؤیاهای زاکربرگ جایی است که، در آن، همه به واقعیتی مجازی وصل‌اند، می‌توانند دورنوردی کنند، صرفاً با فکرکردن به چیزها باعث رخ‌دادنشان شوند و، به‌طور کارآمدی، از محدودیت‌های دنیای مادی عبور کنند و وارد دنیایی جدید و دیجیتالی شوند. ولی خود زاکربرگ هم اذعان دارد که این رؤیا هنوز «خیلی خام است».

اما آنچه پیوریفوی و انجمنش دارند در اَکسی انجام می‌دهند پیش‌نمایشی از آینده است. این چیزی شبیه به سایر آثار نیست، نه شبیه فیلم علمی‌تخیلی، استیون اسپیلبرگ به نام بازیکن شمارۀ یک آماده که براساس کتاب ارنست کلاین‌ ساخته شده و نه حتی شبیه رمان اسنو کرَش که نیل استفنسون آن را نوشت و اصطلاح «متاورس» را در آن ابداع کرد، بلکه اَکسی میدانی برخط است که در آن «امور مالی غیرمتمرکز» یا دی‌فای حکم می‌راند.

متن کامل این خبر را از سایت ترجمان مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا