ارتقای ۷رتبه‌ای در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲ – دیده بان
زیرساخت
موضوعات داغ

ارتقای ۷رتبه‌ای در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲

در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲ ایران با ارتقای ۷رتبه‌ای دارای سریع‌ترین رشد عملکرد نوآوری و دومین کشور نوآور در آسیای مرکزی و جنوبی شد.

براساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی ایران دارای سریع ترین رشد عملکرد نوآوری و دومین کشور نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی شده و توانسته است نسبت به سال گذشته، ۷رتبه صعود کند.

مهم‌ترین یافته‌های گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲ عبارت است از: برترین شرکت‌های جهانی از نظر هزینه تحقیق و توسعه، هزینه‌های R&D خود را تقریباً ۱۰ درصد افزایش دادند و به بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رساندند که بیشتر از سال ۲۰۱۹ (قبل از همه‌گیری) است.

پیشران این افزایش عمدتاً چهار صنعت بوده است: سخت‌افزار فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجهیزات الکتریکی؛ نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ داروسازی و زیست‌فناوری؛ و فلزات ساختمانی و صنعتی

سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه جهانی در سال ۲۰۲۰ با نرخ ۳٫۳ درصد رشد کرد، اما نسبت به رشد تاریخی ۶٫۱ درصدی سال ۲۰۱۹ کاهش یافته بود. تخصیص بودجه دولتی برای اقتصادهای دارای بیشترین هزینه R&D رشدی قدرتمند را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرد. اما تصویر بودجه‌های دولتی R&D در سال ۲۰۲۱ بسیار متفاوت بود؛ بودجه تحقیق و توسعه در جمهوری کره و آلمان روبه‌رشد بود، اما در ایالات متحده آمریکا و ژاپن کاهش یافت.

معاملات سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال ۲۰۲۱ به میزان ۴۶ درصد افزایش یافت و رکوردی قابل مقایسه با سال‌های رونق اینترنت در اواخر دهه ۱۹۹۰ را ثبت کرد. آمریکای لاتین و مناطق کارائیب و آفریقا شاهد قوی‌ترین رشد سرمایه‌گذاری خطرپذیر بوده‌اند. دورنمای سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای سال ۲۰۲۲ معتدل‌تر است؛ سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه و تأثیر آن بر سرمایه خطرپذیر به کاهش سرمایه‌گذاری خطرپذیر منجر می‌شود.

در رده‌بندی سالانه ظرفیت و خروجی نوآوری اقتصادهای جهان، تغییرات کلیدی در ۱۵ کشور برتر مشاهده می‌شود. ایالات متحده آمریکا به رده ۲، هلند به جایگاه ۵، سنگاپور به جایگاه ۷، آلمان به جایگاه ۸ و چین به جایگاه ۱۱ ارتقا یافته‌اند. کانادا به رتبه ۱۵ بازگشته است. ترکیه (۳۷) و هند (۴۰) برای اولین بار در میان ۴۰ کشور برتر جهان جای گرفته‌اند. ویتنام (۴۸)، ایران (۵۳) و فیلیپین (۵۹) اقتصادهایی با درآمد متوسط هستند که سریع‌ترین رشد عملکرد نوآوری را تا به امروز داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا