اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

امکان استفاده از تلفن همراه به جای توکن سخت‌افزاری در کشور مهیا شد

شاهین نوروزی مدیرعامل شرکت پندار کوشک ایمن ضمن اشاره به این که شرکت با گروهی از متخصصان کشور درحوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات، اعتماد در فضای مجازی و استنادپذیری اسناد و عملیات الکترونیک ایجاد شده است، افزود: تمرکز اصلی فعالیت‌های شرکت به شکل تخصصی در حوزه زیرساخت کلید عمومی (PKI) است. شرکت با تمرکز روی بومی‌سازی تجهیزات این حوزه در کشور و زمینه گواهینامه الکترونیکی، امضای دیجیتال، رمزنگاری، امنیت داده، کارت هوشمند، توکن و سخت‌افزار‌های امنیتی مشغول به فعالیت می‌باشد.

نوروزی درباره اهمیت توسعه ایران به دست صاحبان کسب‌وکار و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در طراحی تمامی محصولات شرکت، کیفیت بالای محصول و دقت عملکرد حائز اهمیت است و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های مشتری به عنوان ملاک مهمی در نظر گرفته شده است. ساخت و تولید تمام محصولات این شرکت در داخل کشور انجام می‌گیرد و همه محصولات از پشتیبانی فنی کامل برخوردار هستند. همچنین کارشناسان ما آماده‌اند تا خدمات را در محل به مشتری ارائه دهند. این شرکت با طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه امنیت، رمزنگاری و زیرساخت کلید عمومی تلاش می‌کند تا در ارتقای سطح دانش مدیران و کارشناسان کشور در زمینه امنیت اطلاعات و ارتباطات نقشی ایفا کند به این امید که گام موثری در خدمت به ایران عزیزمان باشد.

وی درباره تازه‌ترین محصول این شرکت اظهار کرد: تازه‌ترین محصول شرکت ابزاری است که گوشی تلفن همراه را به توکن سخت‌افزاری تبدیل می‌کند و می‌تواند با سهولت جایگزینی برای توکن سخت‌افزاری و کارت هوشمند باشد. لازم به یادآوری است که این محصول علاوه بر پشتیبانی از انواع روش‌های امضای همراه، این قابلیت را دارد که استفاده از کارت هوشمند از طریق NFC گوشی تلفن را نیز مهیا کند.

نوروزی در ادامه گفت: محصول موبایل کیوان mKeyOne دارای پنجره‌ای برای ثبت‌نام گواهی به‌صورت غیرحضوری و حضوری است. در شکل غیرحضوری که نسبت به سطح گواهی برحسب سیاست‌های کشوری و یا سازمانی تعیین می‌شود، متقاضی می‌تواند با روش احراز هویت بایومتریک چهره و استعلام از سازمان ثبت احوال و همچنین کنترل شماره موبایل از طریق سامانه راهکار برای ثبت درخواست گواهی اقدام کرده و درصورت احراز شرایط هویتی برای دریافت آن اقدام کند. در روش حضوری که آن نیز نسبت به سطح گواهی تعیین شده، متقاضی پس از ثبت‌کردن اطلاعات اولیه، شماره پیگیری را دریافت کرده و با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت‌نام برای ارائه مدارک اقدام نموده و در نهایت گواهی خود را روی گوشی همراه دریافت خواهد کرد.

وی طراحی محصول موبایل کیوان mKeyOne را مورد بررسی قرار داد و ادامه داد: این محصول به شکلی طراحی شده است که شما می‌تواند از دو راه متصل و یا منفصل از رایانه، امضای دیجیتال را در رایانه به انجام برسانید. در روش متصل به رایانه دو راه اتصال وجود دارد که یک راه اتصال با کابل و دیگری اتصال از طریق شبکه بی‌سیم است. در هر دو شکل ارتباط USB،WiFi سیستم عامل ویندوز مشابه اتصال یک توکن به پورت USB خود عمل کرده و بدون درخواست هرگونه درایور مجزا، توکن را شناسایی می‌کند. از این نقطه به بعد، فرآیند امضا کاملا مشابه توکن است و همه برنامه‌های کاربردی استاندار جهانی به آسانی با آن برخورد خواهد نمود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که در هر محصول سادگی کاربری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی، این موضوع نباید مانع از کاهش سطوح امنیتی باشد. او ادامه داد: کلید خصوصی که بیشترین نگرانی درباره افشای آن هست در بخش TEE گوشی اندورید و یا Secure Enclave گوشی‌های شرکت اپل به‌عنوان یک المان امن، ساخته و نگهداری می‌شود، همچنین برای دسترسی به آن، وارد کردن رمز کاربر ضروری است. در مورد کانال ارتباطی چه ارتباط سیمی و چه نوع بی‌سیم آن نیز همه اطلاعات با پروتکلی مشابه SSL توسط کلید جلسه به شکل رمز درآمده و بر این اساس حتی با خواندن مسیر هم اطلاعات هرگز افشا نخواهند شد.

دکتر نوروزی ضمن اشاره به این که سادگی در نصب و آسانی در استفاده با کمترین دانش در حوزه فناوری اطلاعات از مهمترین عواملی است که منجر به پذیرش محصول در جامعه کاربران می‌شود، افزود: این محصول طوری طراحی شده است که بدون پیچیدگی در نصب، به سادگی بتواند مورد استفاده کاربران واقع شود.

نوروزی به عنوان مدیر عامل شرکت پندار کوشک ایمن درباره حضور رقبای داخل و خارج از کشور اظهار کرد: مشابه این محصول هنوز درکشور تولید نشده اما، در بخش امضای همراه برای این محصول رقبای زیادی هستند.

شاهین نوروزی ارائه ارزش پیشنهادی برای محصولات را مهم دانست و گفت: پشتیبانی از تمام محصولات استاندارد حاضر در دنیا بدون نیاز به هیچ تغییری در آن‌ها، سهولت در استفاده، احراز هویت بایومتریک داخلی، پرداخت درون‌برنامه‌ای، اتصال به انواع مراکز صدور گواهی کشوری، عدم وابستگی به مرورگر و سیستم عامل یا مرکز صدور گواهی خاصی، امنیت بالا به جهت استفاده از ماژول امن گوشی همراه هوشمند و ارائه پشتیبانی از اصلی‌ترین مزایای این محصول است که علت تمایز شرکت ما از دیگر رقبا است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بر اهمیت اشتغال‌آفرینی و نقش آن در جامعه تاکید کرد و گفت: شرکت ما توانسته به طور مستقیم برای ۶ نفر و به طور غیرمستقیم برای ۲۰ نفر اشتغال‌زایی کند.

وی در ادامه به محدودیت‌ها و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و گفت: مهاجرت نیرو‌های متخصص از کشور و همچنین خدمت سربازی به‌خصوص برای افراد تعلیم‌ یافته در این حوزه از جمله مشکلاتی است که شرکت‌ها با آن روبه‌رو می شوند.

منبع: هوشیو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا