هوش مصنوعی
موضوعات داغ

ایجاد بازار ۶۴۱ میلیارد دلاری هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۸

محققان معتقدند توسعه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف تحولات عمیقی را ایجاد کرده، به گونه‌ای که بر اساس پیش‌بینی‌ها بازار جهانی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۸ به ۶۴۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

دکتر علیرضا شهرجردی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، هوش مصنوعی را ماشین برنامه نویسی شده‌ای دانست که مانند انسان فکر می‌کند و توانایی یادگیری و حل مسائل را دارد و گفت: به عبارت دیگر هوش مصنوعی می‌تواند توانایی تقلید کردن از انسان را داشته باشد.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت خارق‌العاده‌ای را در حوزه‌های مختلف علمی از جمله پزشکی، زیست فناوری و ژنتیک داشته و حتی این حوزه‌ها را دچار تغییر و تحول کرده و تاثیر غیر قابل انکاری بر این حوزه‌ها داشته است.

شهرجردی تاکید کرد: هوش مصنوعی در حال حاضر به یک فناوری مورد توجه و مهم در کشورهای مختلف تبدیل شده که شاید مهمترین دلیل آن کاهش خطاهای انسانی و افزایش سرعت و دقت در پردازش اطلاعات توسط این فناوری باشد. بر این اساس است که علوم پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی دائما در حال تحول در جهت یافتن راه حل‌های کاربردی برای عملکردهای بالینی است.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری خاطر نشان کرد: این رویکرد در حوزه پزشکی، منجر به تشخیص دقیق و زودهنگام سرطان‌های مختلف، تشخیص بیماری‌های خونی، طراحی و تولید داروهای جدید و درمان بیماری‌ها به صورت هدفمند شده است. همچنین هوش مصنوعی در حوزه پزشکی شخصی نیز وارد شده و شرکت‌های متعددی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و در آینده شاهد پیشرفت‌های رو به رشدی در حوزه پزشکی شخصی خواهیم بود.

شهرجردی با بیان اینکه حوزه هوش مصنوعی علاوه بر حوزه پزشکی در حوزه زیست فناوری نیز کاربردهای زیادی یافته است، اظهار کرد: کاربرد هوش مصنوعی در زیست فناوری کشاورزی منجر به استفاده بهینه از آب و خاک و نهاده‌های کشاورزی مختلف شده است و می‌توان با بررسی ژنوم گیاهان و پیدا کردن ژن‌های مؤثر، بذر گیاهان مختلف را از نظر ژنتیکی اصلاح کرد تا بتوان گیاهان مقاوم به شوری، خشکی، کم آب و حتی گیاهان مقاوم به آفات و بیماری‌ها را تولید کرد.

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از هوش مصنوعی در حوزه زیست فناوری پزشکی، امکان تجزیه و تحلیل داده‌های علمی را فراهم می‌کند و حتی می‌توان به تولید دارو و واکسن سرعت بخشید. همچنین می‌توان مواد مناسب تولید واکسن و دارو را نیز شناسایی کرد. این امر عامل مهمی در توسعه دارو و واکسن به شمار می‌رود.

به گفته وی حوزه هوش مصنوعی می‌تواند بزرگترین آرزوی محققان حوزه‌های مختلف علوم زیستی یعنی ویرایش ژنتیکی موجودات مختلف را هدفمندتر کند و منجر به کاهش هزینه‌ها شود.

شهرجردی ادامه داد: در نهایت می‌توان گفت هوش مصنوعی تقریبا در همه جنبه‌های زندگی ما کم و بیش وارد شده است و اهمیت آن روز به روز بیشتر می‌شود.

به گفته این محقق، بازار جهانی هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۵۱ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود این مبلغ در سال ۲۰۲۸ به ۶۴۱ میلیارد دلار افزایش یابد و این مبلغ نشان‌دهنده پتانسیل بالای این فناوری برای ورود بیشتر به صنایع مختلف خواهد بود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا