بازی
موضوعات داغ

بازی‌های بلاکچینی چگونه موفق خواهند شد؟

صنعت گیمینگ، در حال حاضر یکی از پرسودترین بخش‌های صنعت سرگرمی است. در سال 2021 تنها در آمریکا رشد 8 درصدی و درآمدی بالغ بر 60.4 میلیارد دلار داشت. همچنین در مقیاس جهانی نیز درآمد صنعت بازی در سال 2021 با رشد 1.4 درصدی، به مقدار 180.3 میلیارد دلار رسید. قسمتی از این صنعت، بازی‌ بلاک چین P2E (Play-To-Earn) است که محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده‌اند و نسبت به دو سال قبل حتی با سرعت بیشتری در حال رشدند. اما واقعاً این بازی‌های بلاک‌چین به اندازه کافی برای رقابت با بقیه بازی‌های سنتی خوب هستند؟ با آی‌تی‌رسان همراه باشید…

در گزارش سالانه سازمان The Blockchain Game Alliance – که سازمانی با هدف ترویج بلاک‌‌چین در صنعت بازی است – گفته شده که بازی‌های NFT در فصل سوم سال 2021 به درآمد 2.32 میلیارد دلاری رسیده‌اند. محبوب‌ترین آن‌ها، بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) است که تبدیل به اولین بازی شد که در فروش NFT به 1 میلیارد دلار رسید.

این گزارش نشان داد که 67 درصد اعضای این سازمان، فکر می‌کنند که رشد ایجاد شده در صنعت گیمینگ، در اصل به دلیل وجود بخش بازی‌های بلاک‌چینی P2E است و 85 درصد آن‌ها گفتند که راز موفقیت پشت این بازی‌ها، به دلیل این است که افراد می‌توانند مالک دارایی‌های خود باشند.

جک بورهام (Jack Boreham)، سردبیر وبسایت metaverseinsider.tech، که اخبار و اطلاعات مربوط به صنعت متاورس را پوشش می‌دهد، در دو سال اخیر در حال مشاهده روند این بازی‌ها بوده است و اعتقاد بر این دارد که بازی‌های بلاکچینی در نهایت توسط بزرگان این صنعت پذیرفته خواهند شد.

بورهام گفت: “زیبایی بازی‌های بلاکچینی در این است که آن‌ها سلسله مراتب سازمانی بازی‌های ویدئویی را معکوس می‌کنند. این یعنی قدرت از سمت بازیکنان می‌آید و نه از سمت مدیران اجرایی بازی! همچنین شرکت‌های بزرگ این صنعت، در نهایت وارد این بخش خواهند شد.”

پس رشد این بازی‌های جدید، تنها بستگی به این دارد که بازی‌های P2E فقط بخش کوچکی از صنعت بازی خواهند بود یا اینکه این دو باهم ترکیب می‌شوند؟ شرکت‌های بزرگ‌تر مثل Ubisoft ،Square Enix و Sega مقداری از طعم تکنولوژی NFT را چشیده‌اند، اما شاهد واکنش منفی از سمت گیمرهای سنتی بودند. این مقاله مختص افرادی است که با انواع بازی‌ بلاک‌‌ چین آشنا هستند و با پتانسیل آن در آینده صنعت بازی و سرگرمی آشنا شده‌اند.

ملاقات گیمرهای سنتی با آینده

فیل اینگرام (Phil Ingram)، که یک گیمر با تجربه و مدیرعامل پلتفرم بازی بلاک‌چینی Lepricon است، روند رشد بازی‌های P2E را به شرطی که این بازی‌ها بهتر و قوی‌تر عمل کنند، صعودی می‌بیند.

او گفت: “اگر می‌خواهیم بازی‌های بلاک‌چینی مورد پذیرش همه افراد جامعه قرار گرفته شوند، باید بیشتر از این‌ها، شبیه بازی‌های ویدئویی شوند.”

وجود این موضوع که جایزه‌ها و دارایی‌های بدست آمده داخل بازی، به طور کامل متعلق به بازیکنان است و مالک آن‌ها هستند، به این بازی‌ها کمک کرده که گیم‌پلی غیرجذاب این بازی‌ها کمتر به چشم بخورند.

فیل اضافه کرد: “بلاک‌چین تماماً درمورد مالکیت افراد در دارایی‌های دیجیتالی خود و غیرقابل تغییر بودن آن است، مگر اینکه کلید خصوصی آن دزدیده شود. دقیقاً همین نکته دلیل انتقال قدرت از مدیران بازی‌ها به بازیکنان است. اما مشکل در اینجاست که بلاک‌چین، شکل و نحوه بازی را مشخص می‌کند و نه بالعکس. در حال حاضر اغلب بازی‌ های بلاک چین ، فقط بازاری برای فروش NFT شده‌اند.”

3 عنصر اساسی در موفقیت بازی‌ها

آن یاوین (On Yavin)، مؤسس و شریک مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری Cointelligence Fund، که کارش بازی کردن و سرمایه‌گذاری روی بهترین آن‌هاست، می‌‌گوید که 3 عنصر ضروری وجود دارد تا یک بازی بتواند موفق شود؛ اول داستان آن است، دوم نحوه ساخته شدن و گیم‌پلی آن و سوم گرافیک بازی است که نقش تعیین کننده‌ای برای موفقیت آن بازی است.

از نظر این شخص بازی آنلاین چند نفره گسترده (MMO) هم اهمیت بسیار بالایی دارد.

او گفت: “این بازی‌ها هیجان و جذابیت بیشتری نسبت به بازی آفلاین دارند. به طوری که افراد با هم عضو یک تیم‌ می‌شوند و اگر کسی خراب کاری کند، این می‌تواند کل تیم را نابود کند.”

او بعد از بازی کردن اکسی اینفینیتی گفت که این بازی بسیار معمولی است و بسیار ناعادلانه است که گیمرهای بازی‌های سنتی، که هزاران ساعت به آن می‌پردازند، نمی‌توانند مالک دارایی‌های دیجیتالی خود باشند.

از نظر او بیشتر بازی‌های P2E جذابیتی ندارند و آشغال هستند!

جیمز استل (James stell)، رئیس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Block Pioneers – که روی بازی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند – همچنین اخبار زیادی در مورد بازی‌های P2E شنیده است. او گفته که فکر نمی‌کند کشور انگلستان و بقیه کشورهای غربی علاقه زیادی به بازی‌ P2E نشان دهند، زیرا راه‌‎های ساده‌تری برای کسب درآمد وجود دارد. اما با این حال، او فضای نوپای بازی P2E را بسیار نوآورانه می‌بیند.

استل گفت: “استودیوهای بزرگ بازی‌سازی که سهم بزرگی از بازار را در دست دارند، به NFT علاقه نشان داده‌اند، اما قرار نیست سود خود را از بازی‌های سنتی کنار بگذراند و به یک جهت ناشناخته و پرریسک حرکت کنند. اما به هر حال یک روز مجبور خواهند شد که به این مسیر بروند.”

یاوین، برخلاف استل که فکر می‌کند شرکت‌های بازی‌ سنتی به طور اتوماتیک به این دنیای جدید حرکت خواهند کرد، نظر دارد. او می‌گوید که این شرکت‌ها باید مثل یک گیمر به این صنعت نگاه کنند. به نظر او، بازی P2E هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است، اما دو جنبه مهم آن، موفقیتش را تضمین می‌کند.

اول، جنبه اجتماعی آن است که توسط انجمن‌ها و DAOها در کنار بازی‌های محبوب ظاهر می‌شود (DAO یا Decentralized Autonomous Organization به معنی سازمان خودگردان غیرمتمرکز است. یعنی سازمانی بر بستر بلاک‌چین که تحت حاکمیت گروه یا شخص خاصی نیست و به صورت خودمختار و غیرمتمرکز اداره می‌شود).

دوم، درآمد به دست آمده توسط دارایی‌های دیجیتالی آن است.

بازی اکسی اینفینیتی نه تنها یک راه حل برای کسب درآمد در زمان شیوع کرونا، برای بعضی افراد شد، بلکه این بازی باعث شد یک سری انجمن برای بازیکنان تشکیل شود. این انجمن‌ها یک سطح جدیدی از پشتیبانی و دسترسی را بوجود آوردند. برجسته‌ترین آن‌ها انجمن دائوی YGG یا Yeild Guild Gamers است.

مفهوم YGG به این صورت است که از بازی‌های مختلف، NFT نگهداری می‌کند تا آن‌ها را به بازیکنان قرض بدهد. بازیکنان هم می‌توانند با استفاده از این NFTها، بازی کنند و ارز دیجیتال به‌دست بیاورند.

بازی اکسی اینفینیتی اولین بازی P2E بود که توجه همه را به خود جلب کرد، اما درحال حاضر بیش از 40 بازی P2E هم سطح آن وجود دارد، مثل: The Sandbox ،League of Kingdoms و Splinterlands.

انجمن YGG در حال حاضر گنجینه بزرگی از این دارایی‌های NFT را به خود اختصاص داده و در آگوست 2021 از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر وامی به مقدار 4.6 میلیون دلار برای خرید NFT گرفته است.

گبی دیزون (Gabby Dizon)، یکی از مؤسسان YGG، بعد از بازی کردن اکسی اینفینیتی گفت:

“این بازی برای این نبود که بتوانم کسب درآمدی داشته باشم، بلکه برای جنبه اجتماعی آن بود. این بازی مانند این است که یک کسب و کاری با دوستان خود راه‌اندازی کنیم و باهم بازی کنیم و تعامل داشته باشیم و در نهایت درآمدی هم کسب کنیم. اما این لایه‌ اجتماعی آن است که آن را تازه و نو می‌کند.”

از نظر دیزون، تمام بازی‌هایی که جنبه اقتصادی هم دارند، تا 10 سال آینده به بلاک‌چین روی خواهند آورد.

ترکیب دو دنیای بازی‌های بلاک‌چینی و سنتی

بلاک‌‌چین WAX، یک Sister Chain برای بلاک‌چین EOS است. تعریف کلی Sister Chain به این صورت است که هر زنجیره‌ای که توکن خاص خود را داشته باشد و توکن متفاوتی برای شبکه اصلی EOS صادر کند. بلاک‌چین WAX خود را به عنوان پادشاه NFT معرفی کرده و این قابلیت را دارد که می‌تواند با دیگر بلاک‌چین‌ها برای حجم انبوه NFT‌هایی که تولید می‌شوند، رقابت کند.

در حال حاضر بازی‌هایی که بر بستر این بلاک‌چین ساخته می‌شوند، توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده است.

بازی‌های سنتی در حال جذب شدن به بازی‌ بلاک‌ چین هستند که یکی از مثال‌های آن، بازی Alien Worlds است. این بازی که رتبه دوم بازی‌های بلاکچین را از لحاظ تعداد کاربران دارد و بر بستر WAX است، اخیراً اعلام کرد که پلی از این بازی به بازی محبوب ماینکرافت (Minecraft) زده است و 170 میلیون کاربر این بازی می‌توانند با ثبت نام، توکن بومی بازی Alien Words یعنی Trilium را استخراج کنند.

از نظر یکی از مؤسسان این بازی غیرمتمرکز، پلی که به بازی ماینکرافت زده شد باعث می‌شود که کاربران ماینکرافت به سمت بازی‌های بلاک چینی کشیده شوند.

شرکت بازی‌سازی Utopian Game Labs، به سرپرستی آنتونی چارلتون (Anthony Charlton) دارای یک تیم قوی و چند دهه تجربه در این زمینه است.

رویکرد تیم او درمورد NFT، که به نظرش بهترین رویکرد در استفاده از آن‌هاست، به این صورت است که بازی‌ بسازند که در آن دارایی‌های دیجیتال به صورت دارایی‌های موجود در بازی‌های ویدئویی سنتی عمل کنند.

رویکرد این شرکت تنها استفاده از بلاک‌چین برای ضرب کردن دارایی‌های خارج از زنجیره است. بازیکن بازی می‌کند و سپس تصمیم می‌گیرد که دارایی‌ها را با قرار دادن آن‌ها در کیف پول MetaMask نقد کند، جایی که می‌توان آن‌ها را در یک پلتفرم فروش ثانویه معامله کرد.

آنتونی چارلتون می‌گوید: “ما با این کار، کسب درآمد و بازی کردن را جدا از هم نگه می‌داریم.”

او نام این رویکرد را Play-And-Earn گذاشت.

در پایان اینکه بازی P2E پیچیده‌تر از این است که بتواند به راحتی به نسل بعدی بازی‌های ویدئویی تبدیل شود.

بازی P2E، تعامل اجتماعی، بشردوستی، درآمدزایی، تمرکز حواس و به طور فزاینده‌ای اپلیکیشن‌های تلفن همراه را باهم ترکیب می‌کند. به این معنی که یا مردم باید به کیفیت معمولی و غیرجذاب این بازی‌ها کمتر اهمیت بدهند، یا اینکه باید گرافیک بهتری داشته باشند یا حتی توجه به اینکه می‌توانند درآمد کسب کنند.

اما سوال اینجاست که آیا بلأخره شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی وارد فضای NFT و P2E خواهند شد یا اینکه این دو مسیر جدای خود را خواهند رفت؟ در حال حاضر این دو در حال رقابت هستند و P2E برای افزایش جذابیت بازی‌هایش از بازی‌های سنتی الگو می‌گیرد.

اما بازی‌های سنتی در حال حاضر یک مؤلفه اصلی، یعنی درگیر کردن جامعه با استفاده از کسب درآمد را ندارد. بعد از اینکه P2E بتواند مشکل جذابیت بازی‌های خود را حل کند، آن موقع رقابت بینشان جدی‌تر خواهد شد. در آینده، شرکت‌های بازی‌سازی سنتی چه بخواهند و چه نخواهند، مجبور خواهند شد که قسمتی از سود خود را رها کنند و کنترل را به دست بازیکنان بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا