تاثیر جنگ تایوان بر اقتصاد جهان – دیده بان
اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

تاثیر جنگ تایوان بر اقتصاد جهان

طی روزهای اخیر تنش‌های میان چین و تایوان به بالاترین میزان خود رسیده و در همین حال احتمال سفر نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نیز بر آتش این تنش‌ها افزوده است. وزارت خارجه چین در واکنش به این خبر اعلام کرده اگر پلوسی به تایوان سفر کند، ارتش چین بیکار نخواهند ماند. اما نگرانی بزرگی که در پس این تنش‌ها وجود دارد، تاثیر آن بر اقتصاد جهان است؛ چراکه طرف‌های درگیر نقش پررنگی در اقتصاد‌ جهانی دارند.

هرچند آمریکا بارها با وضع تحریم‌های متعدد در قبال چین سعی در محدودسازی‌ این کشور داشته است، چندی پیش کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (FBI) در اظهارنظری گفته بود چین به‌سمت حمله به تایوان حرکت می‌کند و در همین راه در حال مقاوم‌سازی اقتصاد خود در برابر تحریم‌های ناشی از این اقدام است. وی همچنین خاطرنشان کرد در صورت حمله چین به تایوان، بزرگ‌ترین اختلال تجاری در تاریخ جهان رخ خواهد داد.

طی روز گذشته چین بیش از ۱۰۰ کارخانه مواد غذایی تایوانی را از واردات محصولات منع کرد و می‌توان این موضوع را نوعی تلافی برای سفر پلوسی به تایوان تعبیر کرد. اما این اتفاق می‌تواند زنگ خطری باشد و وقوع این جنگ بر بحران مواد غذایی در دنیا نیز دامن بزند. از سوی دیگر این تنش تاثیر شدیدی بر بازار قطعات الکترونیکی خواهد داشت؛ چیزی شدیدتر از بحران تراشه که جهان به دلیل قرنطینه سراسری کرونا با آن مواجه شده بود.

می‌توان به فلزات و به‌خصوص فولاد هم اشاره کرد؛ ازجمله مواد اولیه‌‌ای که چین در تعیین قیمت آن تاثیر‌گذار است. اما قطعا تاثیر جنگی که با دخالت مستقیم چین و آمریکا همراه باشد، بر چند کالا و صنعت محدود نخواهد بود و این موضوع بر بیشتر صنایع و بازارهای مالی جهان اثرگذار است..

بااین‌حال زمزمه‌های بحران اعتباری در چین شدت گرفته و این موضوع حتی در صورت فروکش کردن تنش‌های تایوان نیز سایه سنگینی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.

طبق گزارش بلومبرگ، هم‌زمان با توقف توسعه املاک در سراسر چین، مردم و شرکت‌ها برای پرداخت وام‌های مسکن خود با مشکل مواجه شده‌اند و حتی برخی با اخذ وام جدید به تسویه وام قبلی خود می‌پردازند که با توجه به‌احتمال رکود امکان عدم بازپرداخت وام زیاد بیشتر می‌شود (چیزی شبیه به روند شکل‌گیری بحران اقتصادی ۲۰۰۸ آمریکا).

منبع: ارزنو

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا