جدیدترین روش تشخیص هویت – دیده بان
امنیت
موضوعات داغ

جدیدترین روش تشخیص هویت

ابتدا رمز عبور متنی آمد، سپس روش‌های احراز هویت با اثر انگشت و سپس تشخیص صدا؛ اما سم «آلتمن» هم‌بنیان‌گذار OpenAI می‌گوید اسکن عنبیه چشم بهترین راه است.

او از جهانیان خواسته تا در شرکت جدید او موسوم به Worldcoin ثبت‌نام کنند.این شرکت هفته گذشته برنامه تأیید اعتبار جهانی مورد انتظار خود را آغاز و فهرست انتظار توسعه دهندگان علاقه‌مند را برای گنجاندن شناسه احراز هویت جهانی(World ID) در برنامه‌های خود باز کرد.

اساسا World ID به تأیید هویت با تأیید شماره تلفن یا از طریق «گوی»(The Orb) کمک می‌کند. اما گوی چیست؟ گوی در واقع یک دستگاه اسکن عنبیه غول پیکر شبیه به کره چشم است که با باتری کار می‌کند و در اختیار اپراتورهای شرکت Worldcoin است.

گوی به عنبیه شما نگاه می‌کند، سپس اسکن عنبیه را روی دستگاه پردازش می‌کند و یک عدد هش(hash) یا شناسه اختصاصی و منحصر به فرد را که نشان دهنده بافت عنبیه شما است، تولید می‌کند. سپس اسکن عنبیه از گوی حذف می‌شود. در نهایت، این کد شناسه می‌تواند برای اثبات هویت کاربر از طریق برنامه Worldcoin آن هم به صورت ناشناس استفاده شود.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی شرکت Worldcoin، دستگاه گوی در حال حاضر در کشورهای آرژانتین، شیلی، هند، کنیا، پرتغال و اسپانیا در دسترس است.

اگرچه Worldcoin ادعا می‌کند که داده‌های بیومتریک را ذخیره نمی‌کند، اما به نظر نمی‌رسد کارشناسان حفظ حریم خصوصی کاملاً متقاعد شده باشند.

ادوارد اسنودن، افشاگر مشهور و مدافع حریم خصوصی در سال ۲۰۲۱ در توییتی نوشته بود: بدن انسان یک دستگاه تایید بلیت نیست!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا