راهنمای کامل انتخاب بهترین CDN در ایران – دیده بان
زیرساخت
موضوعات داغ

راهنمای کامل انتخاب بهترین CDN در ایران

امروزه کاربران مانند گذشته صبر و تحمل ندارند و برای لود یک وب سایت بیشتر از 3 ثانیه منتظر نمی‌مانند. یعنی اگر لود وب سایت شما بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، کاربران برای رفع نیاز خود به سراغ وب سایت‌های رقبای‌شما می‌روند. از طرفی دیگر سرعت بارگذاری محتوای یک وب سایت، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی صفحات است. به همین دلیل بسیاری از صاحبين کسب‌وکارهای اینترنتی از روش‌های مختلفی برای بهبود سرعت سایت خود استفاده می‌کنند.

اما در میان تمامی این روش‌ها، استفاده از CDN علاوه بر آنکه تاثیر فوق العاده‌ای در بهبود سرعت سایت شما می‌گذارد و شما را در چالش جذب مخاطب برنده می‌کند، از سایت شما در مقابل حملات DDoS محافظت می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم در مورد بهترین CDN در ایران، مزایا و ویژگی‌های یک CDNخوب صحبت کنیم تا شما بهترین تصمیم را بگیرید.

CDN چیست؟

CDN مخفف عبارت Content Delivery Network یا شبکه توزیع محتوا به صورت غیرمتمرکز است. همانطور که می‌دانید سرعت دسترسی کاربر به دیتاهای یک وب سایت با فاصله کاربر از سرورهای آن وب سایت رابطه مستقیمی دارد.

شبکه توزیع محتوا چیست
شبکه توزیع محتوا چیست

به این معناکه اگر شما در تهران باشید و سرورهای وب سایت در تهران قرار گرفته باشند، شما با سرعت بیشتری نسبت به فردی که در زاهدان زندگی می‌کند، به داده‌های وب سایت دسترسی پیدا خواهید کرد. به همین منظور شبکه توزیع محتوا به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا فاصله جغرافیایی را در دنیای اینترنت بی معنا کند تا شما در هرکجای دنیا که هستید، بتوانید در کمترین زمان ممکن به محتوای یک وب سایت‌ها دسترسی پیدا کنید.

در واقع به جای اینکه تمامی کاربران از نقاط مختلف جهان به طور مستقیم به یک سرور متصل شوند، سرورهایی در نقاط مختلف جهان قرار داده می‌شوند و بازدیدکنندگان باتوجه به اینکه کدام سرور به موقعیت جغرافیایی آنها نزدیک‌تر است، داده ها را از طریق نزدیک ترین وب سرور دریافت می‌کنند.

البته این تنها یکی از مزیت‌های استفاده از شبکه توزیع محتواست. استفاده CDN دستاوردهای مهم دیگری نیز دارد که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت. اما در ابتدا خوب است با نحوه کار CDN آشنا شوید.

CDN چگونه کار می‌کند؟

CDNیا شبکه توزیع محتوا یک نسخه کپی و کش شده از محتوای وب سایت را در سرورهای محلی در نقاط مختلف جهان نگهداری می‌کند. به این سرورهای محلی pop site یا نقطه حضور می‌گویند. بسیاری از داده‌های ثابت سایت یعنی کدهای CSS، فایل های ویدئویی، javascript، pdf ها و تصاویر در CDN ذخیره می‌شوند و تنها فایل های داینامیک و قابل تغییر مانند Html از سرور اصلی فراخوانده می‌شود. به این صورت که وقتی کاربری آدرس وب سایت شما را در مرورگر خود وارد می‌کند، توسط سیستم CDN دیگر نیازی به اتصال به سرور اصلی را ندارد و داده ها از طریق نزدیک‌ترین سرورهای محلی برای کاربر ارسال می‌شوند که همین موضوع تجربه کاربری مثبتی را برای بازدیدکنندگان سایت به وجود می‌آورد.

پاسخگویی بهتر به درخواست ها با کمک CDN
پاسخگویی بهتر به درخواست ها با کمک CDN

بدیهی است که هرچقدر تعداد سرورهای محلی در نقاط مختلف دنیا بیشتر باشد، کاربران بیشتری می‌توانند به سایت شما دسترسی سریع‌تری پیدا کنند. پس انتخاب بهترین CDN در ایران اهمیت زیادی در سرعت لود وب سایت شما دارد.

چرا باید از CDN استفاده کنیم؟

برای اینکه به اهمیت انتخاب بهترین CDN در ایران پی ببرید، بهتر است وب سایت هایی را که دارای CDN هستند با وب سایت‌های بدون CDN مقایسه کنیم.

همانطور که گفتیم مهم‌ترین مزیت استفاده از CDN، افزایش سرعت سایت است چراکه سرعت کاربران در نقاط مختلف جهان به کمک سرورهای محلی، با سرعت بیشتری به داده ها دسترسی پیدا می‌کنند. از طرف دیگر بار ترافیکی سرور اصلی وب سایت شما کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع احتمال حملات DDoS را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اما به طور متقابل وب سایت‌هایی که بدون CDN هستند، بار ترافیکی زیادی دارند و تمام درخواست‌ها به صورت مستقیم به سرور اصلی منتقل می‌شود. در چنین حالتی اگر سرور شما در کشوری خارج از ایران باشد، طبیعی است که پردازش و انتقال اطلاعات به زمان زیادی نیاز دارد که خارج از حوصله کاربران امروزی است. در ادامه به مهم ترین مزایای CDNاشاره می‌کنیم.

مهم‌ترین مزایای استفاده از CDN یا توزیع شبکه محتوا

  • افزایش سرعت سایت

حتما تا به الان متوجه تاثیر شگفت انگیز CDN بر سرعت سایت و تاثیرآن بر حفظ و یا از دست دادن بازدیدکنندگان، شده‌اید. با داشتن سرورهای محلی در نقاط مختلف جهان، زمان دسترسی به داده‌های وب سایت برای کاربران در تمام جهان تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

  • کاهش بار ترافیکی سرور

با داشتن شبکه توزیع محتوا، ترافیک در بین سرورهای محلی تقسیم شده و سرور اصلی شما بار ترافیکی زیادی را تحمل نمی‌کند. به این معناکه سرور اصلی با توزیع محتوا میان سرورهای دیگر، امکان سرویس دهی برای همه کاربران را به وجود آورده و احتمال خطای بارگذاری بیش از حد سرورها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

  • با CDN امنیت وب سایت را افزایش دهید!

CDNبا توزیع محتوا در میان سرورهای لبه و کاهش ترافیک در سرور اصلی، امکان حملات سایبری از نوع DDoS را تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. همانطور که می‌دانید در این نوع حملات، مهاجمان سعی می‌کنند تا با سرازیر کردن حجم زیادی ترافیک بر روی وب سایت، سرور DNS را از دسترس خارج کنند و خسارت مالی و اعتباری زیادی را برای صاحبان کسب و کار به وجود آورند. اما CDN با توزیع بار به طور مساوی و حفاظت از مراکز داده، احتمال اینگونه حملات را کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توان این خبر خوش را به شما دادکه با استفاده از بهترین CDN در ایران، می‌توانید امنیت وب سایت خودتان را بهبود دهید.

با استفاده از شبکه توزیع محتوا در مقابل حملات DDoS ایمن بمانید
با استفاده از شبکه توزیع محتوا در مقابل حملات DDoS ایمن بمانید
  • افزایش فروش با جذب کاربران بیشتر

هدف اصلی بیشتر وب سایت‌ها، تبدیل کاربران به مشتری و درنتیجه افزایش فروش است. جالب است بدانید CDN حتی بر فروش شما نیز تاثیر زیادی می‌گذارد. افزایش سرعت لود سایت باعث بهبود تجربه کاربری و افزایش نرخ تبدیل شده و در نتیجه فروش بیشتری را به دنبال دارد. به طور مقابل هرگونه تاخیر در لود صفحات سایت می‌تواند کاربر شما را به سمت استفاده از خدمات وب سایت رقبا سوق دهد.

  • CDNهزینه های قطعی سرور را کاهش می‌دهد

در واقع CDN با افزایش امنیت وب سایت و کاهش احتمال حملات سایبری، هزینه های ناشی از قطعی و خرابی سرور را کاهش می‌دهد. وقتی شما از CDN استفاده نمی‌کنید، تمامی درخواست ها به سرور اصلی شما منتقل شده و در نتیجه منجر به افزایش بازدید و پهنای باند می‌شود. اما با استفاده از شبکه توزیع محتوا، انتقال داده کمتری سمت سرور میزبان اتفاق می‌افتد و به همین خاطر هزینه‌های ناشی از پهنای باند کاهش می‌یابد.

  • بهبود سئو سایت با CDN

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهینه سازی موتور جستجو، افزایش سرعت سایت است. شما با افزایش سرعت دسترسی کاربران به داده های وب سایت، تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورید. دقیقا همان چیزی که گوگل به دنبال آن است! از آنجایی‌که موتور جستجوی گوگل به دنبال بهبود تجربه کاربری است، استفاده از CDN می‌تواند رتبه شما را بهبود ببخشد.

شبکه توزیع محتوا با افزایش سرعت، سئو سایت‌تان را بهبود می‌بخشد
شبکه توزیع محتوا با افزایش سرعت، سئو سایت‌تان را بهبود می‌بخشد
  • همیشه به محتوا دسترسی داشته باشید

یکی از موارد مهمی که در مزایای CDN نباید نادیده گرفت، دسترسی همیشگی به محتوا است. اگر از شبکه توزیع محتوا استفاده نمی‌کنید با افزایش ترافیک بیش از حد بر روی سرور میزبان، سرور شما از دسترس خارج شده و دیگر دسترسی به محتوای سایت ندارید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار منفی روی شهرت و اعتبار وب سایت شما داشته باشد. به طور مثال سایتی که خدمات پخش آنلاین فیلم را دارد، همزمان با درخواست‌های بیش از حد در یک زمان بسیار کوتاه مثلا میلیون‌ها درخواست در یک ثانیه، از دسترس خارج شده و باعث نارضایتی کاربران می‌شود. اما اگر از CDN استفاده کنید، CDN ترافیک را در میان سرورهای خود توزیع کرده و در صورت از کار افتادن یک سرور محلی، ترافیک را به سایر سرورهای دیگر هدایت می‌کند. همین مزایا باعث شده است که انتخاب بهترین CDN در ایران به یکی از مهم‌ترین دغدغه های صاحبان کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شود.

ویژگی های یک CDN خوب

قبل از انتخاب CDN لازم است به دو سوال زیر پاسخ دهید و با توجه به نیازتان، بهترین CDN در ایران را انتخاب کنید.

  • محتوای وب سایت شما داینامیک است یا استاتیک؟

اول از همه باید نوع محتوای وب سایت خود را مشخص کنید. معمولا محتوا شامل تعداد زیادی فایل های JS، CSS، تصاویر و یا ویدئو است که برخی از این ها استاتیک و یا داینامیک هستند. برای انتخاب بهترین CDN لازم است نوع محتوای سایت خود را مشخص کنید. برای مشخص کردن نوع محتوا باید بدانید که چه نوع وب سایتی دارید. آیا سایت شما فروشگاهی است؟ بیشتر کاربران شما در چه محدوده جغرافیایی زندگی می‌کنند؟ و یا حتی چه میزان بودجه دارید؟

  • تا چه میزان سرعت برای شما مهم است؟

تعداد زیادی از کسب وکارها، تاخیر میلی ثانیه‌ای را قبول ندارند و معتقدند که به فروش و اعتبار آنان لطمه وارد می‌کند. اگر شماهم جز این دسته از کسب وکارها هستید، بهتر است به دنبال یک CDNخوب باشید.

  • زمان اتصال CDN

یکی از معیارهای مهم CDNخوب، زمان اتصال کوتاه است. به همین دلیل لازم است زمان های مختلف اتصال برای مطمئن شدن از سرویس دهی CDN بررسی شود تا از کیفیت اتصال شبکه با کمترین تاخیر، اطمینان حاصل کنید.

  • زمان انتظار

زمان انتظار مشخص کننده این است که چه مدت زمان طول می‌کشد تا محتوا از سرور لبه یا سرور اصلی ارائه شود. به همین دلیل حتما در انتخاب بهترین CDN در ایران، به زمان انتظار CDN توجه کنید.

  • توان عملیاتی سی دی ان را بسنجید

قبل از خرید نهایی، تست سرویس CND اهمیت زیادی دارد. شما در این صورت می‌توانید توان عملیاتی ارائه دهنده را به خوبی بسنجید.

  • زمان پاسخگویی DNS

DNSها وظیفه تفسیر نام دامنه به IP و بالعکس را به عهده دارند. وقتی کاربری آدرس وب سایت را در مرورگر وارد می‌کند، برای نمایش وب سایت به کاربر باید آدرس وب سایت به درستی از طریق Resorverهای DNS، تفسیر شود. بنابراین زمان پاسخگویی DNSاهمیت زیادی دارد چراکه برخی از ارائه دهندگان DNSدارای تنظیمات پیچیده‌ای هستند که تاثیر مستقیمی بر عملکرد وب سایت دارد. اگر این تنظیمات به درستی انجام نشود، به احتمال زیاد عملکرد وب سایت دچار اختلال می‌شود. پس حتما قبل از خرید از سلامت DNS ها اطمینان حاصل کنید.

  • امنیت از مهم ترین فاکتورهای انتخاب CDN

همیشه بحث امنیت برای کسب وکارهای اینترنتی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل باید از توانایی ارائه دهنده CDN برای مقابله با حملات سایبری DDoS اطمینان حاصل کنید. در این صورت دیگر دغدغه‌ای بابت در دسترس بودن همیشگی محتوای وب سایت خود ندارید.

  • پشتیبانی را فراموش نکنید

بیشتر از هر چیز دیگری، پشتیبانی خوب تضمین کننده کیفیت CDN است. تیم پشتیبانی باید هر 7 روز هفته در تمام ساعات شبانه روز در دسترس باشند تا در صورت بروز هرگونه اختلال، سریعا مشکل پیگیری و رفع شود.

  • چه میزان هزینه برای CDN می‌پردازید؟

همانطور که گفتیم در بعضی از کسب وکارها تاخیر میلی ثانیه‌ای، تاثیر بسیار منفی بر فروش می‌گذارد. در این صورت باید هزینه بیشتری برای خرید CDN با تعداد POPهای زیاد در نقاط مختلف جهان پرداخت کنید. به طور متقابل اگر تاخیرهای کوتاه برای کسب و کار شما اهمیت زیادی ندارد، می‌توانید از CDN با قیمت پایین‌تر استفاده کنید.

CDN ایرانی استفاده کنیم یا خارجی؟

CDN های خارجی به دلیل دوربودن سرورهای آن‌ها با توجه به اینکه اغلب کاربران شما در ایران زندگی می‌کنند، در بحث سرعت خیلی توصیه نمی‌شود. به این معناکه دور بودن کاربران ایرانی از سرورهای محلی در خارج از کشور، تاثیر CDN خارجی بر سرعت سایت را تا میزان قابل توجهی محدود می‌کند. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم از CDNهای ایرانی استفاده کنید تا درکنار امنیت از سرعت خوبی هم برخوردار شوید. اما به نظر شما بهترین CDN در ایران کدام است؟

چرا باید از CDN ایران سرور استفاده کنیم؟

خبر خوب اینکه در حال حاضر در میان ارائه دهندگان سی دی ان در ایران، ایران سرور به عنوان محبوب‌ترین ارائه دهنده CDN برای کاربران ایرانی در دسترس شماست. ما در ادامه به مهم ترین مزایای CDN ایران سرور اشاره می‌کنیم.

  • مدیریت پهنای باند

در بعضی مواقع با ارسال درخواست‌های زیاد کاربران در یک زمان می‌تواند باعث افزایش ترافیک و درنتیجه از دسترس خارج شدن سایت شود. اما با فعالسازی CDN ایران سرور دیگر دغدغه‌ای بابت این موضوع نخواهید داشت. سی دی ان ایران سرور با توزیع مناسب درخواست‌ها درمیان سرورهای خود، ترافیک وب سایت را مدیریت می‌کند.

  • افزایش سرعت وب سایت

همانطورکه گفتیم اگر سرورها از محل جغرافیایی کاربران دور باشد، استفاده از CDN تاثیر زیادی بر سرعت سایت نخواهد داشت. اما ایران سرور به عنوان ارائه دهنده بهترین CDN در ایران از تعداد کافی نقطه حضور و یا سرور محلی در نقاط مختلف ایران برخوردار است و به همین دلیل شما دیگر نگرانی بابت سرعت وب سایت خود نخواهید داشت.

  • افزایش دسترسی در سراسر جهان

ایران سرور علاوه بر داشتن سرورهای محلی در ایران، پاپ های متعددی در سراسر نقاط جهان دارد. بنابراین کاربران نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان می‌توانند در کمترین زمان ممکن به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کنند.

  • پشتیبانی 24 ساعته

یکی دیگر از مهم ترین مزایای استفاده از CDN ایران سرور، پشتیبانی 24 ساعته و بدون وقفه در طول هفته است. 62 پشتیبان حرفه ای و متخصص در هر لحظه و در هفت روزه هفته و به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما هستند.

  • کاملا رایگان ‌با تمامی امکانات

از یک کسب‌وکار کوچک محلی تا یک سازمان بزرگ برای آنکه داده‌های خود را به سریع‌ترین شکل ممکن و به صورت امن به دست کاربران‌شان برسانند نیازمند شبکه توزیع محتوا هستند. CDN ایران سرور تنها CDN ایرانی است که می‌توانید از تمامی امکانات آن و بدون هیج محدودیتی به صورت رایگان استفاده کنید.

سخن آخر

به کمک CDN بخشی از محتوای سایت شما در سرورهای محلی در نقاط مختلف جهان به صورت کش ذخیره می‌شوند و باتوجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از نزدیک ترین سرور، محتوا به وی ارسال می‌شود. در نتیجه ما شاهد سرعت بالا و تجربه کاربری خوبی خواهیم بود. دو فاکتوری که تاثیر بسیاری زیادی در بهینه سازی موتور جستجو و بهبود سئوی سایت شما می‌گذارد. به همین دلیل ما در این مطلب سعی کردیم اهمیت، ویژگی ها و مزایای شبکه توزیع محتوا را به طور کامل بررسی کنیم.

منبع: ویرگول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا