هوش مصنوعی
موضوعات داغ

رقابت بر سر فناوری هوش مصنوعی همه‌چیز را در دنیا تغییر خواهد داد

شرکت‌های بزرگ فناوری سخت در تکاپو هستند تا به‌سرعت ابزارهای هوش مصنوعی خود را بهتر کنند، ولی به پیامدهای جدی اقدامات خود توجهی ندارند.

در حدود 300 هزار سال اخیر، خلاقیت همیشه منتسب به انسان‌ها دانسته شده است. نوع بشر با ابداع هنر، آشپزی، نمایش و فعالیت‌های اجتماعی شناخته می‌شود و ورود به حوزه‌های ناشناخته از ویژگی‌های منحصر به‌فرد ما بوده است. ولی ما دیگر در این مسیر یکتا نیستیم، چون حالا هوش مصنوعی زایا وارد بازی شده است.

این روزها کمتر کاری را می‌توان نام برد که هوش مصنوعی قادر به انجام آن نباشد و به همین خاطر این ابزارها همین حالا اثر خود را بر زندگی ما گذاشته‌اند.

امروزه از ابزارهای هوش مصنوعی در خطوط تولید استفاده می‌شود. این فناوری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو را تعیین کنند و حتی محتواهای مورد‌نیاز شما را در اختیارتان قرار می‌دهند. اما هوش مصنوعی زایا طبقه‌بندی نسبتاً جدید و متفاوتی از این فناوری است که قابلیت خلق محتوا دارد.

این تغییر مهم‌ترین دستاورد فناورانه در دنیا پس از ظهور شبکه‌های اجتماعی بوده است. ابزارهای هوش مصنوعی زایا به‌لطف ابزارهای جذابی مثل ChatGPT که می‌تواند تقریباً به هر سؤالی پاسخ دهد و Dall-E که می‌تواند تقریباً هر تصویری را خلق کند، به شهرت رسیده‌اند. چت‌بات ChatGPT در اولین ماه 2023 به 100 میلیون کاربر فعال ماهانه رسید که نرخ رشدی سریع‌تر از اینستاگرام و تیک‌تاک است. بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی دیگر مثل Midjourney و Stable Diffusion هم فعالیت‌های مشابهی دارند و به شما اجازه می‌دهند تا با کمک آن‌ها محتوا خلق کنید.

طرفداران این فناوری باور دارند که این تازه ابتدای راه است: هوش مصنوعی زایا شیوه کار و تعامل ما با جهان را تغییر خواهد داد، خلاقیت را فعال می‌کند، زمینه اکتشافات علمی بیشتر را فراهم می‌سازد و به بشر اجازه می‌دهد تا دستاوردهایی غیرقابل‌تصور داشته باشد. تحلیل‌گران شرکت PwC پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی تا سال 2030 باعث رشد 15 تریلیون دلاری اقتصاد جهانی شود.

این ترند پرهیاهو ظاهراً حتی شرکت‌های بزرگ فناوری را که میلیاردها دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده بودند، غافل‌گیر کرده و موجب ورود آن‌ها به نوعی رقابت تسلیحاتی سنگین در دره سیلیکون شده است. مایکروسافت و گوگل ظرف چند هفته تمام استراتژی‌های سازمانی خود را تغییر دادند تا کنترل بازاری را در دست بگیرند که ظاهراً قرار است زیربنای جدید اقتصاد باشد.

این گزارش را در فایل زیر بخوانید.

رقابت بر سر هوش مصنوعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا