تراشه
موضوعات داغ

ساخت تراشه‌ای برای انتقال بسیار سریع داده

تراشه‌ای برای انتقال بسیار سریع داده ساخته شد.

حدنصاب سرعت انتقال داده با استفاده از یک منبع نور و تراشه نوری بار دیگر شکسته شد.

مهندسان داده‌ها را با سرعت ۱.۸۴پتابیت در ثانیه منتقل کرده‌اند که تقریبا انتقال داده با دو برابر ترافیک جهانی اینترنت در ثانیه است. درک بزرگی سرعت ۱.۸۴پتابیت در ثانیه کار ساده‌ای نیست. اینترنت خانگی احتمالاً چند صد مگابیت در ثانیه سرعت انتقال داده دارد و در شرایط عالی ممکن است از یک اتصال یک  گیگا بیتی یا حتی ۱۰گیگابیتی استفاده کرد اما یک پتابیت یک میلیون گیگابیت است. این رقم بیش از ۲۰برابر سریعتر از طرح ESnet۶ است که یک شبکه علمی مورد استفاده ناسا محسوب می‌شود.

این حدنصاب سرعت جدید با استفاده از یک منبع نور و تراشه نوری به ثبت رسیده است. یک لیزر مادون قرمز به تراشه‌ای به نام شانه فرکانس تابیده می‌شود تا نور را به صد‌ها فرکانس یا رنگ مختلف تقسیم کند. سپس می‌توان داده‌ها را با تعدیل دامنه، فاز و قطب هر یک از این فرکانس ها، قبل از ترکیب مجدد آن‌ها در یک پرتو و انتقال از طریق فیبر نوری، کدگذاری کرد.

محققان دانشگاه فنی دانمارک (DTU) و دانشگاه فناوری چالمرز در آزمایش‌ها، از این تنظیمات برای انتقال داده‌ها با سرعت ۱.۸۴پتابیت در ثانیه از طریق یک فیبر نوری ۷.۹کیلومتری استفاده کردند. این سرعت انتقال داده تا حد زیادی از رکورد قبلی ۱.۰۲پتابیت در ثانیه که در ماه می‌امسال ثبت شده بود، فراتر رفته است.

طبق گفته گروه سازنده، تراشه جدید تا شکستن رکورد‌ها فاصله زیادی دارد. محققان با استفاده از یک مدل محاسباتی برای شبیه‌سازی انتقال داده‌های شبکه، ادعا کرده‌اند که در نهایت می‌توان به سرعت چشمگیر تا ۱۰۰پتابیت در ثانیه نیز رسید.

منبع: نیواطلس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا