اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

ساخت کارخانه استخراج بیت‌کوین به وسیله‌ انرژی خورشیدی

دو کمپانی‌ خزانه‌داری رمزارز یعنی بلاک استریم و بلاک اینک (شرکت Square سابق) اعلام کردند که ساخت و ساز مزرعه استخراج بیت‌کوین در تگزاس را آغاز کرده اند.

این مزرعه قرار است تمام نیروی الکتریکی خود را از انرژی خورشیدی دریافت کند. طبق صحبت‌های نمایندگان این دو شرکت، با استفاده از پنل‌های خورشیدی شرکت تسلا و یک باتری مگاپک با ظرفیت ۱۲ مگاآمپر بر ساعت، نیروی الکتریکی لازم برای این کارخانه‌ که حدودا ۳٫۸ مگاوات است را تامین می‌کند.

باتری مگاپک که ساخته‌ی مزرعه تسلا است، یک باتری لیتیوم یون است که به عنوان یک ذخیره انرژی استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که پیشرو صنعت استخراج بیت‌کوین یعنی شرکت هات ۸ ماینینگ حدود ۲۰۹ مگاوات ظرفیت انرژی دارد. هدف اصلی ساخت این کارخانه، بررسی کردن احتمال ساخت یک کارخانه‌ی بیت‌کوین تنها با استفاده از انرژی تجدید پذیر بوده است. دو شرکت بلاک و بلاک استریم در ماه ژوئن سال گذشته شراگت خود را آغاز کردند و طبق گزارش‌های موجود شرکت بلاک حدود ۵ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده است.

به علاوه جلوه‌ کلی این مزرعه، شرکت‌های بلاک و بلاک استریم به دنبال ساخت یک پلتفرم آنلاین برای گزارش لحظه‌ای این مزرعه هستند. طبق گفته‌های این دو شرکت، این پلتفرم قرار است آماری همچون بازده نیرو، تعداد بیت‌کوین استخراج شده، عملکرد ذخایر، هزینه‌ها و بازده سرمایه گذاری را برای عموم به تماشا بگذارد و به طور شبانه روزی بر روی هر نوع مرورگری قابل دسترسی باشد.

با وجود این‌که استفاده از انرژی تجدید پذیر مانند انرژی خورشید گزینه‌ای بسیار بهتر است، علاقه‌مندان رمزارز نگرانی‌های بسیاری درباره‌ی این موضوع دارند. در ماه ژوئن سال گذشته شرکت برینز که قدیمی‌ترین شرکت استخراج بیت‌کوین به شمار می‌شود، تحقیقی درباره‌ی استفاده از انرژی خورشیدی در صنعت استخراج بیت‌کوین انجام داد که طبق آن، استفاده از انرژی خورشیدی سودآور نبود. حتی با وجود تقریبا رایگان بودن هزینه‌های برق، مدیر بازرگانی شرکت برینز بر این باور بود که با استفاده از شاخص‌های قدیمی نمی‌توان میزان دوست‌دار محیط زیست بودن این تکنولوژی را اندازه گرفت زیرا مقدار مواد مخربی که در ساختن پنل‌های خورشیدی به کار رفته است، قابل اندازه گیری نیستند.

منبع: Cnbc.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا