شرکت امریکایی EVGA از بازار تولید کارت گرافیک خارج می‌شود – دیده بان
تراشه
موضوعات داغ

شرکت امریکایی EVGA از بازار تولید کارت گرافیک خارج می‌شود

شرکت امریکایی EVGA، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کارت گرافیک در جهان، اعلام کرده که به دلیل اختلافاتی با شرکت انویدیا، دیگر کارت گرافیک تولید نمی‌کند و از این بازار خارج می‌شود.

این شرکت از بدو تاسیس یعنی سال 1999، از اولین شرکای انویدیا برای تولید کارت گرافیک بوده و از آن زمان تابه‌حال فقط کارت گرافیک با چیپ انویدیا تولید کرده است. این شرکت بیش از 40 درصد بازار کارت گرافیک امریکا را در اختیار دارد.

همانطور که می دانید شرکت‌های انویدیا و AMD عمدتا خودشان کارت گرافیک تولید نمی‌کنند، بلکه شرکایی مثل EVGA، ایسوس، گیگابایت و غیره (که AIB خوانده می‌شوند) دارند که چیپ اصلی کارت گرافیک را از انویدیا و AMD خریداری کرده و حول آن چیپ، اجزای مختلف کارت گرافیک نظیر بورد، سیستم تهویه، سیستم تامین برق و غیره را طراحی و توسعه می‌دهند و در نهایت آن را به عنوان یک کارت گرافیک به مشتری می‌فروشند.

چنین وضعیتی باعث می‌شود انویدیا و AMD کنترل بالایی روی این شرکتها داشته باشند و این شرکتها باید دقیقا طبق شرایطی که انویدیا و AMD تعیین کردند، عمل کنند. این کنترل سال به سال هم بیشتر می شود.

انویدیا به لطف بازار بزرگی که دارد روی محصول نهایی کنترل بیشتری هم دارد. به عنوان مثال حداقل و حداکثر قیمت هر مدل کارت گرافیک که شرکتهای AIB می‌توانند به فروش برسانند، توسط انویدیا تعیین می‌شود.

علاوه بر این انویدیا قبل از عرضه عمومی کارت گرافیک‌های جدید، اطلاعات بسیار کمی به این شرکتها می دهد و با اینکه این شرکتها چند ماه قبل از عرضه، نسخه آزمایشی کارت گرافیک‌های نسل جدید را توسعه می‌دهند ولی تا زمانی که انویدیا مثلا کارت گرافیکهای نسل 40 را معرفی نکند، این شرکت‌ها از قیمتی که می توانند این کارت گرافیک‌ها را بفروشند، خبردار نشده و همزمان با کاربران عادی از این موضوع مطلع می شوند.

به گفته EVGA چنین کنترل بالایی،خلاقیت را در این حوزه از بین می برد. برنامه ریزی برای فروش محصولات که برای شرکتها حیاتی است را بسیار سخت می کند و حاشیه سود محصولات را به شدت کم می کند. رابطه انویدیا با شرکایش غیرمحترمانه و غیرحرفه ای است.

این موضوع زمانی بدتر می شود که انویدیا چند سالی است که خودش کارت گرافیکهای سری Founders Edition را تولید کرده و به فروش می رساند که در رقابت مستقیم با کارت گرافیک‌های شرکایش است و این شرکتها مجبور هستند با ضرر کارت گرافیکهای خود را بفروشند. این وضع بعد از افت قیمت کارت گرافیکها به لطف سقوط قیمت رمزارزها بدتر هم شد.

بیزنس کارت گرافیک منبع حدود 78 درصد درامد EVGA است، 20 درصد از آن فروش منبع تغذیه و 2 درصد باقی مانده از فروش سایر لوازم مثل خنک کننده، مادربورد، ماوس، کیبورد و غیره تامین می شود. بنابراین بیزنس کارت گرافیک بیزنس بزرگی برای EVGA است اما سود پایینی برای این شرکت دارد. به گفته این شرکت سود منبع تغذیه های این شرکت 3 برابر بیشتر از کارت گرافیک هایش است.

بنابراین تصمیم این شرکت برای قطع رابطه با انویدیا و خروج از بازار کارت گرافیک صرفا بحث مالی نبوده بلکه بحث اصول حرفه ای و اخلاقی است.

این شرکت گفته که با قطع همکاری با انویدیا، برنامه ای برای تولید کارت گرافیکهای AMD و اینتل هم نخواهد داشت و کارت گرافیکهای سری 30 را تا زمانی که انبارهایش خالی شوند به فروش می رساند و بخشی از آنها را برای تعمیرات و گارانتی نگه خواهد داشت.

منبع: Arstechnica.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا