اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

مدیرعامل خانه بلاک‌چین ایران: کسی صحبت‌های ما را به بخش دولتی انتقال نمی‌دهد!

علی زنجانی مدیر عامل خانه بلاک‌چین ایران در اولین نمایشگاه بین‌المللی متاراد نکاتی را در مورد شرایط سیستم بلاک‌چین در ایران و مسائل و مشکلاتی که وجود دارند، ارائه کرد.

وی استقبال از اولین نمایشگاه ارز دیجیتال را دور از انتظار تعریف کرد و گفت که مردم و شرکت‌های بسیاری در این نمایشگاه حضور یافتند و همکارانی که حضور نیافتند، از شرکت نکردنشان پشیمان شدند.

زنجانی در پاسخ به این سوال که ظاهراً بعضی از شرکت‌های خصوصی در این زمینه حضور نداشتند و در نمایشگاه شرکت نکردند و آیا این شرکت نکردن به دلیل وجود محدودیت‌هاست؟ گفت: “ظاهراً محدودیت‌هایی از طرف قوه قضائیه در این خصوص بوده، اما بعضی از همکاران، خودشان شرکت نکردند و این عدم همدلی در بین همکاران در سیستم رمزارز وجود دارد که باید برطرف شود.”

وی درباره وضعیت قانون‌گذاری رمزارزها و بلاتکلیفی آینده رمزارزها در کشور وجود دارد، گفت: “در این زمینه یک ستاد ملی رمزارزش تشکیل شده که اعضای آن نیز از طرف نمایندگان وزارت خانه‌های مختلف است؛ اما همه جا درمورد مزایای این سیستم رمزارز و بلاک‌چین صحبت شده است. ولی در مورد چالش‌های پیش روی آن تاکنون صحبتی نشده!وقتی طرحی ارائه می‌شود و آن طرح بررسی می‌شود، به چالش‌هایی بر می‌خورند که طرح به طور کلی متوقف می‌شود و ماه‌ها به همین شکل می‌ماند. همچنین دولت نزدیک به 21 طرح نوشته و به کمیسیون رمزارز فرستاده و یک تغییراتی در آن اعمال شده است.”

زنجانی ادامه داد: “سیستم بلاک‌چین، یک سیستم غیرمتمرکز است و وقتی قانون‌گذاری شود یا دولت در این سیستم وارد شود، این سیستم به سمت متمرکز شدن پیش می‌رود. دولت و حاکمیت، بهتر است به جای اینکه به دنبال قانون‌گذاری در سیستم بلاک‌چین باشد، به فکر نظارت در آن باشد و کار اعتبارسنجی را انجام دهد تا خیال مردم راحت باشد و بتوانند از این بازار استفاده کنند.”

وی درباره یکی دیگر از مشکلات موجود در اکوسیستم بلاک‌چین در ایران اضافه کرد: “یک عدم همدلی و یکپاچگی در بین افراد این صنف وجود دارد. در مورد تصمیم‌گیری مسائل پیش‌رو، نیاز به یک نماینده و پرچم‌دار در بخش خصوصی داریم. امیدوار هستیم که با ایجاد این نمایشگاه اتفاقی بیافتد که یک کارگروهی تشکیل شود تا یک نماینده معرفی کنیم و این نماینده بتواند صحبت‌های بخش خصوصی را به دولت انتقال دهد.”

مدیر عامل خانه بلاک‌چین درباره راه حل ایجاد یکپارچگی بین بخش دولتی و بخش خصوصی اضافه کرد: “در حال حاضر کارگروه‌های مختلفی مثل کمیسیون رمزارز سازمان نظام صنفی، انجمن بلاک‌چین ایران، کارگروه رمزارز جبهه ایران اسلامی و یکسری اسم‌های دیگر وجود دارد و هر کس یک پرچم به دستش گرفته که این باعث شده است دولت دچار سردرگمی شود و نداند که به حرف چه کسی گوش کند. راه‌ حل آن معرفی یک نماینده است.”

وی گفت: “از همکاران درخواست می‌کنم که هر چه زودتر کارگروهی تشکیل دهیم تا نماینده‌ای معرفی شود و صحبت‌ها را به بخش دولتی انتقال دهد. این باعث می‌شود که نظارت روی این اکوسیستم، زودتر اتفاق بیافتد.”

منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا