بازی
موضوعات داغ

معرفی بازی روبلاکس (Roblox)

یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌های گیمینگ در دهه اخیر بازی Roblox محسوب می‌شود. در مقاله‌ای که پیش رویتان است به بررسی جوانب مختلف بازی روبلاکس خواهیم پرداخت.

بازی Roblox یک بازی ویدیویی در ژانر ساخت بازی (Game Creation) است که به کاربرهای خود اجازه می‌دهد تا از طریق آن به برنامه‌نویسی بازی های ویدیویی پرداخته و همچنین عناوین ساخته شده توسط کاربران دیگر را تجربه کنند. این بازی که آن را یک پلتفرم مستقل جهت ساخت بازی های ویدیویی می‌توان نامید توسط دیوید باسوکی (David Baszucki) و اریک کسل (Erik Cassel) در سال 2004 کشف شده و در سال 2006 انتشار یافت. در بازی روبلاکس گیم‌های مختلفی از ژانرهای گوناگون که همه آن‌ها توسط کاربران ساخته شده‌اند میزبانی می‌شود. در مقاله‌ای که پیش رو دارید قصد داریم به بررسی داستان بازی Roblox و گیم پلی بازی روبلاکس  بپردازیم.

اگر بخواهیم به شکل مختصر به این سوال که «بازی Roblox چیست؟» پاسخ دهیم می‌توان گفت این بازی یک «پلتفرم گیمینگ» است که می‌توانید در آن هم بازی بسازید و هم بازی بکنید.

داستان بازی Roblox

می‌توان گفت بازی آنلاین روبلاکس داستان خطی یا مشخصی ندارد؛ چراکه در درون آن صدها بازی وجود دارند که هر کدام دارای داستان و ماجرای ویژه مخصوص به خود هستند. از این جهت در معرفی بازی Roblox این بازی ویدیویی را از این جهت می‌توان یک عنوان منحصر به فرد نامید. در بازی Roblox برای PC و دیگر پلتفرم‌ها کاربران قادر هستند از طریق موتور بازی‌سازی Roblox Studio بازی های ویدیویی مختص خود را بسازند و سپس آن‌ها را با کاربران دیگر به اشتراک گذاشته و دیگران آن‌ها را بازی کنند.

زبان برنامه‌نویسی بازی روبلکس یک زبان برنامه‌نویسی ویژه است که Lua نام دارد و کاربران از طریق آن قادر هستند که به دستکاری محیط بازی خود بپردازند. کاربران در بازی Roblox قادر هستند محتوای درون بازی بخرند که به شکل گیم پس (Game Pass) ارائه می‌شود و تنها یک بار قابل خرید است. البته آیتم‌ها و عناصر دیگر درون بازی نیز موجودند که می‌توان آن‌ها را بیش از یک بار خرید و این عناصر «محصولات سازندگان» نامیده می‌شوند.

جا دارد اشاره کنیم که سود حاصل از خرید این موارد در بازی Roblox برای کامپیوتر و دیگر پلتفرم‌ها بین سازنده بازی و کمپانی Roblox تقسیم می‌شود. نهایتا باید بگوییم که در بازی Roblox اکثر بازی‌هایی که از طریق موتور بازی سازی Roblox Studio ساخته می‌شوند محصول رده سنی کودک هستند و حدود 20 میلیون بازی ویدیویی در سال از این طریق تولید می‌شود.

گیم پلی بازی روبلاکس

علاوه بر موارد گفته شده در گیم پلی بازی روبلاکس بازیکنان قادر هستند که به خرید، فروش و ساخت یکسری آیتم‌های مجازی بپردازند که از آن‌ها می‌توان برای تزئین کاراکترهای مجازی در قالب آواتار (Avatar) این کاراکترها استفاده کرد. لباس‌ها در بازی Roblox می‌توانند توسط همه افراد خریداری شوند؛ اما تنها بازیکنانی که دارای عضویت دائم (Premium) هستند می‌توانند این لباس‌ها را بفروشند.

از سوی دیگر در بازی روبلاکس تنها ادمین‌ها (Administratorها) قادر هستند که به فروش آیتم‌های تزئینی، اعضای بدن، لوازم (Gearها) و پکیج‌ها بپردازند که این کار را از طریق یک اکانت روبلاکس رسمی انجام می‌دهند. علاوه بر این کلاه‌های مجازی و تزئینات در بازی Roblox توسط عده محدودی از کاربران با تجربه قبلی نیز می‌توانند منتشر شوند. تعدادی فرد در بازی روبلاکس حضور دارند که به شکل تمام وقت به طراحی آیتم‌ها می‌پردازند و جا دارد اشاره کنیم که مهمترین طراحان آیتم در این بازی بیش از 100 هزار دلار در سال از طریق فروش آیتم‌ها سود می‌کنند.

آیتم‌هایی که در بازی Roblox دارای برچسب نسخه Limited Edition هستند تنها می‌توانند توسط کاربران با عضویت دائم (Premium) مورد معامله قرار بگیرند. نکته مهم دیگری که در بررسی بازی Roblox باید به آن اشاره کنیم ارز مجازی این بازی است که روباکس (Robux) نام دارد و کاربران از طریق آن قادر هستند که به خریداری آیتم‌های مختلف بپردازند. بازیکنان در بازی روبلاکس قادر هستند که با ارز واقعی ارز مجازی روباکس را خریداری کنند.

در بازی روبلاکس همچنین به کاربرهایی که دارای عضویت دائم هستند به شکل دوره‌ای کمک هزینه نیز تعلق می‌گیرد. علاوه بر این کاربران در بازی Roblox قادر به تولید و معامله محتوای مجازی با همدیگر نیز هستند که از این طریق هم می‌توانند روباکس دریافت کنند. نهایتا روباکسی که در این بازی از طریق فروش محتوای تولید شده توسط کاربران دریافت می‌شود را می‌توان از طریق وب سایت معامله سازندگان (Developer Exchange System) تبدیل به ارز واقعی کرد.

بازی Roblox را در شکل کلی آن می‌توان یک بازی غیرسنتی نامید؛ چراکه بر خلاف عناوین موجود در بازار گیمینگ این بازی یک پلتفرم (Platform) محسوب می‌شود؛ پلتفرمی که تاکید فزاینده‌ای بر روی مبحث ساخت و اشتراک بازی‌ها با کاربران دیگر به شکل آنلاین دارد. جا دارد اشاره کنیم که بازی روبلاکس به شکل رسمی در سال 2006 منتشر شد، اما نسخه بتا این بازی دو سال پیش و در سال 2004 عرضه شد. می‌توان‌ گفت نقطه قوت اصلی بازی روبلاکس آن است که به کاربران خود اجازه می‌دهد هزاران بازی ویدیویی ساخته شده رایگان توسط کاربران دیگر را تجربه کنند.

تاکنون بیش از 100 میلیون کاربر فعال در بازی Roblox ثبت نام کرده‌اند که این بازی را به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ساخت و اشتراک بازی در طول تاریخ گیمینگ تبدیل کرده است. اگر وب سایت رسمی بازی روبلاکس را از نظر بگذرانیم متوجه خواهیم شد که از سال 2008 تاکنون این عنوان حدود 28 میلیارد ساعت بازی شده است و به شکل ماهیانه 1.2 میلیارد ساعت تجربه شده و در دوره اوجش 2.7 میلیون نفر کاربر به شکل همزمان آن را بازی کرده‌اند. در واقع به زبان ساده بازی روبلاکس یکی از محبوب‌ترین عناوین گیمینگ دهه اخیر محسوب می‌شود.

هر دنیایی که در بازی Roblox با آن روبرو می‌شوید توسط کاربران دیگر ساخته شده است و میلیون‌ها دنیای مختلف وجود دارد که در بازی روبلاکس می‌توانید به گشت و گذار در آن‌ها بپردازید. برخی بازیکنان در بازی Roblox تمرکز خود را تنها روی جنبه‌های خلاقانه و آفرینش این بازی می‌گذارند، درحالی که کاربران دیگر عموما روی «بازی کردن» تمرکز می‌کنند. دامنه محتوایی که در بازی Roblox با آن مواجه خواهید شد از محتوایی عمیق تا محتوایی با طراحی بسیار ساده و کاربردی متغیر است و البته اغلب دنیاهای بازی میان این دو قرار می‌گیرند.

علاوه بر این سیستم جست و جوی بازی Roblox به شما کمک خواهد کرد که بازی‌های مورد نظر و یا آفرینش خود را به راحتی انجام دهید؛ به ویژه اگر جزو رده‌های سنی جوانتر باشید. بسیاری از آفرینش‌هایی که در بازی روبلاکس با آن‌ها روبرو خواهید شد از بازی‌های دیگر دنیای گیمینگ الهام گرفته شده‌اند. به عنوان مثال در این پلتفرم ممکن است بازی‌هایی را بیابید که شما را به یاد عناوینی همانند سری بازی Call of Duty، بازی پوکمون و همچنین سری بازی بتل‌فیلد بیندازند. البته بازی‌های دیگری را نیز خواهید یافت که منحصربه‌فرد هستند و نظیر آن‌ها را در جای دیگری ندیده‌اید که از جمله آن‌ها می‌توان به بازی Work at a Pizza Place (ساخته شده توسط کاربر Dued1) اشاره کرد.

به بیان بهتر می‌توان گفت در بازی Roblox هر عنوانی را که می‌توانید تصور کنید می‌توانید تجربه کنید؛ از بازی‌های رانندگی گرفته تا بازی‌های تیراندازی و بازی‌های نقش آفرینی و حتی نسخه‌های مختلفی از بازی‌های MMO که قادر هستید آن‌ها را امتحان کنید. با این دامنه متنوع انتخاب‌ها زیاد شگفت آور نیز که بازی روبلاکس موفق شده است در مدت زمانی نه چندان طولانی این همه مخاطب به خود جذب کند. جا دارد بگوییم دنیاهای بازی روبلاکس علاوه بر گیمینگ وارد حوزه‌های فیلم و انیمیشن نیز شده‌اند.

آفریننده‌های بازی‌ها در بازی روبلاکس همانطور که اشاره شد از زبان برنامه‌نویسی Lua برای تاثیر گذاشتن روی رویداد‌های هر بازی استفاده می‌کنند. با برنامه‌نویسی Lua قادر خواهید بود که صحنه‌ای صرفا زیبا را تبدیل به یک بازی واقعی کنید و میزان مشارکت مخاطب در این صحنه را نیز خودتان تعیین کنید. یک دنیای پرجزئیات در بازی روبلاکس می‌تواند از تجربه‌ای صرفا زیبا و چشم‌نواز تا تجربه‌ای سرگرم‌کننده و بسیار پیچیده‌ متغیر باشد.

ثبت نام برای اکانتتان در بازی Roblox رایگان است و این کار را می‌توانید از طریق سایت رسمی این بازی انجام دهید. بازی روبلاکس بر روی پلتفرم‌های مختلفی شامل ویندوز، مک، iOS، اندروید و ایکس باکس وان منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که بازی Roblox برای PS4 و پلتفرم نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) منتشر شود. جا دارد اشاره کنیم که تا همین اواخر برخی از بازیکنان بازی روبلاکس قادر بودند به تجربه تعدادی از دنیاهای ساخته شده بازی از طریق پلتفرم پلی استیشن 4 و با استفاده از مرورگر این پلتفرم بپردازند؛ اما این امکان در حال حاضر برداشته شده است.

مقوله دیگری که در رابطه با بازی Roblox باید به آن اشاره کنیم دامنه مخاطبان و رده سنی این بازی است. در این رابطه باید اشاره کنیم که بازی روبلاکس برای تمام کاربران با رده‌های سنی مختلف تدارک دیده شده است؛ اما با این وجود سازندگان توصیه می‌کنند که مخاطبان جوانتر و به ویژه کودکان هنگام تجربه بازی روبلاکس و انتخاب بازی‌های خود توسط بزرگترها نظارت شوند. بازی روبلاکس تاکید زیادی بر روی مقوله ارتباط اجتماعی دارد و از این جهت امنیت کاربران رده‌های سنی پایین از اولویت‌های سازندگان محسوب می‌شود.

تا کنون چندین گزارش آزار و اذیت و موقعیت‌های نامناسب نیز از بازی Roblox مشاهده کرده‌ایم، اما با این وجود سیستم‌های مختلفی نیز وجود دارند که از طریق آن‌ها امکان رخ دادن این رویدادها برای این دسته از مخاطبان به حداقل ممکن برسد. ادمین‌های بازی روبلاکس پس از ساخته شدن بازی‌ها توسط کاربران آن‌ها را مورد بازبینی قرار می‌دهند؛ به ویژه از این جهت که از عدم وجود محتوای نامناسب مشخص در بازی خلق شده اطمینان حاصل کنند.

البته با این وجود تجربه‌های مشخصی را نیز در بازی روبلاکس خواهید یافت که دارای میزان مشخصی از خشونت و یا درون‌مایه‌های تاریک دیگرند. بنابراین شاید بهتر باشد هر کدام از دنیاها یا بازی‌های مختلف موجود در این عنوان را به شکل موردی بررسی کنیم؛ چراکه هر کدام از این دنیاها دارای مولفه‌های مشخصی هستند که آن‌ها را از عناوین دیگر متمایز می‌کند. علاوه بر این جا دارد اشاره کنیم که مکانیزم‌های کنترلی نیز در بازی Roblox وجود دارند که می‌توانید هنگامی که فرزندتان این بازی را تجربه می‌کند آن‌ها را فعال کنید.

در بازی روبلاکس همچنین می‌توانید از طریق‌های مختلف تجربه فرزند خود از بازی را تحت نظارت قرار دهید. این نظارت می‌تواند شامل کنترل آنلاین روابط کاربر با دیگر کاربران، قابلیت کاربر در دسترسی به محتوای قابل خرید و همچنین نظارت بر محتوایی که کاربران در آن مشارکت می‌کنند شود. نهایتا باید بگوییم که همانند دیگر پلتفرم‌های اجتماعی در بازی Roblox نیز قادر خواهید بود که بازیکنانی را که سبب آزار و اذیت شما یا دیگران می‌شوند گزارش کنید.

می‌توان گفت به دلیل محتوای میلیونی موجود در بازی Roblox شاید بهتر باشد به عنوان والدین قبل از تجربه یک بازی توسط فرزندتان آن را مورد ارزیابی قرار دهید. جا دارد اشاره کنیم که تنها در کشور انگلستان حدود 1.5 میلیون کودک بازی روبلاکس را تجربه می‌کنند. همچنین بر اساس گزارشی که با شرکت 20 هزار کودک انگلیسی انجام گرفته است، 24 درصد از کودکان 10 الی 12 ساله بازی روبلاکس را تجربه می‌کنند؛ میزانی که بیشتر از مشارکت این گروه سنی در برنامه تیک تاک (13 درصد)، برنامه اسنپ چت (20 درصد) و تقریبا هم اندازه برنامه اینستاگرام (25 درصد) است.

علاوه بر این بر اساس همین گزارش 19 درصد از کودکان هفت الی نه ساله در انگلستان بازی Roblox را تجربه می‌کنند؛ موردی که کمتر از مشارکت این گروه سنی در شبکه اجتماعی یوتیوب (43 درصد) محسوب می‌شود، اما در عین حال بیشتر از مشارکت این کودکان در کانال‌های تلویزیونی همانند CBBC (یازده درصد)، کانال نیکلودئون (10 درصد) و کانال کارتون نتورک (8 درصد) است.

در مقاله‌ای که خواندید سعی کردیم جوانب مختلف بازی روبلاکس را برای شما معرفی کنیم و به بررسی جوانب مختلف داستان و گیم پلی و همچنین مکانیزم‌های گوناگون موجود در بازی و میزان مشارکت گروه‌های سنی مختلف در آن پرداختیم. امیدواریم با خواندن این مقاله‌ نسبت به این تجربه متفاوت و محبوب در دنیای گیمینگ ترغیب شده باشید. همچنین امیدواریم در زمان آینده شاهد انتشار عناوین و یا شاید بهتر باشد بگوییم پلتفرم‌های گیمینگ بیشتری شبیه بازی Roblox باشیم.

منبع: پلازا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا