نوع جدیدی از حافظه، جایگزین رم و SSD می شود – دیده بان
سیستم عامل

نوع جدیدی از حافظه، جایگزین رم و SSD می شود

محققان دانشگاه لنکستر انگلیس نوع جدیدی از حافظه ها را طراحی کرده اند که می تواند جایگزین حافظه های رم و SSD شود.

این حافظه ها که UltraRAM خوانده می شوند مزایای رم ها و SSDها را در یک قطعه ترکیب کرده و میتوانند نقش هر دو را ایفا کنند.

به گفته محققان، این حافظه ها سرعت و دوامی نزدیک به رم دارند و مثل SSDها می توانند اطلاعات را بدون نیاز به برق در خود ذخیره کنند.

همانطور که می دانید کامپیوترها معمولا دارای حافظه موقت (رم) و حافظه دائمی (SSD یا هارد دیسک) هستند. چنین ساختاری عمدتا به خاطر این است که این دو خصیصه های متفاوتی دارند؛ سرعت حافظه دائمی (SSD ) بسیار پایین است اما می تواند اطلاعات را در خود ذخیره کند ولی حافظه موقت سرعت بالایی دارد اما با رفتن برق اطلاعاتش از بین می رود. در نتیجه اطلاعات برای پردازش توسط پردازنده باید از حافظه دائمی به حافظه موقت لود شود تا بتوان با سرعت معقولی با آنها کار کرد.

حالا UltraRAMها دقیقا در بین این دو قرار میگیرند و با یک قطعه می توان کار هر دو را انجام داد.

به گفته محققان این حافظه ها میتوانند اطلاعات را تا هزار سال در خودشان نگه دارند و دوام آنها در نوشتن اطلاعات روی آنها بالا و بین 100 تا 1000 برابر بیشتر از حافظه های NAND است که در SSDها استفاده می شوند. ترکیب این ویژگی ها با سرعتی نزدیک به رم ها، باعث می شود دیگر نیازی به لود کردن اطلاعات از حافظه دائمی به حافظه موقت نباشد و بتوان روی همان حافظه دائمی با اطلاعات کار کرد.

چنین حافظه هایی قبلا هم در حد آزمایشی معرفی شده بودند و با اینکه این خبر امیدوارکننده است ولی باید دید این نوع حافظه ها، آنچنان که انتظار می رود عمل می کنند و به تولید انبوه می رسند یا مثل نمونه های قبلی شکست می خورند.

جزئیات خبر را در این لینک ببینید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا