«پژمان نوزاد» دومین سرمایه‌گذار مرحله بذری برتر دنیا در 2022 شد – دیده بان
اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

«پژمان نوزاد» دومین سرمایه‌گذار مرحله بذری برتر دنیا در 2022 شد

نشریه فوربس لیستی به نام Midas Seed را برای سال 2022 منتشر کرده که سرمایه‌گذاران برتر در مراحل اولیه قدرت گرفتن استارتاپ‌ها یا سرمایه‌گذاری بذری را مشخص می‌کند. در رتبه دوم این لیست یک ایرانی به نام «پژمان نوزاد» به چشم می‌خورد؛ سرمایه‌گذار موفقی که مدت‌هاست در سیلیکون ولی حضور دارد و سال گذشته هم توانسته بود یکی از برترین سرمایه‌گذاران حوزه فناوری باشد.

فوربس با همکاری «TrueBridge» اولین لیست سالانه 25 سرمایه‌گذار بذری برتر جهان را منتشر کرده و در این لیست نام افرادی قرار دارد که جزو حامیان مالی اولیه استارتاپ‌ها بوده‌اند. در حقیقت این افراد زمانی در استارتاپ‌ها یا شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که آن‌ها جریان درآمد قدرتمندی نداشتند یا اینکه سهم‌شان در بازار بسیار ناچیز بوده است.

در صدر این لیست یک زن کارآفرین چینی به چشم می‌خورد که «آنا فنگ» (Anna Fang) نام دارد و هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «ZhenFund» است. فنگ در مدت 11 سالی که در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت داشته، از 30 استارتاپی حمایت مالی کرده که در آینده به یونیکورن (استارتاپ با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار) تبدیل شده‌اند. از این سرمایه‌گذاری‌های بذری می‌توان به پلتفرم شبکه اجتماعی «Xiaohongshu» با ارزش کنونی 20 میلیارد دلار و «Horizon Robotics» با ارزش کنونی 4 میلیارد دلار اشاره کرد.

پژمان نوزاد، دومین فرد برتر در Midas Seed 2022

در لیست فوربس پس از فنگ، پژمان نوزاد دومین سرمایه‌گذار بذری موفق دنیا لقب گرفته است. البته نوزاد در لیست Midas 2022 همچنان مانند لیست 2021 در رتبه پانزدهم به چشم می‌خورد.

نوزاد که در دهه 80 میلادی ایران را به مقصد آلمان و سپس آمریکا ترک کرد، در سال 2013 به همراه کارآفرین اسپانیایی، «مار هرشنسون» صندوق سرمایه‌گذاری «Pear Ventures» را راه‌اندازی کرد که روی استارتاپ‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کند.

اگرچه شرکت نوزاد روی استارتاپ‌های زیادی سرمایه‌گذاری کرده اما سرمایه‌گذاری موفق او در دوردش (DoorDash) باعث شده در رتبه دوم لیست Midas Seed 2022 قرار بگیرد. Pear VC در مرحله سرمایه‌گذاری بذری از دوردش حمایت مالی کرد و در اواخر 2020، سهام این شرکت عمومی و به یک نماد موفقیت در سرمایه‌گذاری‌های کمپانی نوزاد تبدیل شد.

نحوه انتخاب سرمایه‌گذاران در لیست فوربس

فوربس با توجه به استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که در پرتفوی یک کمپانی قرار دارند، نام آن‌ها را به لیست خود اضافه می‌کند. سرمایه‌گذارها باید روی استارتاپ‌هایی سرمایه‌گذاری کرده باشند که در عرضه عمومی سهام ارزشی بیش از 50 میلیون دلار داشته باشند یا شرکتی آن‌ها را با چنین ارزشی تصاحب کند. البته اگر در ارزش‌گذاری خصوصی هم ارزش شرکتی بالای 100 میلیون دلار برآورد شود، باز هم به لیست فوربس راه می‌یابد.

البته برای لیست Midas Seed، باید ارزش کنونی استارت آپ سه برابر زمان سرمایه‌گذاری اولیه شده باشد. همچنین تنها شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری بذری در این لیست وجود دارند. در نهایت باید گفت افرادی که از شرکت‌های سرمایه‌گذاری اخراج شده‌اند یا استعفا داده‌اند، در لیست فوربس جایی ندارند.

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا