اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

چین به دومین کشور بزرگ استخراج کننده بیت‌کوین در جهان تبدیل شد

اگرچه ایالات‌متحده رهبری خود در صنعت استخراج بیت‌کوین را تثبیت نموده است؛ اما چین با وجود ممنوعیت این فعالیت طی سال گذشته رتبه دوم در رنکینگ جهانی را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارشی که روز گذشته توسط موسسه Cambridge Center for Alternative Finance (CCAF) منتشر شد؛ در حد فاصل ماه‌های سپتامبر 2021 تا ژانویه 2022 سهم ایالات‌متحده از استخراج بیت‌کوین در جهان برابر با 37.84 درصد بود. این رقم معیاری برای سنجش قدرت محاسباتی مورد استفاده جهت استخراج ارزهای دیجیتالی خصوصا بیت‌کوین است.

با به‌روزرسانی قوانین در چین، نرخ استخراج رمزارزها برای مدت کوتاهی کاهش یافت. با این‌حال در سال گذشته نرخ هش به مقادیر اولیه خود بازگشت و سپس به رشد خود ادامه داد و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. به گفته موسسه CCAF پس از اعلام ممنوعیت ماینینگ در چین طی سال میلادی گذشته، فعالیت‌های استخراج پنهان رمزارزها موجب رشد ناگهانی نرخ هش شد و این کشور بار دیگر به یکی از بازیگران بزرگ صنعت ماینینگ تبدیل شده و سهم 21.11 درصدی از بازار جهانی را به خود اختصاص داد.

این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که فعالیت‌های ماینینگ زیرزمینی در چین به‌شدت توسعه یافته است. بدین‌ترتیب فرضیه‌‌ای که از مدت‌ها قبل توسط دست‌اندرکاران حوزه صنعت به‌صورت تجربی مطرح شده بود؛ مورد تائید قرار می‌گیرد. دولت چین در ماه مه سال گذشته تلاش‌های خود برای مقابله با صنعت ارزهای دیجیتالی را افزایش داد؛ اما اکنون به‌نظر می‌رسد که استخراج‌کنندگان محلی از طریق به‌کارگیری VPN به فعالیت خود ادامه داده‌اند. بنابراین پژوهش انجام شده توسط موسسه CCAF احتمالا دچار خطاهایی است. این گزارش بر اساس داده‌های مربوط به موقعیت‌های جغرافیایی که توسط استخرهای بزرگ ماینینگ ارائه می‌شوند؛ تنظیم شده است؛ در حالی‌که برخی فعالان این صنعت برای پنهان‌سازی موقعیت مکانی خود می‌توانند از ابزارهای خاصی استفاده کنند.

بر اساس اعلام گزارش، قزاقستان با کسب سهم 13.22 درصدی از ماینینگ جهانی رتبه سوم را به خود اختصاص داده و کشورهای کانادا و روسیه نیز با کسب سهم 6.48 و 4.66 درصدی به‌ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارند.

قیمت بیت‌کوین ظرف مدت یک روز 4000 دلار افزایش یافت. وضعیت این ارز دیجیتالی پس از یک سقوط جدی به‌تدریج در حال بهبود است. اخیرا طی پدیده‌ای نادر، قیمت بیت‌کوین به 26 هزار دلار کاهش پیدا کرد؛ اما پس از این سقوط قابل توجه، اکنون روند صعودی قیمت آغاز شده است. بدین‌ترتیب اکنون قیمت این ارز دیجیتالی با رشد بیش از 12 درصدی طی یک روز از مرز 30 هزار دلار فراتر رفته است. ارزش هر اتریوم نیز 13 درصد رشد کرده و اکنون به 2100 دلار رسیده است. اما میزان رشد قیمت اکثر آلت‌کوین‌ها بسیار بیش‌تر از این رقم است. بنابراین ارزش رمزارزهای BNB، کاردانو، XRP و دو‌ج‌کوین به‌ترتیب 28، 32، 25 و 26 درصد افزایش یافته است.

بدین‌ترتیب ارزش کل بیت‌کوین‌‌های استخراج شده بار دیگر از مرز 500 میلیارد دلار فراتر رفت و کل سرمایه بازار رمزارزها نیز با رشد 9.86 درصدی طی مدت یک روز به 1.3 تریلیون دلار رسید. اما آیا این موضوع بدان معناست که بازار کماکان به روند رشد خود ادامه خواهد داد؟ پاسخ این پرسش هنوز مشخص نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا