اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

اپل به‌دلیل گمراه‌کردن سهامداران توسط «تیم کوک»، ۴۹۰ میلیون دلار جریمه می‌پردازد

اپل با پرداخت ۴۹۰ میلیون دلار برای حل‌و‌فصل یک شکایت دسته‌جمعی مربوط به سال ۲۰۱۹ موافقت کرده است. در این شکایت ادعا شده بود که «تیم کوک»، مدیرعامل اپل، در سال ۲۰۱۸ در جریان یک جلسه اعلام درآمد، اظهارنظرهای نادرستی درباره فروش آیفون در چین داشته و همین امر باعث گمراهی سرمایه‌گذاران شده است.

طبق گزارش رویترز، در تماسی که تیم کوک در اول نوامبر سال ۲۰۱۸ با تحلیلگران داشت، گفته بود که اپل در بازارهای نوظهوری که در آن ارزهای محلی درحال تضعیف بودند، مانند ترکیه، هند، برزیل و روسیه، با فشار مواجه شده است. اما او چین را در این فهرست قرار نداد.

کوک در مورد چین چنین گفت: «تجارت ما در چین در سه‌ماهه گذشته بسیار قوی بوده است. ما ۱۶ درصد رشد کردیم که از آن بسیار راضی هستیم. به‌ویژه آیفون عملکرد بسیار قدرتمندی داشته و رشد دو رقمی را تجربه کرده است.»

چند ماه بعد، در ژانویه ۲۰۱۹، کوک نامه‌ای را با سرمایه‌گذاران به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد درآمد اپل برای سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ حدود ۸۴ میلیارد دلار است؛ این میزان کمتر از پیش‌بینی اولیه بین ۸۹ تا ۹۳میلیارد دلاری بود. ا‌پل نهایتاً در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۹ درآمد ۸۴.۳ میلیارد دلاری را برای آن سه‌ماهه اعلام کرد.

همچنین قیمت سهام ا‌پل بین ۱ نوامبر ۲۰۱۸ تا ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ حدود ۲۵ درصد کاهش یافت. کوک در نامه خود گفت که کُندی اقتصاد چین تا حد زیادی عامل کاهش درآمد اپل در آن سه‌ماهه بوده است: «درحالی‌که ما برخی از چالش‌ها را در بازارهای نوظهور کلیدی پیش‌بینی می‌کردیم، میزان کاهش سرعت اقتصاد، به‌ویژه در چین را پیش‌بینی نکرده بودیم. درواقع بخش زیادی از کاهش درآمد و بیش از ۱۰۰ درصد کاهش درآمد سالانه ما در سراسر جهان، در چین رخ داده است.»

با اشاره به همین موارد، سرمایه‌گذاران ادعا کردند که کوک می‌دانست تقاضای آیفون در چین درحال کاهش است، اما این موضوع را اعلام نکرد.

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا