تراشه
موضوعات داغ

گزارش صنعت میکروالکترونیک در ایران و جهان

در جهان امروز تولید انواع تلفن‌‌های همراه، خودروها، لوازم خانگی، سامانه‌های دفاعی، محصولات حوزه هوافضا و رباتیک به شکل فزاینده‌‌ای به ریزتراشه‌‌ها و به تعبیر دیگر صنعت میکروالکترونیک وابسته است.

یک نقطه ضعف برجسته سیاستی در این حوزه عدم حمایت از صنعت میکروالکترونیک در برنامه هفتم توسعه است که البته در برنامه‌‌های توسعه قبلی هم مسبوق به سابقه بوده است؛ این در حالی است که با توجه به اهمیت این صنعت، کشورهای دنیا از قبیل ایالات متحده، چین، آلمان و ژاپن یکی پس از دیگری در حال تصویب اسناد بالادستی ملی و با نگاه بومی‌سازی، به دنبال چند برابر کردن سرمایه‌‌گذاری‌‌های میلیارد دلاری قبلی خود در این حوزه هستند.

برای داشتن صنعت پیشرفته در کشور، به ریزتراشه مناسب و برای دسترسی پایدار و قابل اعتماد به ریزتراشه، به کارخانه ریزتراشه نیاز است. مهم‌ترین گروه محصول در صنعت نیمه‎‌هادی، ریزتراشه‌های سیلیکانی هستند که نیاز کشور به آن‌ها حیاتی است؛ اما در کشورمان تقریباً هیچ اقدامی برای تولید آن‌ها نشده است و ۱۰۰ درصد این محصول وارداتی است. در این شرایط اضطراری و پس از سال‌ها غفلت، مؤثرترین اقدام احداث کارخانه ریزتراشه سیلیکانی و تقویت و بومی‌سازی بخش‌های کلیدی‌تر زنجیره ارزش و سپس اطمینان از تأمین مالی پایدار در بازه ده ساله به منظور پایداری و تثبیت صنعت ریزتراشه در ایران است. البته مطابق با تجارب دنیا، این تأمین مالی پایدار و قابل‌‌توجه دولتی بایستی توأم با طرح توجیهی اقتصادی و برنامه استقلال طرح از بودجه دولتی باشد.

فهرست مطالب این گزارش به شرح زیر است:
فصل اول: آشنایی با میکروالکترونیک
فصل دوم: تأثیر و جایگاه میکروالکترونیک در جهان
فصل سوم: اقدامات اخیر کشورهای پیشرفته برای توسعه میکروالکترونیک
فصل چهارم: اقدامات اخیر کشورهای منطقه و ایران برای توسعه میکروالکترونیک

این گزارش را از زاویه بخوانید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا