امنیت
موضوعات داغ

آیا می‌توان به‌خاطر نشت اطلاعات شخصی از پلتفرم‌ها شکایت کرد؟ کارشناسان حقوقی پاسخ می‌دهند

این روزها برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آمده که موضع مرجع قانونی درباره نشت اطلاعات چیست و از نظر حقوقی در برابر لو رفتن اطلاعات کاربران چه می‌توان کرد؟ کارشناسان حقوقی در این باره نظرات متفاوتی دارند؛ برخی باور دارند افراد حقیقی امکان شکایت دارند و برخی دیگر معتقدند شکایت باید از سوی سازمان‌ها صورت بگیرد؛ اما در هر صورت به نظر می‌رسد قانون راه را برای شکایت باز گذاشته است.

«محمدجعفر نعناکار»، کارشناس حقوق فناوری، در رابطه با چرایی شکایت نکردن مردم بعد از وقوع حملات سایبری و لو رفتن اطلاعاتشان به دیجیاتو گفت: «یکی از دلایل این رخداد می‌تواند عدم آگاهی افراد و شرکت‌های خصوصی از حقوقشان باشد و ما با یک فقر فهم عمومی در این حوزه مواجه هستیم.» او تأکید دارد زمانی که حجم هک و خروج داده زیاد است، مدعی‌العموم باید ورود پیدا کند و اعلام جرم کند و پیگیر مسئله باشد. درواقع دادستانی در این مواقع می‌تواند به موضوع وارد شده و ماجرا را پیگیری کند.

«رضا ایازی»، کارشناس حقوق فناوری نیز درباره لایحه حفاظت از داده‌های مجازی که از سال‌ها پیش دائم بین دولت و مجلس می‌چرخد و سرنوشت نامعلومی دارد، گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم پرونده این لایحه که از سال ۹۵ باز است، در نهایت تصویب نمی‌شود و اگر بشود هم آن حمایت‌های قانونی که امروز مدنظر ما است را پوشش نمی‌دهد، زیرا ساختارهای اداری و قضایی ما نسبت به این قضیه به نحوی است که اگر بخواهیم این لایحه به تصویب برسد باید چیزی شبیه GDPR اروپا داشته باشیم.»

مشروح این گزارش را در دیجیاتو بخوانید:

https://dgto.ir/39in

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا