رگولاتوری
موضوعات داغ

اتحادیه اروپا نخستین قانون هوش‌مصنوعی در جهان را تصویب کرد

“قانون هوش‌مصنوعی”، نخستین قانون بین‌المللی برای کنترل و استفاده بهینه از هوش‌مصنوعی ،پس از ۳۷ ساعت مذاکره بین پارلمان‌و کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا تصویب شد. بر اساس این توافق موقت، تیری برتون کمیسر اتحادیه‌اروپا در امور بازار داخلی، اکنون مسئول نظارت بر عملکرد و محصولات عرضه شده توسط شرکت‌های فعال در عرصه هوش مصنوعی شده است.

تیری برتون (Thierry Breton) همچنین مسئولیت نهاد ناظر بر عملکرد شبکه‌های‌اجتماعی نظیر تیک‌تاک، ایکس و موتورهای جستجو را هم بر عهده دارد.
به نوشته گاردین، اتحادیه اروپا نخستین قاره‌ای است که قوانین خود را درباره استفاده از هوش مصنوعی وضع می‌کند.

علیرغم این توافق، هنوز راه نسبتا زیادی تا تصویب قوانین جامع در رابطه با هوش‌مصنوعی در اتحادیه اروپا در پیش است و دستکم تا سال ۲۰۲۵ به مرحله اجرایی نخواهد رسید.

جلوگیری از آثار سوء برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی، نظیر تشخیص چهره از محورهای این قانون است.به گفته برتون، پارلمان‌اروپا ممنوعیت استفاده از فناوری‌های بیومتریک نظیر تشخیص چهره را
به شرطی تضمین کرده که پلیس در معرض تهدید غیرمنتظره حمله تروریستی بوده و نیاز به جست‌وجو برای قربانیان و یا تعقیب جرایم جدی داشته باشد.

این قانون همچنین کاربردهای زیان‌بار هوش مصنوعی را که تهدیدی آشکار برای ایمنی، معیشت و حقوق مردم باشند، ممنوع اعلام می‌کند ودر عین حال تاکید می‌کند که حق شکایت درخصوص سوءاستفاده از این ابزارها وجود دارد. جریمه تخلفات از ۷.۵ میلیون یورو یا ۱.۵ درصد گردش مالی تا ۳۵ میلیون یورو یا هفت درصد از گردش مالی جهانی متغیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا