امنیت
موضوعات داغ

اسباب‌بازی‌های هوشمند و حریم خصوصی کودکان

در عصر دیجیتال، اسباب‌بازی‌های هوشمند که ویژگی‌های تعاملی و قابلیت اتصال را به همراه دارند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. به همین دلیل انتخاب اسباب‌بازی امن و بی‌دردسر برای کودکان به یکی از دغدغه‌های مهم والدین تبدیل شده است.

در گزارش جدید گروه تحقیقات عمومی منافع عمومی آمریکا (US PIRG) نگرانی‌های مربوط به خطرات ممکن این اسباب بازی‌ها برای امنیت و حریم خصوصی کودکان را برجسته می‌کند. براساس این گزارش، بازار اینترنت اسباب‌بازی‌ها (IoToys) شاهد رشد قابل توجه‌ای بوده است.

اسباب‌بازی‌های هوشمند می‌توانند برای کودکان جذاب باشند و با وجود امکاناتی نظیر توانایی برقراری ارتباط و پاسخ دادن، والدین را برای مدت زمانی طولانی‌تر آزاد می‌کنند. با این حال، نگرانی‌هایی جدی در مورد حریم خصوصی و امنیت کودکان و والدین وجود دارد.

اسباب‌بازی‌های هوشمند با داشتن سنسورها، دوربین‌ها و فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم، توانایی ارسال اطلاعاتی مانند داده‌های صوتی و حالت‌های چهره کودکان به سرور‌های خارجی شرکت‌ها را دارند.

به عنوان مثال، عروسک‌های «وای-فای» (Wi-Fi) قادر به ارسال صدای کودک به نرم‌افزار شناسایی صوتی شرکت‌های سازنده و به اشتراک‌گذاری اطلاعات جمع‌آوری‌شده با ارائه‌دهنده‌های خدمات ثالث یا شرکای تبلیغاتی هستند. این موضوع با تجربه اخیر آمازون که با جریمه ۲۵ میلیون دلاری برای نقض حریم خصوصی کودکان مواجه شد و شرکت «وی-تک» (Vtech) که در سال ۲۰۱۸ به دلیل جمع‌آوری داده‌های کودکان بدون رضایت والدین جریمه شد، تأیید می‌شود.

به‌رغم ادعا‌های شرکت‌ها مبنی بر محافظت از اطلاعات، هیچ اطمینانی وجود ندارد که داده‌ها ارسال یا به کار گرفته نشوند. گزارش گروه تحقیقات عمومی منافع عمومی آمریکا تأکید می‌کند که ما نمی‌توانیم به طور قطع اطمینان حاصل کنیم که اسباب‌بازی‌های متصل به اینترنت به اطلاعات فرزندانمان دسترسی نخواهند داشت. در نهایت، تنها به وعده‌های شرکت‌ها و پاسخگویی آن‌ها به مقررات قانونی می‌توانیم اعتماد کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا