هوش مصنوعی
موضوعات داغ

استارت‌آپ هوش مصنوعی چینی 01.AI در کمتر از ۸ماه یونیکورن شد

استارت‌آپی که ۸ ماه پیش توسط «کای-فو لی»، مدیر سابق گوگل چین و نویسنده کتاب AI Superpowers، تأسیس شده بود، در همین بازه زمانی کوتاه با جذب سرمایه‌های موفقی که داشت، توانست ارزش خود را به یک میلیارد دلار برساند و یونیکورن شود. این استارتاپ که 01.AI نام دارد، امروز از اولین مدل هوش مصنوعی متن‌باز خود برای رقابت با LLaMA متا نیز پرده برداشت.

به گزارش بلومبرگ، استارتاپ چینی 01.AI که توسط کای-فو لی، دانشمند کامپیوتر، راه‌اندازی شده است، در کمتر از ۸ ماه توانست با کمک ترند هوش مصنوعی ارزش خود را به یک میلیارد دلار برساند. شرکت‌هایی مثل کسب‌وکار ابری Alibaba روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

معرفی مدل هوش مصنوعی Yi-34B توسط استارتاپ 01.AI

استارتاپ 01.AI امروز همچنین از یک مدل زبانی بزرگ به نام Yi-34B پرده برداشته است که به‌صورت متن‌باز منتشر می‌شود و با 34 میلیارد پارامتر آموزش داده شده است. بلومبرگ می‌گوید این مدل از برخی جهات از سایر مدل‌های متن‌باز موجود در بازار مثل LLaMA 2 نیز عملکرد بهتری دارد.

پلتفرم رده‌بندی شرکت Hugging Face نیز که عملکرد مدل‌های زبانی بزرگ را در زمینه‌های مختلف آزمایش می‌کند، می‌گوید مدل Yi-34B در میان مدل‌هایی که در دسته Pre-trained یا «از پیش تعلیم‌یافته» قرار می‌گیرند، در جایگاه اول قرار دارد.

کای-فو لی 61 ساله می‌گوید: «Llama 2 استاندارد طلایی بازار بوده و به جامعه متن‌باز کمک زیادی کرده است. ما می‌خواهیم یک جایگزین برتر را نه‌تنها برای چین، بلکه برای بازار جهانی فراهم کنیم.»

مؤسس این شرکت پیش‌تر درباره تنش‌ها میان چین و آمریکا و عدم دسترسی آن‌ها به تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا ابراز تأسف کرده بود. بااین‌حال، این استارتاپ ظاهراً به‌اندازه کافی تراشه ذخیره کرده است تا در آینده نیز بتواند نیازهای خود را برطرف کند.

درحال‌حاضر شرکت‌های زیادی در چین سعی دارند تا سهمی از بازار هوش مصنوعی داشته باشند. شرکت بزرگ بایدو که با موتور جستجوی خود شناخته می‌شود، مدل زبانی بزرگ Ernie را دارد که با فناوری‌های OpenAI رقابت می‌کند. علی‌بابا هم حداقل از سه استارتاپ در این فضا حمایت می‌کند که یکی از آن‌ها 01.AI است.

در پایان باید گفت درحالی یک استارتاپ چینی توانسته در کمتر از 8 ماه به یک یونیکورن تبدیل شود که بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی به‌خاطر موانعی که در کشورمان وجود دارد، از این هدف بازمانده‌اند. بسیاری از استارتاپ‌ها در جهان با عرضه سهامشان در بازار بورس یا جذب سرمایه از بازیگران منطقه‌ای یا جهانی به یک یونیکورن تبدیل می‌شوند. اما در ایران مدت‌هاست که استارتاپ‌ها نتوانسته‌اند سهامشان را در بازار بورس عرضه کنند و همچنین به‌خاطر وجود بازار بسته، امکان جذب سرمایه خارجی چندانی برای آن‌ها وجود ندارد.

اما با وجود تمام این محدودیت‌ها، چندی پیش معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی»، در گفت‌وگویی، به برنامه معاونت علمی برای ایجاد 10 یونیکورن طی سه سال آینده اشاره کرد. پیش از فیروزآبادی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، «محمدجواد آذری جهرمی» هم در شروع فعالیت خود ابراز امیدواری کرده بود که تا پایان کار دولت قبلی 5 یونیکورن در سطح کشور داشته باشیم که البته این وعده محقق نشد.

منبع: دیجیاتو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا