رگولاتوری
موضوعات داغ

انتشار شاخص ارزیابی بین‌المللی حکمرانی هوش مصنوعی AGILE

شاخص ارزیابی بین‌المللی حکمرانی هوش مصنوعی «AGILE» از سوی رصدخانه جهانی حکمرانی اینترنت (Global AI Governance Observatory) منتشر شد. این گزارش نشان می‌دهد که کشور چین نقشی پیشرو در توسعه جهانی هوش مصنوعی ایفا می‌کند و در حوزه حکمرانی این فناوری عملکرد خوبی داشته است. فرآیند ارزیابی این شاخص شامل بررسی ۳۹ پارامتر برای ارزیابی جامع حکمرانی هوش مصنوعی در ۱۴ کشور منتخب بود تا سطح فعلی آن را به تصویر بکشد و بینش‌هایی برای بهبود سیستم‌های حکمرانی فناوری مذکور ارائه دهد.

چین در این گزارش با کسب امتیاز ۶۸,۵ در مجموع رتبه دوم را در بین ۱۴ کشور ارزیابی شده به دست آورد و ایالات متحده با امتیاز کمی بالاتر از ۷۰ در صدر جدول قرار گرفت. امتیازهای دریافتی رابطه متناسبی با تولید ناخالص داخلی کشورهای مورد ارزیابی نشان دادند. امتیاز چین به لطف توسعه هوش مصنوعی با کیفیت و حکمرانی مؤثر آن به‌طور قابل توجهی بالاتر از تولید ناخالص داخلی این کشور قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، اگرچه چین نقاط قوت چشمگیری در توسعه هوش مصنوعی دارد، اما در تأمین زیرساخت‌های این فناوری با چالش‌هایی مواجه است. در میان پنج شاخص از هشت شاخص کلیدی مانند مقالات منتشر شده درباره هوش مصنوعی، متخصصان، پتنت‌های اعطاشده، مدل‌های منتشرشده، ۵۰۰ ابررایانه‌ها برتر مبتنی بر عملیات ممیّز شناور در ثانیه، مراکز داده مشترک، مجموع سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها چین جایگاه دوم را از آن خود کرد. این کشور همچنین، از نظر زیرساخت مراکز داده این فناوری که پردازش گسترده داده را انجام می‌دهند و امکان توسعه برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را فراهم می‌کنند، در جایگاه نهم قرار گرفت.

در متن گزارش آمده است که حجم کل ادبیات حکمرانی هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته و نرخ رشد انتشار محتوای مکتوب این حوزه از سوی چین بالاتر از سایر کشورها بوده است.

ژنگ یی، مدیر مرکز تحقیقات بین‌المللی اخلاق و حکمرانی هوش مصنوعی در این خصوص گفت: «توسعه سریع فناوری مذکور جامعه بشری را عمیقاً متحول و مجموعه‌ای از مشکلات را نیز ایجاد کرده است.»

وی همچنین افزود: «طراحی شاخص «AGILE» انعکاس‌دهنده ایده تطبیق حکمرانی با توسعه است.»

چارچوب ارزیابی مذکور با کاوش در چهار مؤلفه اساسی برای پیشرفت هوش مصنوعی، از جمله سطح توسعه، محیط، ابزارها و اثربخشی حکمرانی آغاز می‌شود و به ادعای ژنگ، نمایی کلی از وضعیت فعلی حکمرانی جهانی هوش مصنوعی ارائه می دهد. همچنین، بر ضرورت همکاری بین‌المللی، توسعه عادلانه و چارچوب حکمرانی جامع برای رسیدگی به چالش‌های حکمرانی این فناوری تأکید می‌کند.

ژنگ تأکید کرد: «حل مسائل مربوط به توسعه و حکمرانی هوش مصنوعی نیازمند همکاری جهانی است؛ زیرا هیچ کشوری نمی‌تواند به‌طور مستقل از عهده آن برآید.»

در این گزارش آمده است که همکاری چین و بریتانیا و ایالات متحده در حکمرانی هوش مصنوعی مهم است؛ زیرا این کشورها فعال‌ترین مراکز تحقیقات مربوطه هستند.

منبع: چاینا دیلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا