رگولاتوری
موضوعات داغ

اولین اجلاس بین‌المللی هوش مصنوعی در لندن برگزار شد

اولین اجلاس بین‌المللی هوش مصنوعی در لندن برگزار شد و سران 28 کشور درباره خطرات این فناوری صحبت کردند.

کنفرانس بین‌المللی دو روزه هوش مصنوعی (AI Safety Summit) طی روز‌های 10 و 11 آبان‌ماه در لندن برگزار شد. در جریان این رویداد مهم، دبیر کل سازمان ملل، رئیس اتحادیه اروپا و سران 28 کشور جهان درباره خطرات ناشی از هوش مصنوعی صحبت کردند.

دولت‌های سراسر جهان برای مقابله با خطرات فاجعه‌باری که این فناوری می‌تواند ایجاد کند، در یک اجلاس جهانی که در بریتانیا برگزار شد، «اولین توافق‌نامه جهانی» در زمینه هوش مصنو‌عی را امضا کردند. در جریان این جلسه، دولت بریتانیا اعلام کرد که روی یک ابررایانه هو‌ش مصنوعی سرمایه‌گذاری خواهد کرد و ایلان ماسک، رئیس تسلا و ایکس گفت که هو‌ش مصنوعی «یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای بشریت» محسوب می‌شود.

با این حال، بسیاری از افراد حاضر در جامعه فناوری نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند که در آن خواستار طیفی از رویکردها شدند.

احتمالاً مهم‌ترین پیام این جلسه، «اولین توافقنامه جهانی» است که هدف آن شناسایی «خطرات ایمنی هوش مصنوعی ناشی از نگرانی مشترک» و ایجاد «سیاست‌های مبتنی بر ریسک مربوطه در سراسر کشورها» است. در این توافقنامه جهانی گفته شده که هو‌ش مصنوعی، «پتانسیل آسیب‌های جدی، فاجعه‌بار، عمدی یا غیرعمدی را دارد که از مهم‌ترین قابلیت‌های این فناوری ناشی می‌شود».

هرچند «میشل دونلان»، وزیر امور خارجه بریتانیا در امور علم، نوآوری و فناوری گفت که این توافق یک «دستاورد مهم» است، اما کارشناسان استدلال می‌کنند که این توافق به اندازه کافی پیش‌ نمی‌رود.

«پل تیتر»، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی AMPLYFI به یورونیوز می‌گوید: «همکاری قدرت‌های بزرگ برای تأیید اصول اخلاقی می‌تواند به‌عنوان یک موفقیت تلقی شود، اما تعهد تولید سیاست‌های مشخص و مکانیسم‌های پاسخگویی باید به سرعت دنبال شود.»

علاوه بر این، چین موافقت کرد که با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورها برای مدیریت جمعی خطرات هوش مصنوعی و ترسیم راهی امن برای پیشرفت سریع این فناوری همکاری کند.

نظر ایلان ماسک درباره خطرات هوش مصنوعی

ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر حوزه فناوری یکی از افرادی بود که درباره خطرات هو‌ش مصنوعی صحبت کرد:

«ما قوی‌تر یا سریع‌تر از موجودات دیگر نیستیم اما باهوش‌تر هستیم. و حالا، برای اولین بار در تاریخ بشریت، با چیزی روبرو شده‌ایم که بسیار باهوش‌تر از ما خواهد بود.»

ماسک که یکی از بنیان‌گذاران OpenAI، توسعه‌دهنده ChatGPT است، در ادامه سخنان خود گفت که باید یک «داور» برای شرکت‌های فناوری وجود داشته باشد و مقرران باید با احتیاط اجرا شود.

«اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا نیز در جریان این اجلاس هشدار داد که هو‌ش مصنوعی با خطرات و فرصت‌هایی همراه است:

«ما در حال وارد شدن به دوران کاملاً متفاوتی هستیم. ما اکنون در طلوع عصری هستیم که در آن ماشین‌ها می‌توانند هوشمندانه عمل کنند. آرزوی من برای پنج سال آینده این است که از گذشته درس بگیریم و سریع عمل کنیم.»

«کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور ایالات متحده نیز گفت که برای رسیدگی به «طیف کاملی» از خطرات هوش مصنوعی اقدامات لازم است که انجام شوند.

دولت بریتانیا همچنین اعلام کرد که جلسه‌های دیگری در آینده درباره ایمنی هوش مصنوعی برگزار خواهد شد. همچنین کره جنوبی در شش ماه آینده جلسه مجازی دیگری را در زمینه هوش مصنوعی برگزار خواهد کرد و فرانسه میزبان نشست حضوری بعدی هوش مصنوعی در سال آینده خواهد بود.

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا