دنیای بازیها هیچگاه پایانی نداشته و ندارد، اما عمدتاً به کودکان اختصاص داشت. در چند دهه گذشته اما تعداد بزرگسالانی که وارد این دنیا شدهاند هر روز بیشتر میشود.
امروز نه تنها گیمرهای حرفهای، کودک نیستند، بلکه کشورها و سازمانهای متعددی به دنبال این هستند به جای روشهای کلاسیک و سنتی آموزشی، کارکنانشان را با «بازیهای جدی» درگیر کنند.
«بازیهای جدی» مانند اسباببازیهای آموزشی، پیوند آشکار و آگاهانه تفریح و تعلیم است که ۲ دهه پیش با نمونه موفق امریکاییاش وارد جهان سرگرمی و یادگیری شد.
سال ۲۰۰۲ بود که ارتش آمریکا از سفارش ۸ میلیون دلاریاش رونمایی کرد که یک بازی جنگی با هدف آموزش سربازان آمریکایی بود، اما خیلی زود شهروندان عادی را نیز به خود جذب کرد و میلیونها نفر از طریق اینترنت با آن آشنا شده و این بازی را دانلود کردند و با آن سرگرم شدند.
استقبال مردمِ معمولی از بازیهای سفارشی ارتش آمریکا به حدی بود که این نهاد تصمیم گرفت با کنسولهای مدرنی چون پلیاستیشن و PS4 (پیاسفور) زمینه دستیابی بازیکنان بیشتری را به این فضاهای ساختگی هموار کند.
در همین راستا یک بازی که قصد داشت نیروهای پشتیبانی آمریکا را برای مقابله با وقایع مشابه ۱۱ سپتامبر یا طوفان کاترینا آماده کند، توانست با این فناوری به ۲ میلیون آتشنشان، ۳ میلیون پرستار، ۶۲۰هزار افسر پلیس، ۲۰۰هزار تکنسین و ۳۲ هزار پزشک اورژانس بهصورت موثر آموزش بدهد.
منبع: نورنیوز