اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

درآمد ۲.۳ هزار میلیارد تومانی ۱۲۳ اینفلوئنسر ایرانی در سال ۱۴۰۰

سخنگوی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: مجموع تراکنش‌های واریزی برای 123 اینفلوئنسر در سال 1400 بیش از 2.3 هزار میلیارد تومان بوده است. به گفته موحدی، برای این افراد حدود 17 میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده و آن‌ها در پلتفرم‌های خارجی همچون اینستاگرام فعال بوده‌اند.

براساس قانون بودجه سال 1400، درآمد حاصل از تبلیغات اینفلوئنسرهای دارای بیش از 500 هزار فالوور در رسانه‌های کاربرمحور مشمول مالیات می‌شود. آیین‌نامه اجرایی دریافت مالیات از اینفلوئنسرها در مردادماه همان سال تصویب شد و سازمان امور مالیاتی فرایند مالیات‌ستانی را آغاز کرد.

حال «مهدی موحدی بک‌نظر»، سخنگوی سازمان امور مالیاتی، در گفت‌وگو با ایلنا به آمارهای جالبی درباره روند مالیات ستانی از اینفلوئنسرها اشاره کرده است.

به گفته وی، اداره کل امور مالیات مؤدیان متوسط در تهران مأمور شناسایی اینفلوئنسرهای مشمول مالیات‌دهی بوده و این اداره وضعیت اظهارنامه‌های سال 1399 و 1400 این اینفلوئنسرها با دنبال‌کننده بالای 500 هزار را مورد بررسی قرار داده است. درنهایت 551 کاربر و فعال مجازی دارای بیش از 500 هزار دنبال‌کننده شناسایی بودند که مشمول مالیات بر درآمد می‌شدند: «تعداد قابل‌توجهی از این افراد تا به امروز شناسایی شده‌اند و برای 123 اینفلوئنسر که درآمد قابل‌توجهی داشتند، درآمد تشخیصی صادر شده است. تراکنش‌ها و حساب‌های این افراد شناسایی شدند و تقریباً مجموع تراکنش‌های واریزی برای این 123 اینفلوئنسر در سال 1400 بیش از 2.3 هزار میلیارد تومان بوده‌ است.»

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره میزان وصول مالیات از 123 اینفلوئنسر شناسایی‌شده اظهار داشت صرفاً برای تعداد 123 اینفلوئنسر شناسایی‌شده حدود 17 میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده است که 23 نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفته‌اند و در قالب توافق ماده 238، مالیات را می‌پردازند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فعالان در پلتفرم‌های داخلی هم مشمول مالیات خواهند شد، گفت: «تعداد دنبال‌کننده‌ها در این پلتفرم به 500 هزار نفر نمی‌رسد و افرادی که درآمد آن‌ها شناسایی شده است، در پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام فعالیت داشتند.»

آن‌طور که موحدی اعلام کرده است، معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوماً واریزی به حساب بانکی آن‌ها نیست: «برخی از این افراد در فضای مجازی شناسه هویتی تعریف‌شده‌ای نداشتند با اسامی مستعار و متفاوت از شناسه هویتی و مشخصات سجلی خودشان در رسانه‌های کاربرمحور فعالیت می‌کردند. طبیعتاً برای شناسایی هویت این افراد و میزان درآمد آن‌ها، لازم به شناسایی هویت اصلی این افراد بود؛ بنابراین شرکت‌های واسطی که تبلیغاتی برای این افراد جذب می‌کردند، باید شناسایی می‌شدند تا به هویت اصلی و شماره حساب بانکی این افراد دسترسی پیدا کنیم. ما توانستیم از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد را شناسایی کنیم.»

سخنگوی سازمان امور مالیاتی همچنین اعلام کرد در این بین 628 بلاگر و اینفلوئنسر مورد شناسایی قرار گرفتند، اما هنوز اظهارنامه‌ای ندارند: «برای آن‌ها باید اظهارنامه برآوردی تولید شود و تا امروز برای حدود 300 نفر از این افراد اظهارنامه برآوردی تولید شده و قرار بر این است که اطلاع‌‍رسانی‌های لازم انجام شود تا مالیات به‌حق این افراد شناسایی گردد.»

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا