هوش مصنوعی
موضوعات داغ

سرعت‌گرفتن‌ مسابقه جهانی قانون‌گذاری هوش مصنوعی؛ آخرین اقدامات چیست؟

رقابت جهانی برای قانونمند کردن هوش مصنوعی سرعت گرفته است. از این رو در این گزارش آخرین اقدامات نهاد‌های ملی و بین‌المللی برای تنظیم ابزار‌های هوش مصنوعی را مرور می‌کنیم.

پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی (AI) در ابزار‌هایی مانند چت جی‌پی‌تی تلاش دولت‌ها برای توافق بر سر وضع قوانین استفاده از این فناوری را پیچیده می‌کند. از این رو در این گزارش آخرین اقدامات نهاد‌های ملی و بین‌المللی برای تنظیم ابزار‌های هوش مصنوعی را مرور می‌کنیم.

استرالیا: برنامه‌ریزی مقررات

استرالیا پیش نویس کد‌های جدیدی را برای جلوگیری از اشتراک گذاری مطالب سواستفاده جنسی از کودکان که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده و تولید نسخه‌های جعلی از همان مطالب، در اختیار موتور‌های جستجو قرار خواهد داد.

بریتانیا: برنامه‌ریزی مقررات

بیش از ۲۵ کشور از جمله آمریکا، چین و اتحادیه اروپا در اولین اجلاس جهانی ایمنی هوش مصنوعی در پارک بلچلی حضور دارند. آن‌ها در نخستین روز نوامبر بیانیه بلچلی را امضا کردند و گفتند که کشور‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند و یک رویکرد مشترک در زمینه نظارت بر هوش مصنوعی ایجاد کنند.

بریتانیا در این اجلاس اعلام کرد که بودجه خود را برای منابع تحقیقاتی هوش مصنوعی که شامل دو ابررایانه است که از تحقیقات برای ایمن سازی مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی حمایت می‌کند، سه برابر خواهد کرد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، در روز ۲۶ اکتبر گفت که بریتانیا اولین موسسه ایمنی هوش مصنوعی جهان را راه اندازی خواهد کرد تا درک کند که هر مدل جدید قادر به چه کاری است و تمام خطرات ناشی از آسیب‌های اجتماعی مانند سوگیری و اطلاعات نادرست تا شدیدترین خطرات را بررسی کند.

سازمان نظارت بر داده‌های بریتانیا در تاریخ ۱۰ اکتبراعلام کرد که شرکت اسنپ را منتشر کرده است. اسنپ چت به دلیل عدم ارزیابی صحیح خطرات حریم خصوصی چت بات هوش مصنوعی تولیدی خود برای کاربران، به ویژه کودکان، اخطار اجرای اولیه صادر کرده بود.

چین: اجرای مقررات موقت

وو ژائوی، معاون وزیر علوم و فناوری چین، در جلسه افتتاحیه اجلاس ایمنی هوش مصنوعی در بریتانیا در اول نوامبر گفت که پکن آماده افزایش همکاری در زمینه ایمنی هوش مصنوعی برای کمک به ایجاد یک چارچوب حکمرانی بین المللی است.

چین در ماه اکتبر الزامات امنیتی پیشنهادی برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی مولد را منتشر کرد، از جمله فهرست سیاه منابعی که نمی‌توان از آن‌ها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کرد.

این کشور در ماه اوت مجموعه‌ای از اقدامات موقت را صادر کرد و ارائه دهندگان خدمات را ملزم به ارائه ارزیابی‌های امنیتی و دریافت مجوز پیش از عرضه محصولات هوش مصنوعی بازار انبوه کرد.

اتحادیه اروپا: برنامه‌ریزی مقررات

قانونگذاران اروپایی در روز ۲۴ اکتبر بر سر بخش مهمی از قوانین جدید هوش مصنوعی که انواع سیستم‌هایی که پرخطر نامیده خواهند شد را مشخص می‌کنند، به توافق گسترده‌تری در مورد قانون برجسته هوش مصنوعی که انتظار می‌رود در ماه دسامبر به تصویب برسد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در تاریخ ۱۳ سپتامبر خواستار تشکیل یک هیئت جهانی برای ارزیابی خطرات و مزایای هوش مصنوعی شد.

سرعت گرفتن‌ مسابقه جهانی قانون‌گذاری هوش مصنوعی؛ آخرین اقدامات چیست؟

فرانسه: بررسی تخلفات احتمالی

دیده بان حریم خصوصی فرانسه در ماه آوریل اعلام کرد که در حال بررسی شکایت‌ها درباره چت جی‌پی‌تی است.

جی ۷: به دنبال ورود به مقررات هستیم

کشور‌های گروه هفت در تاریخ ۳۰ اکتبر بر سر یک آیین نامه ۱۱ ماده‌ای برای شرکت‌های توسعه دهنده سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی به توافق رسیدند که هدف از آن ترویج هوش مصنوعی ایمن و قابل اعتماد در سراسر جهان است.

ایتالیا: بررسی تخلفات احتمالی

یک مقام ارشد در ماه مه گفت که سازمان حفاظت از داده‌های ایتالیا قصد دارد پلتفرم‌های هوش مصنوعی را بررسی کرده و متخصصان این حوزه را استخدام کند.

ژاپن: بررسی تخلفات احتمالی

یک مقام نزدیک به بررسی‌ها تخلفات هوش مصنوعی در ماه ژوئیه گفت: ژاپن انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ مقرراتی را معرفی کند که احتمالا به نگرش آمریکا نزدیک‌تر از مقررات سخت گیرانه برنامه ریزی شده در اتحادیه اروپا هستند.

سازمان نظارت بر حریم خصوصی این کشور به اوپن ای‌آی هشدار داده که داده‌های حساس را بدون اجازه مردم جمع آوری نکند.

لهستان: بررسی تخلفات احتمالی

دفتر حفاظت از داده‌های شخصی لهستان در ماه سپتامبر اعلام کرد که در حال بررسی اوپن ای‌آی به خاطر شکایتی است که چت جی‌پی‌تی قوانین حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا را نقض می‌کند.

اسپانیا: بررسی تخلفات احتمالی

آژانس حفاظت از داده‌های اسپانیا در ماه آوریل تحقیقات اولیه‌ای را در مورد نقض احتمالی داده‌ها توسط  چت جی‌پی‌تی آغاز کرد.

سرعت گرفتن‌ مسابقه جهانی قانون‌گذاری هوش مصنوعی؛ آخرین اقدامات چیست؟

سازمان ملل: برنامه ریزی مقررات

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در تاریخ ۲۶ اکتبر از ایجاد یک نهاد مشورتی ۳۹ نفره متشکل از مدیران شرکت‌های فناوری، مقامات دولتی و دانشگاهیان برای رسیدگی به مسائل مربوط به حاکمیت بین المللی هوش مصنوعی خبر داد.

گوترش در آن زمان گفت: شورای امنیت سازمان ملل اولین بحث رسمی خود در مورد هوش مصنوعی را در ماه ژوئیه برگزار کرد و به کاربرد‌های نظامی و غیر نظامی هوش مصنوعی پرداخت که می‌تواند پیامد‌های بسیار جدی برای صلح و امنیت جهانی داشته باشد.

آمریکا: به دنبال ورود به مقررات هستیم

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، در جریان اجلاس ایمنی هوش مصنوعی در بریتانیا گفت: ایالات متحده یک موسسه ایمنی هوش مصنوعی راه اندازی خواهد کرد تا خطرات شناخته شده و در حال ظهور مدل‌های به اصطلاح «مرزی» هوش مصنوعی را ارزیابی کند.

رئیس جمهور جو بایدن در تاریخ ۳۰ اکتبر فرمان اجرایی جدیدی صادر کرد تا توسعه دهندگان سیستم‌های هوش مصنوعی که خطراتی برای امنیت ملی، اقتصاد، بهداشت عمومی یا ایمنی ایالات متحده دارند، ملزم شوند نتایج آزمایش‌های ایمنی را با دولت به اشتراک بگذارند.

کنگره آمریکا در ماه سپتامبر جلساتی را در مورد هوش مصنوعی و یک انجمن هوش مصنوعی با حضور مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا  و ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا برگزار کرد. بیش از ۶۰ سناتور در این مذاکرات شرکت کردند که طی آن ماسک خواستار یک  داور آمریکایی برای هوش مصنوعی شد.

همچنین کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در ماه ژوئیه تحقیقاتی را در مورد اوپن ای‌آی آغاز کرد که ادعا می‌کرد این شرکت قوانین حمایت از مصرف کننده را زیر پا گذاشته است.

منبع:‌ آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا