اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

مرور وضعیت تک‌شاخ‌ها در سال ۲۰۲۲

بر اساس شاخص جهانی تک‌شاخ که توسط موسسه تحقیقاتی Hurun تعریف شده است، تا پایان سال ۲۰۲۲، ایالات متحده با ۶۶۶ شرکت تک‌شاخ، چین با ۳۱۶ مورد و هند با ۶۸ تک‌شاخ، در جایگاه اول تا سوم جهان قرار داشتند.

شرکت‌های تک‌شاخ (نوآفرین‌های خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) ایالات متحده عمدتاً در حوزه خدمات نرم‌افزاری، فناوری مالی و فناوری سلامت فعالیت می‌کنند، در حالی که شرکت‌های تک‌شاخ‌ چینی عمدتاً بر هوش‌مصنوعی، نیمه‌رساناها و تجارت الکترونیک تمرکز دارند و تک‌شاخ‌های سایر نقاط جهان عمدتاً در زمینه فناوری مالی و تجارت الکترونیک فعالیت دارند.

در میان شهرهای چین، گوانگ‌جو سریع‌ترین رشد را در زمینه تاسیس شرکت‌های تک‌شاخ داشته است؛ تا جایی‌که تعداد تک‌شاخ‌های این شهر معادل تک‌شاخ‌های رژیم اشغالگر قدس یا فرانسه است، و تعداد تک‌شاخ‌ها در منطقه خلیج بزرگ‌تر گوانگ‌دونگ-هنگ‌کنگ-ماکائو معادل آمار هند است.

گفتنی‌ست تا پایان ۲۰۲۲، در مجموع ۱۳۶۱ شرکت تک‌شاخ در جهان شناسایی شده است. تعداد کشورهای دارای شرکت‌های تک‌شاخ در سه سال گذشته، با رشدی دو برابری از ۲۴ کشور به ۴۸ کشور رسیده و در این بازه، تعداد شهرهای دارای تک‌شاخ از ۱۱۸ شهر به ۲۷۱ شهر افزایش یافته است. سال گذشته، ارزش کل تک‌شاخ‌های جهان به ۴/۳ تریلیون دلار رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا