هوش مصنوعی
موضوعات داغ

چرا هوش مصنوعی باعث رشد نمایی اقتصادی خواهد شد؟

سخنرانی کتی وود، سرمایه گذار سرشناس، در کنفرانس TED با عنوان “چرا هوش مصنوعی باعث رشد نمایی اقتصادی خواهد شد؟”، بر همگرایی پنج بستر نوآوری تکنولوژی به عنوان عامل اصلی جهش در رشد اقتصادی آینده تاکید می کند.

بسترهای نوظهور و هم افزایی آنها:
خانم وود ظهور همزمان پنج بستر نوآوری را رویدادی بی سابقه معرفی می کند. این بسترها که با عنوان «بسترهای فناوری با کاربرد عمومی» شناخته می شوند عبارتند از: رباتیک، ذخیره سازی انرژی، هوش مصنوعی، فناوری بلاکچین و تعیین توالی چندگانه (multiomic sequencing).
وی معتقد است هم افزایی این بسترها، به خصوص با هوش مصنوعی به عنوان نیروی محرک اصلی، منجر به افزایش تصاعدی در بهره وری و در نتیجه رشد اقتصادی خواهد شد.

هوش مصنوعی تولیدکننده و فرصت های آتی:
خانم وود مفهوم “هوش مصنوعی تولیدکننده” (generative AI) را به عنوان پیشران اصلی تحولات آتی معرفی می کند. این فناوری همراه با همگرایی بسترهای یاد شده، فرصت های بی سابقه ای برای رشد انفجاری در صنایع مختلف ایجاد خواهد کرد.
ایشان به عنوان نمونه، ظهور تاکسی های خودران را مثال می زند که محصول همگرایی سه بستر رباتیک، خودروهای خودران و هوش مصنوعی است. پیش بینی خانم وود حاکی از دستیابی این صنعت به درآمدی بین هشت تا ده تریلیون دلار در پنج تا ده سال آینده است.

تاثیر بر اقتصاد کلان:
سخنران با اشاره به افزایش بهره وری ناشی از نفوذ هوش مصنوعی، پیش بینی می کند که رشد ناخالص داخلی (GDP) جهانی از محدوده دو تا سه درصد به طور متوسط، به محدوده شش تا نه درصد افزایش یابد.

افزایش بهره وری می تواند منجر به سه پیامد کلان اقتصادی شود:
– افزایش سود شرکت ها
– افزایش دستمزد کارکنان
– کاهش قیمت ها (deflation)

برخلاف باور عموم در مورد تورم، خانم وود بر ورود احتمالی به دوره کاهش قیمت های جهانی در سال های آینده تاکید می کند.

نتیجه گیری و چشم انداز آتی:
خانم وود با استناد به نموداری، پیش بینی خود در مورد افزایش سهم نوآوری های تحول آفرین از کل ارزش بازارهای سهام جهانی را با رشد مرکب سالانه ۴۰ درصد طی پنج تا ده سال آینده، به بیش از ۲۰۰ تریلیون دلار ارائه می دهد.
سخنرانی با پیامی امیدوارکننده به پایان می رسد. با اذعان به وجود تردیدهایی نسبت به صحت پیش بینی ها، خانم وود بر لزوم اتکا به تحقیقات و یافته های علمی برای همراهی با این تحولات و بهره مندی از فرصت های بی شمار آن تاکید می کند.

پیشنهاد می شود فرصت دیدن این ویدئو عالی رو از دست ندهید:

Why AI Will Spark Exponential Economic Growth? | Cathie Wood
https://www.youtube.com/watch?v=rQEh7d-qa38

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا