امنیت
موضوعات داغ

چوب حراج بر اطلاعات محرمانه کاربران

روزنامه هفت صبح نوشت: وارد طرح ترافیک می‌شوید، موبایلتان می‌فهمد. سفر بین شهری می‌روید، آن یکی اپلیکیشن خبردار می‌شود. جریمه می‌شوید، یک اپلیکیشن دیگر نوتیفیکیشن می‌دهد. یک شرکت ثبت می‌کنید تا چند روز پیامک اپلیکیشن ثبت شرکت می‌آید. این همه دسترسی به اطلاعات خصوصی ما از کجا می‌آید؟

اینطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد این اطلاعات به صورت قانونی از نهادهای حاکمیتی مثل پلیس راهور به اپلیکیشن‌ها فروخته می‌شود. چگونه؟ سالانه مناقصه‌ای برگزار می‌شود که در آن فقط شرکت‌هایی که معیارهای لازم را داشته باشند شرکت می‌کنند. آنها در ازای پرداخت یک مبلغ، بخشی از اطلاعات کاربران را می‌خرند که شامل جزئیات نمی‌شود و مستقیما با حفظ محرمانگی می‌تواند از سوی این اپلیکیشن‌ها استفاده شود.

یک منبع آگاه می‌گوید که این اطلاعات مستقیما به سکوی دولتی وصل است و پول را مستقیم به حساب آنها واریز می‌کند. به گفته او این کار با مجوز سازمان امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) و تایید شورای‌عالی فضای مجازی انجام می‌شود.

یک کاربر توئیتری اخیرا نوشته بود که پیامکی از برنامه «آپ» دریافت می‌کند که جریمه شده. با شنیدن این خبر ۵ هزار تومان می‌پردازد تا وارد آن سامانه شود اما بعد از پرداخت این مبلغ و ورود به سامانه شستش خبردار می‌شود که این پیامک و 5 هزار تومانی که پرداخته فقط یک راه و روش بازاریابی برای افزایش تعداد ورودی کاربران به این سوپراپلیکیشن معروف بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا