امنیت
موضوعات داغ

مستند Tinder Swindler/ تکرار داستان روباه و زاغ در عصر رسانه‌های جدید

این مستند که در سال 2022 توسط نتفلیکس منتشر شده, توصیف ماجرای شیادی یک کلاهبردار حرفه ای از زبان سه نفر از قربانیان این رویداد است تا به کاربران شبکه های اجتماعی نشان دهد چگونه نقشه یک شیادی می‌تواند مانند اثر هنری جذاب باشد، آنقدر که مخاطب را مسحور کند و قدرت تحلیل و نقادی را از او بگیرد.

شخصیت اصلی داستان یک شیاد است که نام خود را به سایمون لاویه، تغییر داده و با استفاده از این نام خانوادگی وانمود می کند با « اوریوویچ لاویه » تاجر شناخته شده اسرائیلی معروف به پادشاه الماس، نسبت خویشاوندی دارد.

او با راه اندازی صفحه شخصی در شبکه های مجازی و به نمایش گذاشتن عکس و ویدئوهایی از یک زندگی شاهانه، لاکچری و مجلل، تظاهر کرد که تاجری متمول و عاشق پیشه است. لاویه ابتدا قربانیان خود را از میان زنان جوان و زیبا، انتخاب کرده و با ثروتی که از کلاهبرداری های قبلی خود به هم زده بود، آنها را فریب می داد.

سپس نقشه به شکلی پیش میرفت که لاویه مورد حمله دشمنان قرار گرفته و از قربانیان خود میخواست تا در این موقعیت خطرناک به او کمک مالی برسانند. زنان قربانی معمولاً از وام های بانکی یا گرفتن اعتبارهای جدید برای کمک به لاویه استفاده می کردند و کلاهبردار جذاب از این پولها برای فریب طعمه جدیدش سود می جست.

در بخشی از مستند می بینیم که زنان قربانی، شواهدی به دست می آورند که نشان می دهد جایی از کار می لنگد. این ماجرا را با سایمون مطرح می کنند،اما لاویه موفق می شود که به سرعت ذهن قربانیان خود را دستکاری کند و به آنها اطمینان خاطر دهد که جای نگرانی نیست!!

گفتنی است نظام های رده بندی محتوائی محصولات تصویری در کشورهای جهان بطور عمده تماشای این مستند را برای رده سنی بالغ (بالای هفده سال) مناسب تشخیص داده اند؛ اما با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت آگاهی کودکان و نوجوانان درباره موضوع «کلاهبرداری رمانتیک» یا «شیادی عاشقانه»، می توان برش هائی از مستند را در جمع خانوادگی به نمایش گذاشت و در این باره گفتگو کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا