امنیت
موضوعات داغ

چمن‌کاری مصنوعی یا Astroturfing/ تصویری ساختگی از حمایت یا مخالفت جمعی در فضای مجازی

کاربری ادعا می‌کند که قصد دارد گوشی آیفون خود را به دلایل شخصی به صورت رایگان به فرد دیگری بدهد. برای اینکار از کاربران می‌خواهد تا شماره ملی خود را برای قرعه کشی در کامنت‌ها بنویسند. حال با نگاهی به نظرات زیر پست، با تعجب تعدادی از کاربرانی را می‌بینم که شماره ملی خود را نوشته‌اند و حتی به نوعی از فرد صاحب پست، قدردانی و تشکر کرده‌اند؛ این همان موضوع مورد اشاره یعنی “چمن‌کاری مصنوعی” است.

حالا تعدادی از هم تیمی‌های فرد کلاهبردار یا اکانت ناامن، برای موجه و درست جلوه دادن این حرکت و ترغیب و تشویق سایر کاربران به این کار، از تکنیک کلاهبرداری و حقه‌بازی موسوم به Astroturfing یا “چمن‌کاری مصنوعی” استفاده کرده و برای نوشتن شماره ملی یا….، وارد همکاری با هم تیمی و همکار خود شده‌اند.

در این روش وقتی اکانت اصلی درخواست اطلاعات می‌کند(مانند: کد ملی، رنگ چشم، حیوان خانگی، چهار رقم آخر شماره تلفن، شماره شناسنامه، نام دانشگاه، خیابان ….) چند اکانت همکار با هماهنگی به این در خواست پاسخ می‌دهند و وارد میدان می‌شوند و به این ترتیب بقیه را نیز ترغیب و تشویق برای وارد شدن به این بازی می‌کنند.

یک اکانت ناامن با انتشار لینکی مشکوک و حاوی جاسوس‌افزار، ادعا می‌کند که یک فیلترشکن امن و بدون قطعی را در اختیار آنها می‌گذارد!
بعد از دقایقی هم تیمی‌های این اکانت ناامن، به صورت سیستماتیک و گروهی با انواع اکانتها وارد بازی می‌شوند.

مکانیسم روانی روش چمن‌کاری مصنوعی به این صورت است:

۱- تأیید اجتماعی: انسان‌ها بطور طبیعی به دنبال تایید و پذیرش اجتماعی هستند. وقتی افراد متوجه می‌شوند که یک ایده یا محصول از سوی تعداد زیادی از افراد پشتیبانی می‌شود، احتمال بیشتری دارد که آن را معتبر و قابل قبول بدانند.

۲- اثر دنباله‌روی: افراد تمایل دارند در رفتارهایی که می‌بینند دیگران انجام می‌دهند، دنباله‌رو باشند، به‌ویژه زمانی که در مورد چگونگی رفتار یا انتخاب نامطمئن هستند.

۳-تأثیر تکرار: تکرار یک پیام می‌تواند به افزایش قدرت و اعتبار آن کمک کند. افراد بیشتر به پیام‌هایی اعتماد می‌کنند که بارها و بارها می‌شنوند یا می‌بینند.

۴- همسویی با هویت یا باورهای فردی و سیاسی: گاهی اوقات با استفاده از پیام‌ها یا تاکتیک‌هایی که به طور خاص برای جلب توجه و حمایت از افراد با هویت‌ها یا باورهای خاص طراحی شده‌اند، انجام می‌شود.

با استفاده از این مکانیسم‌های روانی تلاش می‌شود تا نظر عمومی به سمت منافع خاصی متمایل شود، بدون آنکه کاربران متوجه شوند تحت تأثیر یک کمپین سازماندهی‌شده قرار گرفته‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا