امنیت
موضوعات داغ

اینستاگرام و فیسبوک تمام فعالیت‌های کاربر در مرورگر درون‌برنامه‌ای را ذخیره می‌کنند

به تازگی تحقیقاتی صورت گرفته است که نشان می‌دهد مرورگر درون‌برنامه‌ای فیسبوک در نسخه ios بدون هشدار به کاربر تمام فعالیت‌های او را ذخیره کرده و به سرورهای متا انتقال می‌دهد.

به گفته کوین کراز مهندس نرم‌افزار مستقل و بنیان‌گذار شرکت Fastlane، فیسبوک و اینستاگرام که هردو به شرکت متا تعلق دارند، از مرورگرها درون‌ برنامه‌ای برای به دست آوردن داده‌هایی در مورد کاربر استفاده می‌کنند.

اغلب برنامه‌های ios از مرورگر داخلی اپل، سافاری برای بارگذاری سایت‌ها استفاده می‌کنند؛ اما فیسبوک و اینستاگرام مرورگر درون برنامه‌ای خود را تعبیه کرده‌اند. کوین کراز معتقد است که متا از این طریق برای اضافه کردن یک کد جاوا اسکریپت به نام «متا پیکسل» به هر سایتی که باز می‌شود، استفاده می‌کنند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که متا احتمالا از این کد برای نظارت پنهان بر تمام تعاملات و فعالیت‌های کاربر بدون اجازه او استفاده می‌کند. این کد که متا پیکسل نام دارد، می‌تواند به کد وب‌سایت‌های دیگر اضافه شد تا رفتارهای مشاهده‌گر را ردیابی کند. متا پیکسل از این قابلیت برخوردار است تا هر صفحه‌ای که کاربر مشاهده می‌کند را ردیابی و ذخیره کند. هر دکمه‌ای که کاربر بزند، هر اطلاعاتی که کاربر وارد کند، از این طریق به دست شرکت متا می‌رسد.

این رفتار برخلاف سیاست شرکت اپل است. برطبق این سیاست که از زمان انتشار ios 14.5 اجرایی شده است، قبل از هرگونه نظارت بر داده‌های کاربر، برنامه باید مجوز کاربران را دریافت کند. متا پیش از این مدعی شده بود که در نتیجه این مقررات میلیاردها دلار از درآمد تبلیغاتی خود را از دست داده است.

این مسئله بار دیگر به ما هشدار می‌دهد که در زمینه استفاده از فناوری تا چه اندازه باید هشیار و نگران بود. شرکت متا از این امکان برخوردار است که تمامی اطلاعاتی که کاربر از طریق مرورگر درون‌برنامه‌ای اینستاگرام وارد کرده است، دریافت کند و این مسئله هشدار امنیتی بزرگی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا