رگولاتوری
موضوعات داغ

جلسه کنگره آمریکا با مدیران شرکت‌های فناوری

کمیته قضائی سنای آمریکا در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ میزبان جلسه‌ای بود که در آن پنج نفر از مدیران عامل بزرگترین پلتفرم‌های اجتماعی جهان حضور داشتند. موضوع این جلسه روند نگران‌کننده و رو به رشد آزار جنسی آنلاین در بین کودکان و نوجوانان آمریکایی بود و در آن مباحثاتی صریح و جنجالی بر سر موضوع حکمرانی پلتفرم‌ها به وقوع پیوست.

این جلسه که در راستای اقدامات متعدد قوه مقننه آمریکا برای قانون‌گذاری فضای مجازی صورت گرفت نشان داد که اهمیت و جدیت در این حوزه در کشوری که محل تولد بسیاری از پلتفرم‌های اینترنتی است تا چه حد است. قانون‌گذاران آمریکایی با صراحت تلاش می‌کردند تا مدیران پلتفرم‌ها را در برابر اعمال خود مسئول و پاسخگو کنند و آن‌ها را ترغیب و شاید مجبور به واکنش نشان دادن به چالش‌های اخلاقی و اجتماعی بکنند؛ از جمله فشار یکی از سناتورها به مدیرعامل متا که موجب شد او یک عذرخواهی نمادین از خانواده‌های قربانیان آزار جنسی آنلاین بکند.

مدیران حاضر در این جلسه عبارت‌اند از: مارک زاکربرگ مدیرعامل متا (مالک سکوهای فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام)، لیندا یاکارینو مدیرعامل ایکس (توییتر)، شو چو مدیرعامل تیک‌تاک، ایوان اسپیگل مدیرعامل اسنپ (مالک سکوی اسنپ‌چت) و جیسون سیترون مدیرعامل دیسکورد. هر یک از مدیران پلتفرم‌ها پس از ایراد سخنان اولیه خود از سوی سناتورهای آمریکایی مورد سوال قرار می‌گرفتند. در ادامه به برخی از نکات مهم این جلسه اشاره می‌شود:

محتوای این جلسه نشان دهنده میزان وخامت اوضاع اخلاقی در جوامع غربی است. آمارها و نمونه‌هایی که در این جلسه به آن‌ها استناد می‌شود نشان می‌دهد حجم آزار جنسی کودکان چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی بالاست و چگونه تلاش‌ها برای مقابله با این مشکل به نتیجه خوبی نمی‌رسد.

فشارهای بسیار و تا حدی آزاردهنده‌ای که به مدیرعامل تیک‌تاک درباره ارتباط احتمالی با دولت چین وارد شد نشان می‌دهد که خط قرمز سناتورهای آمریکا در قبال مسائل امنیت ملی بسیار پررنگ و جدی است و هرگونه ارتباط با کشورهای متخاصم می‌تواند جرمی سنگین تلقی شود.

بحث‌ها و گفتگوهایی که بر سر ماده ۲۳۰ قانون DCA صورت گرفت نشان داد که اعضای کنگره آمریکا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که پلتفرم‌ها بایستی به شکل فعالانه در قبال محتوایی که در آن‌ها منتشر می‌شود به شکل قانونی و الزام‌آور مسئول و پاسخگو شوند و نمی‌توان به تعهدات شفاهی یا برنامه‌های داوطلبانه آن‌ها تکیه کرد.

این جلسه یادآور سهم و مسئولیت مهمی است که مجلس‌ها و قانون‌گذاران بر فضای مجازی و بهبود حیات عمومی در این فضا دارند. طرح‌های متعددی برای مقابله با چالش‌های فضای مجازی در کنگره آمریکا ارائه می‌شود و اعضای کنگره فعالانه به مسائل فضای مجازی می‌پردازند. هرچند این جلسه ملزومات قانونی جدیدی برای پلتفرم‌ها به شکل الزام‌آور تصویب نکرد اما نشان دهنده اقدامات بسیاری است که مجلس‌ها می‌توانند برای حفظ حقوق عمومی صورت دهند.

پایگاه رسانه‌ای گرداب با هدف بهره‌گیری بهتر پژوهشگران و علاقمندان اقدام به ترجمه کامل گفتگوها و انتشار ویدئوی کامل این جلسه با زیرنویس فارسی می‌کند. بدیهی است که با هدف امانت‌داری در محتوا و حفظ جنبه‌های واقعی این جلسه صحبت‌ها به شکل کامل و بدون تغییر ترجمه شده‌اند و دیدگاه‌های مطرح شده در این فیلم بیان‌گر مواضع و دیدگاه‌های پایگاه رسانه‌ای گرداب نیست.

فیلم جلسه کنگره آمریکا با مدیران شرکت‌های فناوری در سایت گرداب آمده است.

20

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا