تراشه
موضوعات داغ

خیز روسیه برای حضور در صنعت تراشه

روسیه به‌دلیل تحریم‌های جهانی نمی‌تواند تراشه‌های موردنیاز خود را از تولیدکنندگان مطرح تأمین کند؛ در نتیجه این کشور به‌فکر بومی‌سازی صنعت قطعات نیمه‌هادی افتاده است و می‌خواهد سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای رسیدن به هدف هشت‌ساله‌ی خود انجام دهد.

بر اساس گزارش نشریه‌ی Cnews، روسیه با واقع‌بینی و صبر زیاد چشم‌انداز خود را ترسیم کرده است؛ زیرا در حالی که TSMC قصد رسیدن به فناوری دو نانومتری را تا سال ۲۰۲۶ دارد، گفته می‌شود اولین قدم خودکفایی روس‌ها با تولید تراشه‌های ۲۸ نانومتری تا سال ۲۰۲۷ برداشته می‌شود و هدف بعدی نیز رسیدن به فناوری ۱۴ نانومتری تا سال ۲۰۳۰ است.

دولت روسیه سرمایه‌گذاری لازم برای تحقق برنامه‌ی هشت ساله را ۳٫۱۹ تریلیون روبل (۳۸٫۴۳ میلیارد دلار) تخمین زده است. این پول در زمینه‌هایی از جمله گسترش مراکز تحقیق‌و‌توسعه‌ی نیمه‌هادی، ساخت خطوط تولید تراشه‌، توسعه‌ی زیرساخت‌ دیتاسنتر، آموزش نیروی انسانی و بازاریابی خرج خواهد شد.

۴۲۰ میلیارد روبل (۵ میلیارد دلار) از بودجه‌ی روسیه به فناوری تولید اختصاص می‌یابد. یکی از اهداف کوتاه مدت این بخش، تولید تراشه‌های ۹۰ نانومتری تا پایان سال ۲۰۲۴ است. هدف بلندمدت نیز تراشه‌های ۱۴ نانومتری در سال ۲۰۳۰ خواهد بود؛ یعنی فناوری سال ۲۰۱۱ تایوانی‌ها.

روسیه در گذشته تجربه‌های ناموفقی در صنعت طراحی و تولید CPU و قطعات الکترونیکی داشته است. از این رو در کنار برنامه‌ی آموزش نیروهای مستعد داخلی، قصد دارد فرآیندهای انتقال فناوری و مهندسی معکوس را انجام دهد. دولت روسیه می‌خواهد تا جای ممکن تجهیزات و دستگاه‌های مرتبط با این صنعت را تا پایان ۲۰۲۴ بومی‌سازی و مابقی را از چین تأمین کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا