تراشه
موضوعات داغ

چرا TSMC حتی اگر جهانی شود، باز هم ریشه‌هایش را در تایوان نگه خواهد داشت؟

شرکت تولیدکننده نیمه‌رسانای تایوان ( TSMC) درحال‌حاضر پیشرفته‌ترین تراشه‌های جهان را تولید می‌کند. این شرکت یکی از منابع اصلی کسب درآمد تایوان محسوب می‌شود که کشوری با شرایط نامناسب در یکی از پرتنش‌ترین نقاط دنیا است.

پیشرفت شگفت‌ انگیز TSMCدولتمردان آمریکایی را در واشنگتن عصبی کرده است. این شرکت که تنها حدوداً ۱۲۸ کیلومتر با ساحل چین فاصله دارد، اصلی‌ترین بازیگر صنعت نیمه‌رسانا محسوب می‌شود و آمریکا به‌شدت به محصولات آن وابسته است.

دولت آمریکا میلیاردها دلار برای تقویت بخش نیمه‌رسانا خود و همچنین کمک به تأمین سرمایه لازم برای آغاز فعالیت TSMC در این کشور به دور از خاک چین سرمایه‌گذاری کرده است. چین هرگز برای جذب تایوان از اعمال فشار فروگذاری نکرده است؛ اما از سوی دیگر TSMC خودش برای تقویت ریشه‌هایش در داخل تایوان، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت ارتش کوچکی از مهندسان، پژوهشگران و دانشمندان توسعه، تکنسین‌ها و نیروهای تولید در تایوان ایجاد کرده که در فرایند پیچیده تولید تراشه‌ها و ایجاد مسیرهای الکترونیکی کوچک‌تر از یک سلول روی قطعات سیلیکونی، همکاری شگفت‌انگیزی با یکدیگر دارند.

تلاش TSMC برای جهانی شدن طبق گفته «مارک لیو»، مدیرعامل TSMC، ایجاد مراکزی برای این شرکت در خارج از کشور که دقیقاً شبیه تأسیسات داخلی آن باشند، کار بسیار دشواری است. به نظر او توسعه و ایجاد پیشرفته‌ترین تراشه‌های TSMC با سرعت بالا، به تلاش عظیمی نیاز دارد. به گفته لیو، برای ایجاد یک نسل جدید از تراشه‌های این شرکت، ۳۰۰۰ دانشمند درگیر می‌شوند و به اعتقاد او انتقال نیروها و مراکز شرکت به هر مکانی امکان‌پذیر نیست.

تی اس ام سی با شروع ساخت دو کارخانه در آریزونای آمریکا و یک کارخانه در ژاپن، تلاشش برای توسعه جهانی خود را آغاز کرده است. همچنین ممکن است در آلمان نیز کارخانه‌ای را تاسیس کند. چنین تصمیمی بخشی از استراتژی شرکت جهت پاسخ‌دادن به تصمیمات دولتمردان آمریکایی برای کاهش وابستگی آمریکا به تراشه‌های ساخت تایوان است.

این رویکرد TSMC باعث شده لیوی ۶۸ ساله با دکترای مهندسی الکترونیکی و علوم کامپیوتری، بیشتر در ۳۰ سال گذشته یک دیپلمات شود تا یک دانشمند و مدیرعامل! او ۳۰ سال گذشته پس از مدتی فعالیت در اینتل و شرکت آزمایشگاه‌های بل، به TSMC پیوست و امروز پس از پشت سر گذاشتن مدارج سازمانی، این شرکت ۵۰۰ میلیارد دلاری را با کمک سی سی وی (C.C. Wei)، مدیر اجرایی و معاونش اداره می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا