فناوری فضایی
موضوعات داغ

فضاپیمای ژاپنی به صورت سر و ته روی سطح ماه فرود آمده است

تصاویری که از فضاپیمای SLIM متعلق به سازمان فضایی ژاپن توسط آژانس کاوش‌های ژاپن منتشر شده نشان می‌دهد این فرودگر به صورت سر و ته روی ماه فرود آمده و به همین دلیل امکان حرکت وجود ندارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سازمان فضایی ژاپن با توجه به وضعیت پیش آمده در انتظار تابیدن خورشید از غرب روی سطح ماه است تا بتواند به بازیابی فضاپیمای خود بپردازد.

سازمان هوا فضای ژاپن در روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد به علت ایجاد یک ناهنجاری در موتور اصلی فضاپیما فرود آن موفقیت آمیز نبوده است و اکنون این فرودگر با زاویه روی سطح ماه فرود آمده است. ناهنجاری ایجاد شده در فرود باعث شد تا پنل‌های خورشیدی فرودگر در خلاف جهت خورشید قرار گرفته و به همین دلیل امکان شارژ آنها وجود نداشته باشد. با این وجود و قرارگیری فرودگر روی سطح ماه باعث شده است تا ژاپن به پنجمین کشور با قابلیت فرود نرم روی ماه تبدیل شود.

حتی با از دست دادن قدرت موتور اصلی نرم‌افزار فضاپیما توانسته است به طور خودکار باعث فرود SLIM شود. این فرودگر توانست روی سطح ماه با سرعت ۱.۴ متر بر ثانیه فرود بیاید که نسبت به سرعت طراحی شده بسیار کمتر بوده است. البته زاویه و سرعت افقی با محدوده طراحی تفاوت داشته و به همین دلیل اکنون فرودگر به صورت سر و ته روی سطح ماه قرار گرفته است.

البته این فرودگر ژاپنی به صورت شگفت انگیزی تنها ۵۵ متر با محل اصلی فرود فاصله دارد. طبق اعلام آژانس هوافضای ژاپن ماموریت و هدف اصلی SLIM در این پروژه آزمایش تکنولوژی فرود دقیق با دقت زیر ۱۰۰ متر بوده است. بنابراین بخشی از ماموریت با موفقیت به پایان رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا