امنیت
موضوعات داغ

لایحه جدید دولت کانادا؛ مجازات زندان برای نفرت‌پراکنی و قلدری در اینترنت

دولت کانادا لایحه جدیدی تقدیم پارلمان کرده که هدف آن مبارزه با سوء‌رفتارهای آنلاین است و در آن برای نفرت‌پراکنی، اظهارات نژادپرستانه یا ترویج نسل‌کشی در فضای مجازی مجازات زندان و حتی حبس ابد در نظر گرفته شده است.

مطابق لایحه جدید کانادا که نام آن «قانون آسیب‌های آنلاین» است وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی موظف خواهند بود مطالب و محتوایی که در آن تصاویر غیراخلاقی است را ظرف ۲۴ ساعت حذف کنند.

این لایحه همچنین چگونگی قانونمند کردن فعالیت شبکه‌های اجتماعی را هم در نظر گرفته همچون پلتفرم‌هایی که امکان پخش زنده را فراهم می‌کنند یا وبسایت‌هایی که اجازه می‌دهند افراد «تصاویر غیراخلاقی» خود را مستقیما در آنها اپلود کنند.

این لایحه برای اجرایی‌شدن باید ابتدا در پارلمان کانادا مصوب شود.

در این لایحه، دولت جاستین ترودو، محتوای مضر در فضای مجازی را در هفت دسته‌بندی تعریف کرده و وبسایت‌هایی که چنین محتواهایی را منتشر کنند قانونا موظف کرده که آنها را حذف کنند. برخی از موارد پیش‌بینی شده در این قانون پست‌هایی با محتوای قلدری علیه کودکان و یا محتوایی است که مشوق آسیب رساندن به خود باشد را هدف قرار داده است.

در این مجموعه قوانین و مقررات تشکیل نهادی تحت عنوان «کمیته ایمنی فضای دیجیتال کانادا» تعبیه شده که توانایی نظارت و کنترل بر پلتفرم‌های دنیای مجازی را خواهد داشت.

عارف ویرانی، وزیر دادگستری دولت کانادا در کنفرانسی خبری و همزمان با رونمایی ازاین لایحه گفته بود: «همه ما می‌دانیم آسیب‌هایی که در دنیای مجازی و آنلاین تجربه می‌کنیم بر زندگی واقعی ما هم اثرات تراژیک و گاه پیامدهای مرگبار دارند… و حتی با دانستن این واقعیت، بسیاری از این آسیب‌ها بدون توجه و رسیدگی باقی می‌مانند».

به گفته وزیر دادگستری کانادا این لایحه جدید در نظر دارد تولید محتواهای دروغین که تحت عنوان «جعل عمیق» deep-fakes شناخته می‌شود را ممنوع کند.

البته در این قانون متحواهای رد و بدل شده در پیغام‌های خصوصی میان افراد مجزا و مبرا درنظر گرفته شده است.

این لایحه باید ابتدا توسط کمیته‌های مرتبط پارلمان کانادا مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت هم باید در مجلس سنا این کشور به تصویب برسد و بر همین اساس انتظار می‌رود نمایندگان پارلمان و سناتورهای کانادایی بخش‌های از این لایحه را حذف و اضافه کنند اما احتمالا کلیات آن مبنی بر ضرورت قانونمند کردن فضای مجازی و حفاظت قانونی از ایمنی آن با توافق اکثریت نمایندگان پارلمان کانادا همراه خواهد بود.

منبع: سیتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا