هوش مصنوعی
موضوعات داغ

چین تعداد بسیار زیادی مدل هوش مصنوعی ساخته است

چینی‌ها با سرعت زیادی به توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی مشغول شده‌اند تا از رقابت با آمریکا عقب نمانند.

در ۶ ماه گذشته، تولید بیش از ۴۰ مدل هوش مصنوعی با کاربردهای عمومی توسط چینی‌ها از سوی کارشناسان تأیید و این مدل‌ها موفق به اخذ مجوز امنیتی شده‌اند. رسانه‌های چین این حجم از توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی را ناشی از تلاش‌ ملی برای رقابت با ایالات متحده گزارش کرده‌اند.

طبق گزارش رویترز به نقل از روزنامه‌ی دولتی چینی Securities Times، مقامات چینی توسعه‌ی ۱۴ مدل زبانی بزرگ (LLM) برای استفاده‌ی عمومی را در هفته‌ی گذشته مورد ارزیابی قرار داده‌اند که چهارمین سری از مجوزهایی است که چین صادر کرده و شامل شرکت‌هایی چون شیائومی، 4Paradigm و AI.01 می‌شود.

در آگوست ۲۰۲۳ (مرداد و شهریور ۱۴۰۲)، پکن از شرکت‌های فناوری درخواست کرد تا برای تجاری‌سازی مدل‌های LLM خود از مقامات نظارتی مجوز ایمنی بگیرند. این اقدام نشان می‌دهد که چین ضمن تأکید بر توسعه‌ی فناوری هوش مصنوعی، سعی دارد که آن را تحت نظر و کنترل خود نگه دارد.

مدت کوتاهی پس از آغاز فرایند صدور مجوز، اولین دسته از مدل‌های هوش مصنوعی توسط ناظران چینی تأیید شدند. بایدو، علی‌بابا و بایت‌دنس از اولین شرکت‌های چینی بودند که مجوز دریافت کردند.

مقامات چینی سپس دو دسته‌ی دیگر از مجوزها را در نوامبر و دسامبر (آبان، آذر و دی) صادر کردند. هرچند که دولت فهرست دقیق شرکت‌های تأییدشده را به‌صورت عمومی منتشر نکرده است، Securities Times روز یکشنبه اعلام کرد که بیش از ۴۰ مدل هوش مصنوعی تأیید شده‌اند.

شرکت‌های چینی از زمانی که چت‌بات ChatGPT شرکت OpenAI در سال ۲۰۲۲ دنیا را به وجد آورد، به‌صورت شتاب‌زده‌ در حال توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی هستند.

گفته می‌شود که چین اکنون بیش از ۱۳۰ مدل LLM دارد که ۴۰ درصد از کل مدل‌های ساخته‌شده در جهان را تشکیل می‌دهد، در حالی که ایالات متحده ۵۰ درصد از این سهم را به خود اختصاص داده است.

یکی از چت‌بات‌های پیشرو چین، Ernie Bot شرکت بایدو محسوب می‌شود که طبق ادعای مدیرعامل این شرکت، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر جذب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا