تراشه
موضوعات داغ

ژاپن رسما دسترسی چین به تجهیزات ساخت تراشه را محدود می‌کند

ژاپن فروش تجهیزات ساخت تراشه به چین را رسماً از ماه ژوئیه محدود خواهد کرد. این کشور اعلام کرده که سختگیری برای صادرات 23 نوع از تجهیزات ساخت نیمه‌هادی به چین را تشدید می‌کند.

زمانی که این قوانین در ماه ژوئیه اجرایی شوند، شرکت‌هایی مانند نیکون و توکیو الکترون اگر بخواهند تجهیزات خود را به برخی کشورها بفروشند، باید از وزارت بازرگانی ژاپن تأییدیه بگیرند. سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرده است که این قوانین، کشور خاصی را هدف قرار نمی‌دهد، بااین‌حال در لیست مدنظر ژاپن، نام چین هم به چشم می‌خورد.

پس از آمریکا و هلند، حالا ژاپن فروش تجهیزات ساخت تراشه را محدود می‌کند

«یاسوتوشی نیشیمورا»، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن گفته است که ژاپن به‌عنوان یک کشور صاحب فناوری، باید به مسئولیت‌هایش در جامعه جهانی عمل کند: «ما به عنوان یک کشور صاحب فناوری به مسئولیت‌های خود در جامعه بین‌المللی عمل می‌کنیم و همچنین در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی مشارکت خواهیم کرد.»

ژاپن پس از آمریکا و هلند، فروش تجهیزات تراشه‌سازی را محدود می‌کند. در اوایل سال جاری میلادی، این سه کشور با یکدیگر به توافق رسیدند تا دسترسی چین به ماشین‌های لیتوگرافی ساخت غرب را محدود کنند. در ماه گذشته میلادی هلند اعلام کرد که به‌خاطر امنیت ملی، فروش تجهیزات تراشه‌سازی به کشورهای خارجی را محدود می‌کند.

این محدودیت‌ها، ASML را هدف قرار می‌دهند؛ تنها شرکتی در دنیا که ماشین‌های تراشه‌سازی EUV را تولید می‌کند. این تجهیزات برای ساخت چیپ‌های 5 و 3 نانومتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، یعنی پیشرفته‌ترین چیپ‌های حاضر در دنیا.

با محدودیت‌های جدید، شرکت‌های چینی دیگر مانند گذشته به تجهیزات روز دنیا برای تراشه‌سازی دسترسی نخواهند داشت، بااین‌حال احتمالاً پس از مدتی چینی‌ها می‌توانند به جنگ رقبای غربی خود بروند. در چین ظاهراً تنها یک شرکت می‌تواند تجهیزات تراشه‌سازی تولید کند که البته تجهیزات کنونی‌اش، تنها قادر به تولید چیپ‌های 90 نانومتری هستند. بااین‌حال تراشه‌ساز برتر چین دستاورد بزرگ‌تری داشته است.

شرکت SMIC در تابستان گذشته شروع به تولید انبوه تراشه‌های 14 نانومتری کرد و همچنین کار روی چیپ‌های 7 نانومتری را کلید زد، البته بدون دسترسی به تجهیزات ساخت غرب. بنابراین باید منتظر ماند و دید چین چه زمانی می‌تواند وابستگی‌اش به شرکت‌های غربی در زمینه ساخت تراشه را از بین ببرد.

منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا