هوش مصنوعی
موضوعات داغ

یک پژوهشگر فضای مجازی تاکید کرد: نقض قاعده «نفی سبیل» در فضای مجازی/فقه باید بروزرسانی شود

یک پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه قائده نفی سبیل به وضوح در فضای مجازی نقض شده است، گفت: در فضای مجازی با مباحث فقهی جدید مانند لایک حرام(پسندیدن حرام) روبرو هستیم که نمی توان با مسائل قدیمی آنها را مدیریت کرد لذا باید فقه این فضا عرضه شود.

سید علیرضا آل داود در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه متاسفانه هنوز رساله فقه فضای مجازی نداریم، اظهار کرد: با وجود اینکه سال های متمادی از ورود اینترنت به کشور گذشته بحث بسیار مهم فقه فضای مجازی در کشور بسیار مغفول مانده در حالی که آموختن احکام شرعی فقه فضای مجازی واجب و ضروری است.

مدرس سواد رسانه ای ادامه داد: یکی از مشکلات جدی امروز فضای مجازی که بی اخلاقی و انواع منکرات در آن به وفور دیده می شود، عدم رعایت احکام فقهی واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح است در حالی که اگر این احکام رعایت شود به ارتقای اخلاق و نائل شدن به جامعه مدنی و تمدن اسلامی در این فضا منجر می شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر به کسی یا افرادی در فضای مجازی تهمت زده شود، یا در این فضا پشت سر کسی غیبت شود و یا افراد مرتکب انجام سایر گناهان کبیره شوند وظیفه سایر مخاطبان در این فضا است که نهی از منکر کرده و واجب است در چنین شرایطی از فردی که حقش تضییع شده دفاع نمایند و آبرویش را حفظ کنند.

آل داود اضافه کرد: مطابق با احادیث معتبر و مسائل مطرح شده در فقه اسلامی، حفظ عِرض مومن از حرمت کعبه بالاتر است و هتاکی نسبت به مومن باعث عدم استجابت دعا و حدود شرعی می شود.

منبع: شبستان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا