اقتصاد دیجیتال
موضوعات داغ

آمازون با الگوریتم قیمت‌گذاری مخفیانه، یک میلیارد دلار سود به جیب زد

طبق گزارشی که توسط کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده (FTC) منتشر شده، یک الگوریتم قیمت‌گذاری مخفی با اسم رمز «پروژه‌ی نِسی»، باعث شده تا بیش از یک میلیارد دلار سود به جیب غول خرده‌فروشی جهان روانه شود.

با توجه به پرونده‌ی شکایت FTC از آمازون، نِسی الگوریتمی بود که قیمت‌ها را در پلتفرم آمازون افزایش می‌داد و سپس نظارت می‌کرد که آیا خرده‌فروشان دیگری مثل تارگِت (Target) با پیروی از آن قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند یا خیر. اگر رقبا قیمت‌های خود را افزایش نمی‌دادند، نِسی قیمت‌های آمازون را به همان مقدار قبلی کاهش می‌داد. نسی به این شرکت اجازه می‌داد تا آستانه‌ی قیمت‌گذاری محصولات مختلف را بسنجد.

آمازون بار دیگر به دلیل برخی اقدامات احتمالاً ضدرقابتی خود با رگولاتور‌ها درگیر شده است. طبق جزئیات تازه‌ای که این هفته توسط کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده (FTC) منتشر شد، یک الگوریتم قیمت‌گذاری مخفی با اسم رمز «پروژه‌ی نِسی»، باعث شده تا بیش از یک میلیارد دلار سود به جیب غول خرده‌فروشی جهان روانه شود.

با توجه به پرونده‌ی شکایت FTC از آمازون، نِسی الگوریتمی بود که قیمت‌ها را در پلتفرم آمازون افزایش می‌داد و سپس نظارت می‌کرد که آیا خرده‌فروشان دیگری مثل تارگِت (Target) با پیروی از آن قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند یا خیر. اگر رقبا قیمت‌های خود را افزایش نمی‌دادند، نِسی قیمت‌های آمازون را به همان مقدار قبلی کاهش می‌داد. نسی به این شرکت ۱٫۴ تریلیون دلاری اجازه می‌داد تا آستانه‌ی قیمت‌گذاری محصولات مختلف را بسنجد.

آمازون ظاهراً استفاده از نِسی را در سال ۲۰۱۹ متوقف کرد؛ اما به گفته‌ی FTC، این شرکت بار‌ها در یک قدمی بازگرداندن آن بوده است. کمیسیون فدرال تجارت ادعا کرده که هنگام فعال بودن، الگوریتم موردبحث به آمازون اجازه می‌داد تا در نتایج جست‌و‌جو، بالاتر از رقبایی که قیمت کمتری ارائه می‌دادند قرار بگیرد.

FTC هم‌چنین باور دارد که جف بیزوس، بنیان‌گذار آمازون، به مدیران اجرایی دستور داده تا بدون توجه به بد‌ترشدن تجربه‌ی مشتریان، تبلیغات سطح پایین را با هدف کسب میلیارد‌ها دلار درآمد بپذیرند. در همین حین، این نهاد نظارتی می‌گوید درحالی که آمازون فرصت‌های متعددی برای رفع نقص‌های فرآیند ثبت‌نام سرویس اشتراکی پرایم خود داشته است، در عوض ترجیح داده تا به فریب کاربران برای ثبت‌نام در این سرویس ادامه دهد.

آمازون با ادعاهای FTC درباره‌ی الگوریتم نِسی مخالفت کرده و گفته است تنها هدف الگوریتم این بود که سیستم‌های تطبیق قیمت آمازون، قیمت‌ها را به‌طور ناپایدار کاهش ندهند. سیستم‌های تطبیق قیمت باعث می‌شوند که قیمت‌ یک کالا در آمازون همیشه از رقبا پایین‌تر باشد. هم‌چنین، این شرکت می‌گوید که تبلیغاتش از مرتبط‌ترین‌ها در جهان هستند و تجربه‌ی مشتریان از سرویس پرایم همیشه مثبت بوده است.

پرونده‌ی ضدانحصار کمیسیون فدرال تجارت به دنبال برچیدن تاکتیک‌های ضدرقابتی آمازون برای رسیدن به فرمانرواییِ بلامنازع حوزه‌ی خرده‌فروشی آنلاین است؛ با این‌ حال، به دلیل در میان بودن بیش از یک میلیارد دلار سود، بدون شک آمازون به راحتی زیر بار این ادعا‌ها نمی‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا